ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flicknamn  (läst 1494 gånger)

2000-09-21, 14:49
läst 1494 gånger

Peter Michanek

Kvinnor byter ju ofta namn en eller flera gånger under sin levnad. Vigsel, skilsmässa, ny vigsel eller andra händelser kan leda till flitiga byten av namn.
 
Jag har ett bra datorprogram som baseras helt på GEDCOM och tillåter mig att ange flera namn för samma person. Jag kan alltså hålla reda på alla de olika namn som en person har använt.
 
Dock är det ju så att ETT av dessa namn måste få en mer upphöjd position än de övriga. I släktträdet får det bara plats med ett namn; Något namn måste stå först i släktboken och så vidare.
 
Vilket namn är brukligt att använda för detta?
Är det alltid födelsenamnet/flicknamnet?
Är det kanske det senast använda namnet; Det som personen har idag eller hade vid sin död?
 
Jag är tacksam för alla råd och förslag.

2000-09-22, 08:35
Svar #1

Utloggad Matts Sandström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det som i dagligt tal kallas flicknamn, eller född X, benämns i folkbokföringshänseende som ogift X. Här används det sista namn kvinnan (eller för den skull mannen) bar innan hon gifte sig första gången. Det är ju inte säkert att det är detsamma som födelsenamnet om hon t.ex. blivit adopterad eller föräldrarna bytte efternamn i hennes barndom. Till allra största delen överensstämmer dock dessa namn, i min egen släktforskning har jag endast stött på undantaget en enda gång.
 
Jag tycker absolut, att Du skall ge ogiftasnamnet den högsta positionen.
 
Vänliga hälsningar Matts Sandström

2000-09-25, 11:00
Svar #2

Eva Ström

Peter,
jag blir nyfiken på vilket program du använder, som har en så avancerad efternamnsfunktion. Vad heter det?

2000-09-25, 19:26
Svar #3

Peter Michanek

Tack för svaret. Jag har förstått på de svar jag fått här och på andra  
håll att födelsenamnet är brukligt att använda.
 
Gör det någon skillnad om personen fortfarande lever och för  
närvarande har ett annat namn?
 
Kanske kan det bli förvirrande att identifiera en person med ett annat  
namn än det namn som personen själv använder dagligen?

2000-10-06, 13:39
Svar #4

Peter Michanek

Det program jag använder heter GEDitCOM och som namnet antyder är det baserat på GEDCOM. Programmet har inget eget filformat som man kan exportera till GEDCOM utan arbetar direkt med GEDCOM-filer.  
 
Jag har sett på andra inlägg att andra program i många fall inte kan hantera GEDCOM-filer felfritt men GEDitCOM är mästerligt på detta.  
 
En annan styrka är de rikliga möjligheter som finns att anpassa användargränssnittet. Du kan arbeta med ditt data i många olika format. Det följer med format för inmatning, släktträd och släktböcker. Man kan också skapa egna format om man vill.  
 
En gratis demo-version finns att hämta på www.geditcom.com för den som vill.

2004-06-20, 13:57
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Angående ordet flicknamn (som ju diskuterats under Namn åt de döda).  
Ur NE:  
1 förnamn avsett för personer av kvinnokön  
HIST.: sedan 1849  
 
 
2 en kvinnas ursprungliga efternamn före äktenskap: vid giftermålet behöll hon sitt ~  
HIST.: sedan 1895
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna