ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktnamn i Danmark (och USA) som förvandlats till förnamn...  (läst 3548 gånger)

2005-04-04, 13:39
läst 3548 gånger

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
I Danmark, liksom i USA, är det, eller åtminstone har varit, brukligt att ge barnen ett eller flera släktnamn i förnamn.  
 
Några exempel:
Franklin Delano Roosevelt, fick Delano efter moderns efternamn.
John Fitzgerald Kennedy, fick Fitzgerald efter moderns efternamn.
Richard Milhous Nixon, fick Milhous efter moderns efternamn.
 
I Danmark funkar det ibland likadant, alltså att man ger barn släktnamn som andranamn. Jag har hittat åtskilliga exempel på det, inte minst med mitt eget efternamn - och då uppkallade efter en biskop Sören Lintrup...
Jag skulle vilja få det förklarat för mig av någon som behärskar ämnet bättre. För visst är det intressant att det skiljer sig så mellan två grannländer som Sverige och Danmark!

2005-04-04, 15:45
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det förefaller även som om det finns ytterligare ett annorlunda efternamnsbruk i Danmark. Den skådespelande dottern till den på sin tid välkände skådespelaren, operettartisten mm Max Hansen (1897-1961) heter (eller kallar sig) Ann-Mari Max Hansen.
 
Något som inte har så mycket att göra med detta kanske, men den svenske författaren Gösta Gustaf-Janson (1902-1993) var son till författaren Gustaf Janson (Affären Costa Negra, bl a) och hade ju ett efternamn bildat på liknande sätt som Ann-Mari Max Hansens.

2005-04-04, 18:08
Svar #2

Eva Leksell

Samma sak har förekommit även i Sverige, se till exempel vad jag skrev under Länder: USA: Allmänt: Namnskick.
Jag kan fylla på med ännu ett exempel. I Hammenhög i Skåne föddes och dog år 1815 Tönnes Tönning, son till Jonas Vilhelm Aspegren och hans hustru med efternamn Tönning (hennes förnamn minns jag inte på rak arm).

2005-04-04, 18:11
Svar #3

Eva Leksell

Det blev visst lite otydligt vad jag syftade på. Med samma sak menade jag det Jojje skrev om, nämligen att använda efternamn som förnamn.

2005-04-05, 15:55
Svar #4

Marianne Solli

Hei alle.
 
I Norge er dette helt vanlig, og jeg vil kanskje heller kalle det doble slektsnavn. 
 
Etter å ha gitt ut en slektsbok på 662 sider ser jeg at skikken med å anta doble slektsnavn heller er regelen enn unntaket. I Norge kan man velge fritt om man vil ha den kvinnelige ektefellens slektsnavn først eller sist hos felles barn.
 
Senere kan barna velge bort det ene navnet, hvis ønsket, slik f.eks. min eldste sønn har gjort. Han valgte bort farens slektsnavn (uten påtrykk fra meg). 
 
Hilsen Marianne.

2005-04-05, 20:01
Svar #5

Eva Leksell

Jag hittade faktiskt ett exempel till på en som fått släktnamn i förnamn. I födelseboken i Malmö Karoli 1819 10/4 finns Conrad Daniel Wahl, son till Petter Daniel Tideman och hans hustru Karin Kristina Nilsson. Petter Daniels mor hade en styvfar, Jakob Valentin Wahl, och en halvbror Hans Wahl. Även om det verkar långsökt måste det vara från någon av dem namnet kommer.  
 
Det slår mig nu att alla mina exempel har skånsk anknytning. Så det kan ju vara påverkan från Danmark.
 
Marianne, det är inte fråga om dubbla efternamn. Utan här är det släktnamn som enbart är förnamn och till exempel står bland förnamnen i födelseboken (efternamn skrevs inte in i födelsenotiser).

2005-04-05, 21:23
Svar #6

Marianne Solli

Ja ha, men da er vi jo inne på det samme likevel, bare at jeg velger å kalle det doble etternavn.  Min sønn ble også opprinnelig døpt R... Solli, som to fornavn, men valgte bort sitt etternavn etter faren og bruker nå Solli som etternavn.  Det går helt fint.
 
Marianne

2005-04-06, 20:27
Svar #7

Utloggad Leif Olsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2013-06-12, 00:02
    • Visa profil
Korrekt, at i Danmark kan børn få den ene af forældrenes slægtsnavn som efternavn og den anden som mellemnavn (dobbelt slægtsnavn). Men da man kun skelner mellem fornavn(e) og efternavn, betragtes mellemnavnet som fornavn.
 
Både mine 2 søskende og jeg er døbt Meyer Olsen, hvor Meyer var min mors mellemnavn og min oldemors slægtsnavn (fundet siden 1756 på Fyn). Så navnet kan også springe en generation over.

2005-04-06, 21:59
Svar #8

Marianne Solli

Hei Leif.
 
Kunne du nå ha kalt deg bare for Meyer hvis du hadde villet det, eller går det ikke i Danmark?
 
Hilsen Marianne

2005-04-07, 21:58
Svar #9

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Den amerikanska varianten där barnet får moderns flicknamn som mellannamn kan inte kallas för att det är ett förnamn. På amerikanska frågar man efter: first name, middle name and last name. First name motsvarar vårt/våra förnamn och är det man kallas för. Detta kan även vara två namn (som Mary Anne, Mary Jo osv). Middle name är oftast moderns flicknamn, alltså ett sätt att hedra den släkten. Alla formulär som finns att fylla i förutsätter att man har en middle initial som John F Kennedy osv. Last name är faderns familjenamn.  
 
Middle initials viktighet kan förstås av att många som inte begåvats med en sådan av sina föräldrar själva lägger till en bokstav, alltså inte ett helt namn...
 
En annan kuriositet i amerikansk namngivning är att flickor kan få pojknamn, som t.ex. George. Sedan finns det en hel hög med idag populära namn som kan ges till både pojkar och flickor; ev kan det skilja på en vokal i stavningen men uttalet är detsamma.

2005-04-07, 23:45
Svar #10

Marianne Solli

Hei.
 
Den amerikanske skikken med at folk nærmest er tvunget til å ha både for- mellom- og etternavn kan gi ganske alvorlige utslag i enkelte tilfeller. En dame fra et søramerikansk land, som jeg kjenner, giftet seg med en mann fra Grimstad og tok (bare) hans etternavn. Senere skulle hun ha pass fra sitt land, men det var helt umulig, fordi hun mangler et navn. Saken pågår fremdeles med diverse forhandlinger og koster masse.
 
Fornavn som kan brukes både av gutter og jenter er blitt mer og mer vanlig også i norden i den senere tid, ser det ut til. Forskjellig bruk av navn i forskjellige land forekommer også. I Sverige ser f.eks. navnet Janne ut til å være guttenavn, mens det i Norge brukes mest som jentenavn. I Danmark er visst Inge et jentenavn, mens jeg i Norge har hørt det mest på gutter. Navnet Kim brukes i Norge på begge kjønn. 
 
Marianne

2005-04-08, 11:01
Svar #11

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Intressant. Jag har tagit för givet att middle name motsvarar våra andranamn (dvs alla förnamn som inte är tilltalsnamn), och att skillnaden bara var att amerikaner oftast har tilltalsnamnet först.
 
Bibi, du skrev att Middle name är oftast moderns flicknam, annars är det väl ett vanligt andranamn så som jag beskrev ovan? Tänk t.ex. på J. Edgar Hoover; det låter som ett förnamn. Och han är tydligen inte ensam, jag hittade en hel lista på nätet över kända amerikaner som skrivit sina namn på samma sätt:
A. Lou Vickery A. Whitney Brown C. Stacey Woods D. Keith Robinson F. Scott Fitzgerald H. Jackson Brown, Jr J. Danforth Quayle J. Donald Walters J. Edgar Hoover J. Paul Getty M. Scott Peck M. Night Shyamalan R. Emmett Tyell W. Clement Stone W. Somerset Maugham
Webster's new encyclopedic dictionary listar Stacey, Donald, Edgar, Paul och Clement som förnamn rätt och slätt.
Däremot skriver den om Keith, Jackson, Scott och Emmett att de är förnamn som ursprungligen varit efternamn (dvs i de här fallen kan de väl antingen vara givna som förnamn, eller vara ett släktnamn från modern).
 
Söker man efter first initial people hittar man en del om dem som går emot strömmen och har middle name som tilltalsnamn. Jag tolkar det jag ser där som att middle name ofta är ärvt, men att det mycket väl kan vara ett förnamn.

2005-04-08, 11:39
Svar #12

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
När blev William Somerset Maugham (1874-1965) amerikan? Han vänder sig nog i sin grav....

2005-04-08, 13:23
Svar #13

Marianne Solli

Ikke vær så pirkete da Tord ...... og han gjør nok ikke det (W.S.M. altså).

2005-04-08, 14:56
Svar #14

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Marianne,
 
Sydamerikanska länder har helt andra traditioner än USA. Där är förnamn förnamn och släktnamn släktnamn, och kan inte förväxlas. Därmed är det inte sagt att namntraditionen där är okomplicerad...
Således behåller en kvinna i allmänhet sitt flicknamn hela livet, och lägger till makens efternamn efter sitt eget. Mar?a Isabel Fernandez, blir Mar?a Isabel Fernandez de Godoy när hon gifter sig med en Godoy, och uppträder som Se?ora de Godoy i vissa fall och som Se?ora Fernandez de Godoy i andra. En del kvinnor som före giftermålet använt båda föräldrarnas namn - som brukligt bland män, kan ibland uppträda med tre släktnamn, t.ex. Mar?a Isabel Fernandez Ibarra de Godoy.
I fallet med kvinnan som gifte sig i Grimstad kan krånglet bero på att hon tappat bort sitt eget släktnamn i hanteringen, vilket skapar byråkratiskt kaos i hennes hemland. Ungefär som om vi skulle tappa bort vårt personnummer här...
Inga släktnamn som förnamn i Sydamerika alltså!

2005-04-08, 18:11
Svar #15

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Mittåt  - jag läste fel på sidan där jag hittade listan, och den innehåller inte alls bara amerikaner. Men min fråga (om inte amerikaners mellannamn mycket väl kan vara bara vanliga förnamn) kvarstår.

2005-04-08, 19:59
Svar #16

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Amerikanernas middle name är bara ett förnamn som inte är tilltalsnamn. Det är definitivt inte något efternamn, även om det mycket väl (och är det ofta) kan vara identiskt med ett befintligt och känt släktnamn. Det kan vara moderns flicknamn, men behöver inte alls vara det, utan kan i princip vara vilket namn som helst. I de fall det är fråga om moderns flicknamn, bär vanligen endast en av sönerna (för det är ofta en son) detta namn. Vissa amerikanska familjer har traditionen att den andre sonen får moderns flicknamn som middle name, dvs han får morfaderns förnamn (first namne) och dennes släktnamn som andranamn (middle name). Den äldste sonen får nämligen påfallande ofta faderns fullständiga namn (förnamn, andranamn och släktnamn) åtföljt av jr (=junior), eller III, IV, V etc., beroende på hur långt man har kommit i successionen.  
 
Ett exempel på detta är familjen Kennedy, där presidentfadern hette Joseph P(atrick) Kennedy, och hans båda äldsta söner hette Joseph P(atrick) Kennedy jr (kallad Joe) och John F(itzgerald) Kennedy (presidenten, kallad Jack). Morfadern hette nämligen John F(rancis) Fitzgerald, allmänt kallad Honey Fitz. Även den tredje brodern fick faktiskt en släng av sleven även han, eftersom han fick namnet Robert F(rancis) Kennedy (kallad Bob eller Bobby). Presidentens äldste son, den i en flygolycka förolyckade tidningsmannen, fick namnet John F(itzgerald) Kennedy jr, och dennes yngre bror, som dog som mycket liten, namnet Patrick B(ouvier) Kennedy. Och Bovier var ju Jacqueline Kennedy-Onassis flicknamn.

2005-04-08, 23:00
Svar #17

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se

2005-04-09, 10:43
Svar #18

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Den svenska ordningen med maanga förnamn (jag har själv fyra) bygger väl paa tyska traditioner? Men aaterfinns ju även i England och andra länder, inte minst bland aristokratin och övre borgarklassen i gamla dagar.
 
I Danmark skapar detta ett problem daa och daa, för ofta faar de personer som har flera förnamn inte plats i registrerna. Man fraagar ofta vilket är ditt mellannamn (och har daa svaart att forstaa att man inte har naagot saadant). 
Jag kan i olika danska offentliga dokument kallas naagot av mina 4 olika förnamn, allt efter vad personen bakom skranket eller datorn har uppfattat som mitt förnamn. 
Naagon gaang blir ett förnamn mitt efternamn (ganska kul faktiskt, men det kräver ocksaa maanga forklaringar.)
Här i Spanien fungerar det som i Jojjes upplysningar om de latinamerikanska länderna, men jag har aldrig haft problem med att ha maanga förnamn i spanska eller portugisiska offentliga register, bankkonton, köpehandlingar eller liknande.
Intressanta fenomen tycker jag, men EU maaste göra det lättare med tiden för de olika varianterna inom unionen.
 
M.V.H. Steve

2005-04-09, 22:42
Svar #19

Maria Johansson

Hejsan!
 
Min dotter har både mitt efternamn och sin turkiske fars efternamn, men då har jag valt att ha det turkiska FÖRE det svenska. Hon har 3 förnamn. Det turkiska efternamnet räknas som mellannamn.
 
M v h
 
Maria

2005-04-24, 00:30
Svar #20

Jan Böhme

Steve!
 
Att den svenska ordningen med många förnamn bygger på kontinentala traditioner är ganska säkert. Men det behöver inte röra sig om tyska traditioner, utan lika gärna om franska. Åtminstone i franska adelsfamiljer kunde det finnas ruskigt många förnamn. Min fmmmmf hette Roch Hyacinthe Pierre Louis Fourrier de Serre, och kallades Hyacinthe.

2005-04-24, 14:06
Svar #21

Christiina Backman

Pierre Fourrier räknades nog som ett namn, så hette nämligen ett lokalt helgon.

2005-04-24, 15:01
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo Jan.
 
Jag har också hittat de i ätten de Moucheron med rötter i Frankrike och Nederländerna. Förnamnen har väl också haft betydelsen att hedra förfäderna. Kanske att man ville överföra vissa egenskaper från en tidigare anfader eller anmoder till sonen/dottern eller religiösa och politiska motiv etc. till namngivningen. att de olika namnen skulle ha inflytande på barnets karaktär kan jag föreställa mig?!
 
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna