ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jakobsson heter modern - men vad heter barnen?  (läst 1245 gånger)

2006-07-23, 19:44
läst 1245 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
Jag har stött på ett litet problem...
I en ana till min svärfar har jag hittat 1 moder och 8 barn. Detta borde inte behövt innebära några större problem om det hade funnits en och samma fader till barnen.
Nu tror vi oss veta att i alla fall 5 av dessa föds utan känd fader. Egentligen har vi bara belägg att en av alla barnen har en känd fader - enligt uppgifter i SCB (Gerda Sofia Eleonora). Däremot så skvallrar de tre sista barnens efternamn att det kan vara han som är fader till de tre sistfödda. De har alla hetat Johansson i efternamn. Däremot har jag inte kunnat lista ut vad de andra 5 barnen har fått för efternamn när de har vuxit upp.
Alla 8 barnen föds under en 16 årsperiod. 1884 - 1900. Från 1890 har jag själv ingen möjlighet att kontrollera eftersom de aktuella kyrkoböckerna för Idenor(X) helt enkelt slutar då.
Modern heter som sagt Anna Sofia Jakobsson och är född i Mo (X) 1860. Barnen som föds mellan 1884-1893 är:  Nils Henning, Beda Elvira, Gerda Carolina, Thyra Hildegard samt Svea Elvira saknar efternamn.
De tre som vi tror har en känd fader är, Gerda Sofia Eleonora, Karl-Axel samt Knut Ferdinand som alla har efternamnet Johansson.  
Fadern till dessa ska i så fall heta Johan Fredrik Johansson och är född i Östra Skrukeby (E)1848.
 
Kan någon hjälpa mig?
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-07-23, 21:49
Svar #1

Utloggad Leif Hasselgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 361
  • Senast inloggad: 2011-03-22, 09:26
    • Visa profil
Hej, kanske detta här kan hjälpa dig en bit på vägen, jag har hittat tänkbara kandidater till de två yngsta barnen på CD:n Sveriges dödbok 1947-2003;
 
18910615-892
Bäckman f. Johansson, Tyra Hildegard
Tuolluvaara
Död 20/1 1952.
Kyrkobokförd i Jukkasjärvi, Kiruna kn (Norrbottens län, Lappland).
Född 15/6 1891 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland).
 
Gift kvinna (18/3 1916).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Idenor (Gävleborgs län)
Källor:
DB, PA / DOR 52-60
 
 
18930226-3323
Berg, Svea Elvira
Värtav 33 1/2 tr
115 29  Stockholm
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 6/2 1973.
Kyrkobokförd (1967) i Oscar, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.
Född 26/2 1893 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland).
 
Änka (18/2 1953).
--------------
Födelseförsamling i källan:
IDENOR (Gävleborgs län)
 
Källor:
MTL 71 / RTB 73
 
 
Mvh Leif

2006-07-23, 23:40
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Nils Henning står år 1900 med efternamn Jakobsson, skriven på församlingen i Idenor, titel sömmerskeson, anteckning: idiot.
 
Beda Elvira och Gerda Karolina har jag inte hittat i 1900. Det finns ju 2 yngre barn med namnen Elvira och Gerda så troligen har de dött efter 1890 (och aldrig egentligen haft efternamn, barn hade inte det alltid, speciellt oäkta barn).

2006-07-23, 23:46
Svar #3

Karin Andersson

Hej Thomas.  
Oj! Jag har bl a sökt på CD:n Sveriges befolkning 1900 och då såg familjen ut så här.De bor då i Alby fabrikssamhälle, Borgsjö(Västernorrlands län, Medelpad)
Jag har inte hittat Beda Elvira och Gerda Carolina. Sonen Nils Henning finns på annat ställe,ensam, se nedan.
 
Johansson, Johan Fredrik 1848 Far
Jakobsson, Anna Sofia 1860 Mor
(Barn), Tyra Hildegard 1891 Barn
(Barn), Svea Elvira 1893 Barn
(Barn), Gerda Sofia Eleonora 1896 Barn
(Barn), Karl Axel 1898 Barn
(Barn), Knut Ferdinand 1900 Barn
 
 
Post 3390347
 
Tyra Hildegard
 
f. 1891 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland)
 
h. oä. d.
Flicka, barn i familjen
 
Alby fabrikssamhälle
Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseort i källan: Idenor Gävleborgs län
 
 
Post 3390349
 
Svea Elvira
 
f. 1893 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland)
 
h. oä. d.
Flicka, barn i familjen
 
Alby fabrikssamhälle
Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseort i källan: Idenor Gävleborgs län
 
 
Post 3390351
 
Gerda Sofia Eleonora
 
f. 1896 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland)
 
bådas oä. d.
Flicka, barn i familjen
 
Alby fabrikssamhälle
Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseort i källan: Idenor Gävleborgs län
 
 
Post 3390350
 
Karl Axel
 
f. 1898 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Alby fabrikssamhälle
Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseort i källan: Idenor Gävleborgs län
 
 
Post 3390352
 
Knut Ferdinand
 
f. 1900 i Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)
 
s.
Pojke, barn i familjen
 
Alby fabrikssamhälle
Borgsjö (Västernorrlands län, Medelpad)
 
Födelseort i källan: Borgsjö Västernorrlands län
 
 
Post 3203483
 
Jakobsson, Nils Henning
sömmerskeson
 
f. 1884 i Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland)
 
Pojke, ensam i familjen
 
idiot
 
Å församlingen skrifna
Idenor (Gävleborgs län, Hälsingland)
 
Frånvarande vid inskrivningen
 
Födelseort i källan: Idenors
 
Mycke av det här visste du redan men enklare trycka ut alla uppgifterna än strula till nån text.
Mvh Karin A.

2006-07-24, 06:39
Svar #4

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Tack alla - detta gjorde ju liiite nytta.
Barnen växer ju upp under en tid då det är svårt att spåra dom med de hjälpmedel man har idag på nätet.
Lite fundersam blir jag att Thyra Hildegard har efternamnet Johansson. Hon föds ju som näst sista barn där ingen far är registrerad i rullorna. Detta torde i så fall innebära att alla barnen fick styvpappans efternamn - utom Nils Henning som satt på ett Idiothem? Hans namn var Jakobsson.
Något annat man kan tyda i det jag har fått är att föräldrarna gifter sig efter det att Gerda Sofia Eleonora föds - där står hon som bådas oäkta dotter. Karl Axel och Knut Ferdinand är deras äkta. Det innebär att de har gift sig någon gång mellan 1896-98...
Troligen har Gerda Carolina och Beda Elvira dött någon gång mellan 1890 - 1900 eftersom inte de går att spåra.
Är det någon som känner till var restarande tar vägen så skulle jag bli glad för dessa uppgifter.
Sonen Karl Axel är min svärfars far så där har vi alla uppgfter - men de andra är lite svårare.
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-07-24, 10:17
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Beda Elvira avled 1/1 1893 och Gerda Karolina 27/5 1893 i Idenor enl husförhör. De tidiga barnen står som hennes egna erkända, på Gerda Sofia Eleonora står efternamnet Johansson och hon samt Karl Axel har en anteckning om faderskapserkännande från Johan Fredrik Johansson. Den äldste sonen sändes till idiotanstalt i Gävle 1892. Familjen flyttar till Borgsjö 4/11 1899.

2006-07-24, 10:50
Svar #6

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Chris! Vad betyder hennes egna erkända ?
Betyder det att hon vet vem som är fadern men inte vill tala om det - eller?
Vad ska man ge de barn som dog tidigt? Eller är det så att man ine gav barnen något efternamn när de dog?  
Svea Elvira och Thyra Hildegard har jag fått hjälp av Leif Hasselgren (Tack!) att få deras namn som gifta. Nils Henning heter ju Jakobsson när han klassas som idiot.
Nu är det dock bara en sak som jag ändå inte får ihop...
Thyra Hildegard Bäckman (se inlägg ovan) har ju födelsenamnet Johansson. Innebär det att hon tog/fick styvfaderns namn? Eller kan det vara så att han var fader till barnet - vilket i så fall vore konstigt eftersom han inte kom upp till Idenor förrän hans och Anna Sofias barn - Gerda Sofia Eleonora föddes. Visserligen står han som Järnvägsarbetare i SCB 1896 så visst kan han ha kunnat träffa Anna Sofia tidigare...- men det låter föga troligt.
 
Hälsningar
 
Thomas

2006-07-24, 11:30
Svar #7

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Till 1917 hade bägge föräldrarna rätt att vara okända. Jag har sett i andra fall att man ibland skrev även om modern att barnet erkändes som hennes eget när det var oäkta. Det finns inget fadersnamn i födelsenotisen.  
 
Det är nog möjligt att man inte hade något efternamn (dvs patronymikon) på små barn, åtminstone var det så enligt min farmor (se tidigare diskussion i ämnet). Det kan man se i gamla dödböcker. Patronymikon var inget namn. Däremot står faktiskt Beda Elvira som Jakobsson i dödboken (scb-utdrag) 1893, men Gerda Karolina har inget patronymikon eller namn (liksom övriga döda barn på den sidan). Vem var förresten Jakobsson? Det var ovanligt med -son namn på en kvinna i dessa trakter.
 
Det som gör denna situation intressant är att Anna Sofias far avled på spetälskehemmet i Järvsö, han står som vistandes på okänd ort innan dess och hans fru samt Anna Sofia flyttar från Hudik till Idenor i samband med hans sjukdom. Det är nog möjligt att de var ganska utfrysta, anhöriga till spetälska blev ofta det, tragiskt nog.
 
Thyra kan nog ha tagit styvfaderns namn, det står ingen fader angiven i födelseboken. Jag vet inte om man kan få fram uppgifter om arbetsplats för Johansson 1890, det troligaste är nog att hon fick hans namn när det uppstod behov av ett namn, dvs när hon började skolan.
 
Järnvägare hade lite dåligt rykte i Hälsingland, min morfar (en snäll, ordentlig och lite timid man) sågs inte med blida ögon av min mormors mor (bondmoran på den gamla hälsingegården) när han kom in i släkten. Han benämndes järnvägaren liksom hennes tidigare pojkvän, min morfars bästa vän som dog i spanska sjukan. Det verkar varit spännande med dessa unga män som reste runt med järnvägens utbyggnad. Kanske är fadern/fäderna till de tidigare barnen också att söka bland järnvägsanställda i Idenor eller på tillfällig kommendering där? Några bevis för det finns däremot säkert inte kvar.

2006-07-24, 13:18
Svar #8

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Som vanligt Chris... Jag får alltid ett uttömmande svar av dig.
Att fadern till Anna Sofia hade spetälska såg jag i marginalen i någon husförhörslängd där modern, Karin Ersson - född God i Uppsala Näs 1818.10.08, bodde hos dottern i Idenor. Mamman (Karin) stod då fortfarande som gift men mannen vistades på okänd ort.
Jakobsson - namnet som Anna Sofia fick, måste ju komma från fadern - Jacob Ersberg. Dock lite märkligt att hon fick namnet -son...
Jag har ännu inte funnit några syskon till Anna Sofia...
Denne Jacob torde ha varit smed eftersom någonstans hittar jag Karin som Smedsänka. Tror t.o.m. att det var i samma hfl som jag hittade anteckningen om spetälskan.  
Varifrån denna Jacob Ersberg härstammar har jag ännu inte kunnat tyda. Dessvärre har jag missat att skriva upp hans födelsedata också.
Karin Ersson (f. God) har dock sina rötter i Uppsala Näs - det har jag kunnat konstatera.
Hennes pappa hette Jan Mattsson och fick soldatnamnet God.
 
Ha en himla bra dag!
(och tack för hjälpen)
 
Thomas

2006-07-24, 13:48
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Thomas
 
Smeden Jakob Ersson (Ernsson???) kom med familjen från Torshälla till Mo, han utattesterades dvs flyttade från Torshälla 5/3 1857. Där finns förstås inga flyttlängder inscannade ännu! Däremot finns de på landsarkivet i Uppsala. Han står 1860 som boende på Korset, Mo, men ännu ej kyrkoskriven om jag tolkar det rätt.
Detta enligt Anna Sofias födelsenotis.
 
Dessutom finns hela arkivet med journaler och patientrullor för Järvsö sjukhus på landsarkivet i Härnösand, det vore intressant att studera

2006-07-24, 14:04
Svar #10

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Jojo.... - om man hade semester ändå ;>D Får väl starta med Landsarkivet i Uppsala. Dit är det ju ett drygt stenkast från där jag sitter nu.
 
Tack för hjälpen!
 
Hälsningar
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna