ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Påträffade / kända namnar  (läst 1388 gånger)

2005-06-16, 21:33
läst 1388 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
En kul sak att fundera på är hur många här på Anbytarforum som har namnar i äldre tid som de påträffat, i egen forskning eller på annat håll. Jag tänker kanske inte bara på om man heter samma sak som farfar eller mormor, utan lite längre tillbaka.
 
Själv har jag en ibland omtalad namne i Anders Ryberg, som var första koleraoffret i Sverige 1834, och som bodde mindre än 1000 m från mig. Hur är det med er andra?
(Jag vet att frågan är kvinnodiskriminerande, då kvinnor hade annat namnskick förr, och dessutom mer sällan uppmärksammades, men vi kan väl ändå roa oss med detta när sommaren börjar bryta ut på allvar?)

2005-06-16, 21:41
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oj, jag har massor av namnar. Bara här på Anbytarforum har det förekommit otaliga Anders Berg i frågorna.

2005-06-17, 08:52
Svar #2

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Antalet Jens Sandahl som jag har stött på i historien är noll... En med mig då förstås.
 
Anders, hade du stavat ditt efternamn med d hade du varit namnet med giganten Anders Rydberg som vaktade Blåvitts och landslagets mål för 70 år sedan.

2005-06-17, 20:11
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag har tyvärr ingen känd namne. Åtminstone inte med båda förnamnen och vår variant av efternamnet. Det har ju sina praktiska fördelar, förstås; man slipper ju bli förväxlad med andra. Samtidigt kunde det ju ha varit lite roligt att ha haft en förfader med exakt samma namn, så jag är nog lite kluven i frågan...  
 
Flera medlemmar av släkten Hanzon har hetat Carl/Karl i olika kombinationer, men ingen exakt som jag. Några släktingar till mig har faktiskt hetat just Carl Fredrik; bl.a. min mormors farfars bror och dennes morbror, men de hette naturligtvis inte Hanzon, utan Axberg resp. Silfvergren.
 
Det går ju naturligtvis att på statistisk väg hitta massor av Carl Fredrik Hansson och Karl Fredrik Hansson via datorn (sannolikt betydligt flera döda än levande), men det vore ju ingen större vits med det, eftersom de 1) inte är kända, 2) inte stavar likadant som jag, och 3) inte är släkt med mig, åtminstone inte på nära håll. Det fanns bl.a. en bonde med detta namn i Hökhult, Horns socken (Östergötland) i början av 1900-talet (jag tror dock att han bara hade Carl/Karl som tilltalsnamn), men trots att även jag har mina rötter i denna socken, tror jag inte att vi är släkt med varandra. Skulle vi mot förmodan ändå vara detta, är det i så fall på betryggande avstånd.

2005-06-17, 22:06
Svar #4

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Inte heller jag har stött på någon med samma namn, inte ens någon Neta som varit gift med en Hedberg. Flera personer med förnamnet Neta levde dock i Halland från slutet av 1700-talet och under 1800-talet, det är kul det också

2005-06-18, 15:18
Svar #5

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Kul fundering, Anders!  
 
För egen del lär jag nog inte hitta någon namne, ens om jag gör om mitt efternamn till ett patronymikon. Vare sig jag skulle använda mig av Carlsdotter eller mitt riktiga patronymikon Leifsdotter (eller eg. Leif-Olofsdotter..., fast sådana patronymikon fanns ju aldrig). Jag har inte ens stött på någon Yvonne i kyrkböckerna innan 1900-talet, och det är väl en första förutsättning för att kunna få ihop till en namne.
 
Hälsningar
Yvonne Carlsson

2005-06-20, 17:32
Svar #6

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Nu kommer för- och nackdelarna med vanliga kontra ovanliga namn fram.
 
Jag har i min forskning aldrig stött på någon med mitt för- och efternamn. Trodde länge också att jag var helt unik i nutiden, men plötsligt fann jag en namne ca 10 mil bort.
 
Våra respektive föräldrar måste haft god fantasi. Detta bekräftas inte minst av min bror som heter Jarl Benny Runo. Smaka på det!
 
Hälsningar
Jan-Inge

2005-06-21, 00:58
Svar #7

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Har en anfader vid namn Ingel ... det blev lite jobbigt att föra in honom i antavlor och ansedlar för mina fingrar skrev ju alldeles av sig själva Ingela istället ...
Men det är kul att tänka sig en anfader född ca 250 år före mig med mitt namn, om än i manlig version - även om jag till 100% vet att det är en ren tillfällighet.
 
Ingela

2005-06-21, 11:53
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mitt namn kan tyckas kort och ovanligt, men det finns en värmlänning med samma namn, just nu dessutom på bild.
Det lär ha funnits ytterligare en - i Stockholmstrakten. Levde f f på 60-talet och hade möjligen gjort sig skyldig till ett brott. Något som jag blev upplyst om då jag sommararbetade på Shell-macken vid Gyllene Uttern på 60-talet och av någon anledning skrev mitt namn så att en kund såg det...
Vänligen,
Olle Elm
PS. De tre här nämnda namnarna är inte släkt med varandra. DS
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-21, 16:22
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min far, Torsten Ryberg, hade en granne på sina morföräldrars sommarställe med samma namn. Dessutom ungefär samma ålder, vilket ledde till att lite mer avlägsna bekanta undrade om han hade dött för ett par år sedan, när den fd grannen dog...
Och farmor har berättat att hon stött på en namne till farfar för många år sedan när hon jobbade i socialsvängen, och han hette ändå Ebbe Ryberg...

2005-06-21, 23:02
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Efter att ha skickat det förra inlägget i denna diskussion, har jag ju kommit på att jag ju faktiskt har inte mindre än två nästnamnar (heter det så?) i min antavla; d.v.s. tar jag det första av mina förnamn och kombinerar med efternamnet (utan avseende på stavning) så får jag ju följande anfäder som namnar. Den ene är på min farmors sida och den andre på min morfars, och båda bär patronymika, så namnlikheten är ju en ren slump. Men det är ju lite märkligt att de båda är samtida och nästan lika gamla (endast elva år skiljer dem åt). Och båda tillhör generation VII (från mig räknat i min antavla) eller generation V (i farmors resp. morfars antavlor, där jag fortfarande har dem i en annan version), där de märkligt nog får annumren 56 resp. 54.
 
fm mm ff f
Carl Hansson, född 1731 24/11 i Snår, Gammalkils sn, död 1807 18/3 i Ek, Åsbo sn, bonde i Tiggesbo, Gammalkils sn, sedan i Ek, Åsbo sn, gift 1:o 1759 25/11 i Gammalkil (vid vigseln ”dräng ifrån Nykils sn”) med Maria Jonasdotter, född 1741 18/9 i Tiggesbo, Gammalkils sn, död där 1769 12/2, gift 2:o 1769 i Gammalkil med Sara Persdotter, född 1741 12/7 i Gammalkils sn, lever ännu 1807 6/4
 
mf mf mm f
Carl Hansson, född 1720 21/8 i Lilla Kolstad, Drothems sn, död 1785 17/5 i Sörby, Landeryds sn, bonde i Lilla Kolstad, sedan bonde och sockenman i Sörby, ditkom från Drothem 1773, gift 1746 9/11 i Drothem med Kerstin Samuelsdotter, född 1722 22/8 i Nybble, Drothems sn, död 1785 17/5 (sic!) i Sörby, Landeryds sn

2005-06-22, 17:05
Svar #11

Malin Lyktberg

Jo, jag har faktiskt en namne, trots att jag har ett släktnamn! (98 personer bär detta släktnamn.)
Det visade sig för ett antal år sedan att en syssling till mig (boende ca. 6-7 mil härifrån) gifte sig med en som hette Malin.) Denne Malin kommer ursprungligen från samma kommun som mig.
Dock tror jag att hon är ett par år äldre än mig, med ändock har hon mitt för och efternamn, dock fick hon mitt efternamn genom ingifte!

2005-06-25, 12:19
Svar #12

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Jag kommer nog aldrig att kunna ståta med en namne här.  
Men skulle någon mot förmodan känna till eller senare hitta en -  
skriv gärna om det här i så fall.
 
Unik? // Marita :o)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna