ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn på änkor  (läst 751 gånger)

2007-06-28, 20:44
läst 751 gånger

Utloggad Stig-Arne Sköldberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2023-02-13, 17:52
    • Visa profil
Som regel får döttrarna faderns namn plus dotter som efternamn. Exempelvis Anders dotter heter då Andersdotter. Om hon gifter sig med en man som heter Bertilsson, får hon då namnet Bertilsson som efternamn och om han avlider heter hon då änkan Bertilsson eller har hon sitt gamla efternamn Andersdotter? Jag letar efter en ensamståemde kvinna som heter Hansson, född 1876, kan hon vara änka?

2007-06-28, 21:36
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Hej Stig-Arne
 
Jag har tidigare hävdat här att änkor efter makens död (i Hfl) vanligen får makens efternamn, i ditt exempel Bertilsson, möjligen med tillägget född Andersdotter. Detta tillägg brukar dock snart försvinna.
I min databas har jag mängder av exempel på detta, men då jag tidigare påstått detta har det blivit en del protester.
 
Mvh Åke

2007-06-28, 23:36
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Hej, Stig-Arne! Det brukar stå i kyrkböcker mm om någon är änka.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-06-29, 17:26
Svar #3

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Ett tydligt exempel från tidigt 1800-tal i Stockholm har jag. Christina Flinck är gift med Johan Hindrich Wendtland 1778. Jag hittade mannen död i Hofförsamlingen, men letade i flera år efter hustruns dödsnotis. 1809 avlider hon i Kungsholms församling med namnet Christina Wendtland. Hon har aldrig tidigare burit makens namn.
 
MVH  Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna