ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd person  (läst 1057 gånger)

2005-06-09, 14:58
läst 1057 gånger

Utloggad Anton Målqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2018-04-08, 14:10
    • Visa profil
    • www.malqvist.se
Hej!
Undrar om det finns något vedertaget sätt att beteckna en okänd person.
Det förekommer:
Okänd.
NN.
Förnamn N, om man bara känner förnamnet.
N Efternamn, om man bara känner efternamnet.
Kanske finns det också andra varianter?
 
Vänliga Hälsningar Anton

2005-06-09, 15:57
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Vad jag förstått betyder NN nomen nescio och är latin för jag känner inte till namnet, alternativt notetur nomen - här bör namnet skrivas. Oavsett vilket, så borde det kunna gälla bara en del av namnet så jag brukar skriva NN Efternamn när jag bara känner till efternamnet. En del personer har jag känt till förnamnsinitial + efternamn på, och på det här viset är det ingen risk att jag förväxlar förnamn som börjar på N med okänt förnamn.
 
Om namnet är helt okänt skriver jag NN, och om jag bara känner till förnamnet utelämnar jag efternamnet helt (så gör jag t.ex. med barn som jag inte har kollat upp vad de använder för efternamn som vuxna - de står alltså bara med förnamn).  
 
Det här är det sätt som jag tyckt varit lätthanterligt och tydligt för egen del; jag vet inte om det skulle ha stöd i någon expertrekommendation.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna