ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur skriver jag alla hennes efternamn?  (läst 680 gånger)

2003-09-25, 20:39
läst 680 gånger

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Hur noterar jag henne i ansedeln? Hon föds Berqvist och gifter sej med en Jansson. Byter med honom till Jansebring (eller vad det nu var). Ska hon heta 'Ella Maria Bergqvist Jansson Jansebring' redan i inledningen? Eller ska jag nöja mej med Ella Maria Bergvist och låta resetn framgå av den följande skrivningen?
Och hur skriver jag hennes far, soldaten Flink som tidigare hette Johannesson? Blir det Johannesson/Flink eller vad? Tacksam för råd!  
Mvh Lennart Haglund, Varberg

2003-09-25, 20:53
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Mitt råd är, att du skriver henne Bergqvist. Kom hennes far att bära namnet Flink under en längre tid eller enbart som soldat? Och är han i källorna skriven med både patronymikon och tillnamn? Det kan vara vägledande för hur du väljer att redovisa hans namn. Skriv under alla omständigheter inte Johannesson-Flink (om så inte uttryckligen står i källan), ty ett sådant skrivsätt är en nutida konstruktion (jag har i äldre källmaterial aldrig stött på en person med både patronymikon och till- eller släktnamn, och som skrives med bindesträck mellan patronymikon och till- eller släktnamn). Om du skriver honom med både patronymikon och tillnamn, bör du tänka på, att hans patronymikon skall redovisas i förnamnsfältet och tillnamnet i efternamnsfältet.

2003-09-25, 21:08
Svar #2

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Tack för ditt råd! Nu är min ansedel rätt amatörmässig, mest en kort berättelse om anorna i Kekul?ordning. Exv. namn / född-död / make, far och son till / vigseluppgifter / arbete etc.  
Barnen brukar jag lägga hos modern.  
Tror att jag efter ditt råd håller mej till det födda namnet och skjuter in namnförändringar som nästa uppgift.

2003-09-27, 11:00
Svar #3

Utloggad Elaine Oscarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 124
  • Senast inloggad: 2014-08-28, 11:11
    • Visa profil
Hejsan Haglund!
 
I Min Släkt 3.1 kan man både stryka under tilltalsnamnet förnamn och efternamnet, så jag brukar stryka under soldatnamnet.Om det är så att soldatnamnet försvinner efter soldattiden kan det ju vara bra att använda sig utav patrinymikonet och bara göra en notis någonstans att han haft ett soldatnamn.
 
I övrigt så använder jag alltid flicknamnet på tjejerna, makens efternamn står ju på honom i alla fall. Sedan är jag en sådan feminist att jag tycker att kvinnan försvinner om man inte
skriver hennes efternamn.
 
//Elaine

2003-09-27, 23:02
Svar #4

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Hej Elaine!
Om jag förstått det rätt, så behöll kvinnan långt fram i tiden sitt flicknamn. Vilket gör henne lättare att hitta i böckerna. Med hjälp av patronymikon fångar vi också in faderns förnamn.  
Var hittar jag idag i exv. 'Sv. befolkn. 1970' en tjej och klasskamrat som föddes med en far som hette Bengt Andersson och som övergick till ett okänt mansnamn vid giftermålet? 'Greta Bengtsdotter' hade jag lätt snokat upp.  
Ser i mitt lexikon (Bonniers 1997) att bruket av p. lever kvar på Island och har återinförts på Färöarna. I ett svar från Finland såg jag också ett 'matronymikon', där en son kallades Britasson. Han var oä med okänd fader, så varför inte.  
Den ibland missuppfattade feminismen syftade ursprungligen (och ännu, hoppas jag) till kvinnans lika rätt i samhället. I den meningen är vi alla på din sida!  
Mvh Lennart

2004-03-21, 19:23
Svar #5

Utloggad Bo Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:58
    • Visa profil
Ja, den här nya seden med att kvinnorna byter till makens efternamn vid giftermålet borde vi också avskaffa! Min hustru hade inte accepterat äktenskap om hon inte fick behålla sitt efternam intakt och våra söner heter Bosson som mellannamn (eller är det formellt förnamn?)så vi försöker dra vårt strå till stacken... Min morfar, Eric Ersson (f 1865 i Malung) hade ett äkta patronymikon, min mor (f 1924) fick heta Eriksson efter honom - och gifte sig med pappa som hette likadant varför hon inte behövde byta sitt efternamn :-) . Jag hoppas att mina pojkar tänker som jag när de ska namnge sina barn!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna