ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kalv-  (läst 927 gånger)

2010-05-22, 21:28
läst 927 gånger

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
Har träffat på en egendomlig namnkombination.  För det första: En äldre, utfattig kvinna som i samband med dödsfallet i HFL skrivs som Kalf-Sara, (hon hette Sara).  Det finns ingen liknande anteckning någonstans gällande henne tidigare.
  För det andra: I en av en äldre kvinna nedskrivna minnesbilder från ungdomen omnämns en man som kom och bodde i huset under perioder och fungerade som lärare för byns barn, honom kallar hon för Kalv-Jacob.
  Båda dessa personer fanns runt mitten på 1800-talet.  De har inget gemensamt, vad jag kan se.  Kvinnan fanns i Dalsland och mannen i Bohuslän.
  Vad kan detta namnet Kalv- betyda?  Pekar det på någon speciell egenskap, eller vad?

2010-05-23, 13:24
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det här är vad  SAOB har som bibetydelse av KALV
 
i vissa trakter, vard. om person, för att beteckna honom ss. oerfaren l. okunnig l. omogen l. enfaldig, förr äv. ss. plump l. ohyfsad l. ouppfostrad: glop, gröngöling, klåpare, idiot, förr äv.: grobian, tölp; äv. ss. skymford l. ök­namn, ofta med förbleknad betydelse, skämt­samt l. smeksamt.
 
Men som smeknamn kan kalv- naturligtvis lika gärna ha att göra med något lokalt eller personligt, som t.ex. att Sara var omåttligt förtjust i kalvkött eller att Jacob blivit skrämd av en kalv etc.
 
Ingela

2010-05-24, 07:39
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
I mina hemtrakter skulle det självklart vara ett gårdsnamn. Jag vet dock inte hur utbrett det var på andra platser. Om inte tillnamnet har något med gårdsnamn att göra skulle jag tro att de var kalvinister. I dessa trakter var det ju stor utbredning av frireligösa.

2010-05-24, 21:09
Svar #3

Utloggad Viktor Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2020-09-18, 08:13
    • Visa profil
I det fallet med Kalv-Jacob så är det nog inget med okunnig eller oerfaren, eftersom han fungerade som lärare tidvis.  Jag vet inte var han kom från, men det finns en ö som heter Kalvö i närheten, kanske en möjlighet, men då skulle det nog ha hetat Kalvö- eller Kalve- om man tänket på språket i trakten.  MEN den som skrev dessa minnesbilder var uppväxt i Stockholm och därmed kan en bokstav ha försvunnit.
 
  Kalv-Sara kan jag inte få ihop med något gårdsnamn och jag har letat en hel del.  Men om uttrycket användes som något nedsättande, så var hon långt nere i anseende förstås: Ogift med oäkta barn, utfattig och inhyst både här och där och så är det konstigt att det står så bara vid dödsnoteringen.  Men det kan ju ha varit ett öknamn som hon hade tidigare och det blev skrivet bara för att man skulle veta vem det var, men allt är bara gissningar...men intressant.?!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna