ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket efternamn borde de ha ?  (läst 520 gånger)

2006-03-29, 18:44
läst 520 gånger

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hade lite svårt för att sätta en lämplig rubrik men den som läser inlägget förstår nog vad det handlar om, så småningom i alla fall!  
 
Bland mina anor har jag bl.a ett par där mannen har efternamnet A medans hustrun efternamnet B. Mannen byter senare till efternamnet C. Deras söner får efternamnet C medans döttrarna har efternamnet B om man får tro dels de bouppteckningar jag tagit del utav och SDB3 (där de står som f. B eftersom många av dem var gifta). Ett av barnbarnen (sonsonen) ska dessutom vara född med efternamnet A (1943) - vilket talar emot att sönerna ska ha haft efternamnet B.
 
Är det vanligt att sönerna tar faderns namn medans döttrarna tar moderns namn ? Barnen är födda mellan 1888 och 1907 och det rör sig inte om några efternamn med -son/-dotter. Går det att ta reda på vad man har kallat sig under åren på något sätt ?  
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2006-03-30, 09:09
Svar #1

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
Hej, på den tider du talar om fick man ta vilket efternamn som helst (om det inte var adligt). Anders Petterssons barn kunde kalla sig Andersson, Andersdotter, Pettersson, eller något helt nytt som Björkman. Själv har jag en i mina papper som omväxlande heter Andersson och Johansson.

2006-03-30, 16:47
Svar #2

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej Lena och tack för svaret.
 
Det kanske var jag som var oklar eller så missade jag innebörden av ditt svar. Det jag syftade på var mera kanske hur det kommer sig att döttrar och söner i sentida källor (bouppteckningar i dessa fall från 1970-talet och framåt samt i SDB3) har olika efternamn. Kvinnor har ju ofta flicknamnet angivet medans männen enbart har det senaste efternamnet med ?
 
Det blev kanske lite rörigt det där...
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna