ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktnamnet först vid dödnotisen  (läst 916 gånger)

2011-01-11, 21:27
läst 916 gånger

Niklas Kant

Någon som forskat mycket som har någon aning varför en person hela tiden nämns som Hans Larsson både som dopvittne och när han själv står som fader men vid sin dödsnotis skrivs som Hans Larsson Kant. Han dör 1690 i Västervik. Hans äldsta son finns som dopvittne 1693 i Västervik och skrivs då som Lars Hansson Kanth.
 
Fick Hans Larsson namnet Kant innan han dog eller beror det att han är första generation invandrare och han får heta sitt släktnamn först vid dödnostisen och först de i generation två får bära släktnamnet? Kan det bero på att hans far levde fortfarande? Vilka fler faktorer finns?
 
Nyfiken vad andra har för teorier.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2011-01-11 21:35)

2011-01-11, 21:36
Svar #1

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
Namnet Kant skulle mycket väl kunna vara ett soldatnamn. Visserligen infördes indelningsverket bara åtta år innan din ana dog, men han kan ju ändå ha varit soldat eller dragon i yngre år.
 
Mvh Mats

2011-01-11, 22:20
Svar #2

Niklas Kant

Mats: Finner på det relativt osannolik dels pga då borde han ju använt det namnet de sista åren innan dog också isåfall. Dels för han dog som gästgivare och köpman. Jag har även sett titeln Stämpelmästare förekomma på honom.

2011-01-12, 09:04
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det kanske fanns flera Hans Larsson och då definierade man just den Hans Larsson med tillnamnet Kant. Det fick sedan följa hans familj. Slutet av 1600-talet var väl när man började så smått att ha efternamn, inte ens adeln hade det alltid innan dess.

2011-01-12, 09:46
Svar #4

Utloggad Mats Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2014-05-23, 19:06
    • Visa profil
När du nämner titeln Stämpelmästare på din ana så klarnar det lite. I min forskning har jag konstaterat att när en person får något slags yrke - d.v.s. något annat än jordbrukare - så ville de gärna markera det genom att ta sig ett släktnamn för att ersätta sitt patronymikon. Tydligast har jag sett det vid järnbruk där smeder och andra arbetare tagit sig nya efternamn. Namnet gav också en social status.

2011-01-12, 11:29
Svar #5

Niklas Kant

Chris, Det kan vara möjligt men tre saker talar emot det. Dels att de barn som födds mellan 1672-1689 av en Hans Larsson endast är 5 stycken och alla de namnen stämmer överens med de som kallar sig Kant sen, dessutom kallar sig nästan alla åtminstone i början för Hansson Kant eller Hansdotter Kant. Ett annat motargument är att familjen förmodligen inte bodde i Västervik under 1676-1680 då under den här perioden inte alls finns några dopvitten som Hans Larsson eller som Regina Hans Larsson (hans fru). Detta stämmer också överens med Johan Hansson Kant som bör varit född runt 1678 och inte är född i Västervik utan för mig född på okänd ort, dessutom finns inga barn födda alls med fader Hans Larsson mellan 1676-1682 Om det nu fanns två Hans Larsson varför skulle han först kallas för Kant vid sin död om det nu för att särskilja de.  
 
Mats, Ja det en teori som låter trolig, Hans Larsson verkar varit en relativ betydelsefull person i Västervik under 1680-talet med tanke på hans dopvittnefrekvens. Dock har jag aldrig personligen sett en förstahandskälla med uppgiften att han skulle varit Stämpelmästare, men det ligger förmodligen någon sanning i det.

2011-01-13, 10:13
Svar #6

Utloggad Malin Edström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-01-23, 23:49
    • Visa profil
En anfader till mig kom från Holstein i mitten av 1600-talet och hade då efternamnet Möller.  
Tre generationer söner var sedan Rusthållare eller boende på Revinge eller Södra Sandby  
och använde då patronymikon.
I fjärde generationen blev yngste sonen borgare och återtog då namnet Möller  
(i början av 1800-talet).
 
Mvh Malin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna