ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ändring av namnlagen på gång - vad tycker släktforskarna?  (läst 2021 gånger)

2005-03-23, 17:12
läst 2021 gånger

Utloggad Jessica Klingvall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-01-06, 19:16
    • Visa profil
Riksdagen beslutade idag om en utredning om ändring av namnlagen, med bifall till den borgerliga reservationen.
 
Det sägs bl.a. att det skall vara lättare att byta till efternamn som tidigare burits i släkten och att byta till gårdsnamn.
 
Riksdagens beslut:  
http://www.riksdagen.se/bik/datum.asp?datum=2005-03-23
Lagutskottets betänkande, där den borgerliga reservationen som antogs av riksdagen finns:  
http://www.riksdagen.se/debatt/bet_yttr/visa_dok.asp?dok_id=GS01LU13
Hela texten i motionerna hittas via sökning här:
http://www.riksdagen.se/debatt/motioner/index.asp
 
Vad tycker släktforskarna om eventuella förändringar av namnlagen?
 
Själv menar jag att Sveriges släktforskarförbund i den kommande utredningen bör trycka på särskilt för att det skall bli lättare att ta förfäders efternamn, även om det var många generationer sedan detta namn bars, samt att det bör bli lättare att ta gårdsnamn och andra namn som tillhör vår kulturhistoria.

2005-03-23, 18:04
Svar #1

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Det skall stå Andeas Karlsson som användarnamn ovan. Skrev fel. Kan Anbytarvärden ändra det, tack?

2005-03-23, 22:49
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Andreas, är du riktigt säker på att du vill att anbytarvärden ändrar användarnamnet till Andeas Karlsson? Jag är emellertid inte helt säker på att du vill det, och skulle inte tillråda ett sådant byte. Däremot kan ju anbytarvärden kanske ändra det till Andreas Karlsson ...
 
(Sedan kan han ju ta bort detta inlägg om någon timme, eller så...)

2005-03-29, 21:14
Svar #3

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Bryr sig Sveriges släktforskare och Sveriges släktforskarförbund inte om hur den svenska namnlagen ser ut?

2005-03-30, 13:42
Svar #4

Sören Olsson

Hej Andreas!
 
Jag har inte sett ditt inlägg förrän i dag, och visst bryr jag mig om hur den svenska namnlagen ser ut.
 
Jag tycker precis som du att det bör bli lättare att kunna anta förfäders efternamn, inte bara far- och morföräldrars utan även längre bakåt. Hur långt bakåt har jag inte tagit ställning till. Jag anser också att det inte ska vara någon skillnad på om det namnet finns på fädernet eller mödernet.
 
Sen tycker jag också att gårds-, by- och andra platsnamn (och liknande) ska kunna vara enklare att få beviljade som efternamn.
 
Med vänliga hälsningar
Sören Olsson

2006-03-25, 07:09
Svar #5

Utloggad Mattias Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2009-01-18, 20:11
    • Visa profil
Är det någon som vet vad som hänt i denna fråga ?
 
Mvh Mattias

2006-03-25, 11:50
Svar #6

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:55
    • Visa profil
Det tycks vara ? 23a som tillkommit under 2005 och den påverkar 1? 4:e stycket samt 16?  Namnlagen.

2014-07-26, 10:54
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 16:50
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
http://sv.wikipedia.org/wiki/Namnlagen
 
http://www.prv.se/sv/Personnamn/
 
Ny namnlag som förenklar
 
 
Den 1 januari 2015 kan namnlagen komma att förändras. Kort sammanfattat innebär det flera förenklingar för personer som går i namnbytartankar; det ska bli fritt att byta till ett efternamn som bärs av minst 2000 personer, det kommer att bli möjligt att ha dubbla efternamn och Skatteverket är den myndighet som hanterar samtliga namnfrågor.  
 
/Stina Lilja, Press och PR-ansvarig på PRV
 
Tillägg den 25 mars 2014: Det är justitiedepartementet som arbetar med lagstiftningsärendet. I går kungjorde Regeringen en lista över planerade propositioner första halvåret 2014. Eftersom namnlagsärendet inte finns med där kan man inte räkna med ett ikraftträdande 1 januari 2015 utan allra tidigast 1 juli 2015. Eftersom det är val i höst är det inte otänkbart med ytterligare fördröjningar.  
 
 
http://prvbloggen.se/2014/03/24/ny-namnlag-som-forenklar/
 
http://www.prv.se/sv/Om-oss/Press/Pressmeddelanden/Ny-namnlag-pa-forslag/
 
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083. html
 
-------------------------------------------
 
Efternamn som består av faderns eller moderns förnamn med tillägg av -son eller -dotter får i dag bildas bara om det finns särskilda skäl. Kommittén föreslår att föräldrar ska ha en ovillkorlig rätt att ge sina barn son- eller dotternamn. Även vuxna ska utan behovsprövning kunna byta till ett efternamn som är bildat på något av föräldrarnas förnamn.
 
Källa: http://www.dn.se/debatt/ny-namnlag-ger-storre-frihet-att-valja-efternamn/
 
-----------------------------------------
 
 Namnlagskommitténs arbete är avslutat  
 
Namnlagskommittén presenterar idag sitt förslag på ny namnlag, genom artikel på DN Debatt. Här finns betänkandet att läsa i sin helhet också (del 1, pdf) (del 2, pdf)
 
 Sedan 2010 har jag representerat Miljöpartiet i den parlamentariska kommittén, i kraft av att när jag blev utsedd var ordförande i RFSL Ungdom och att frågan om könskonträra namn var viktig att bevaka.
 
 Vårt uppdrag var att balansera samhällets behov av långsiktighet i namnskicket med den enskildes rätt att själv välja namn och ta det den önskar. Jag tycker att förslaget är bra i stort, även om jag hade önskat att vi kommit längre i vissa frågor.
 
 Några av de saker som gör saker bättre: de vanligaste drygt 400 efternamnen kommer vemsomhelst kunna ta på vilket sätt de vill. Det gäller de namn som fler än 2000 personer bär. Möjligheten att ta patro- och metronymikon, till exempel Stefansson eller Lenasdotter (baserat på ens förälders förnamn) införs, hittills har det bara kunnat ske som undantag. Det ska man kunna ta även som vuxen.
 
 Mellannamnen försvinner (alltså det som ibland tros vara ett extra efternamn, till exempel om man vill spara sitt barndomsnamn efter giftermål), och istället införs dubbla efternamn. Det har skapat mycket frustration att två personer som gifter sig inte kunnat behålla bådas efternamn i samma ordning, och att det inte har kunnat föras vidare till barn. De nya dubbelnamnen kommer kunna ha bindesstreck emellan eller inte, och dubbelnamnen får bara bestå av två led som var för sig kan fungera som efternamn. (Af och von ingår alltså inte i den här bestämmelsen.) Den som idag har ett mellannamn kan behålla det eller göra om det till ett efternamn.
 
 När två personer gifter sig kommer även namn från tidigare äktenskap kunna bäras in i det nya äktenskapet. Det har inte tidigare varit möjligt (förutom för barnen), men om man har fått ett namn genom äktenskap ska man alltså kunna behålla det och förfoga över det som sitt eget. Fullt rimligt tycker jag. Dessutom ändras kravet på att makar måste välja vilket av de två efternamnen de ska ta, om de ska ta ett gemensamt namn. Ny norm kommer vara att när två personer gifter händer ingenting om man inte anmäler det.
 
 I fråga om efternamn kodifieras praxis så att prefix inte kan tas som del av ett efternamn. Detta har jag vänt mig emot under utredningens gång, och menat att af, von mm. borde kunna tas av vemsomhelst. Samtidigt skulle möjligheten att ta prefix till sitt efternamn också öppna upp för bredvid, mellan och under, vilket kanske inte heller vore bra för namnskicket i sin helhet.
 
 När det gäller förnamn kommer alla namn kunna bytas bort, så har det inte varit tidigare. Detta kommer ske kostnadsfritt. Kring förnamnen finns det flera kriterier som ska uppfyllas för att en ska kunna ta det namnet: det ska inte väcka anstöt, inte skapa obehag hos bäraren, och inte heller av annan anledning vara uppenbart olämpligt som förnamn. Kriteriet om att inte skapa obehag hos bäraren har varit det som tidigare hindrat transpersoner att ta det namn de själva önskar (som går på tvärs med juridisk könsidentitet). Det har också hindrat icke-transidentifierade personer att ta namn som inte är kategoriserat till ens juridiska kön. De här bestämmelserna har funnits kvar men blivit verkningslösa efter att enskilda personer drivit juridiska processer för att få ta det namn de vill.
 
 Här föreslås en stärkt individrätt, där obehag ändras till väsentligt obehag, och därmed kommer praxis kunna fortsätta vara som det varit. Minderårigas rätt att ta könskonträra namn är inte behandlad i utredningen, eller snarare: ingen förändring föreslås. Även där har en person fått rätt att ta det namn den önskar, och om man för fram särskilda skäl för detta bör det även framåt vara möjligt, men detta bör då vara ett beslut som barn och vårdnadshavare fattar tillsammans. Vårdnadshavare kommer inte heller framgent kunna ge sina barn namn som man kan anta de kommer få utstå kränkningar för, och det är ju i stort bra och rimligt - så länge transungdomar kan få ett undantag.
 
 När det gäller byte av förnamn kommer det framåt bara vara en myndighet som hanterar namnändringar - Skatteverket - och språklig expertis kommer vara involverad i större utsträckning. Detta lär innebära att vissa namn som kunnat tas idag inte kommer kunna tas framöver. Samtidigt kommer det innebära en tydligare praxis, där det idag rått otydlighet och godtycke.
 
 Jag tycker vi hade kunnat gå längre kring friheten att ta efternamn. I relation till andra nordiska länder är skydd för namn med färre än 2000 bärare avvikande - där är gränserna satta lägre. Jag tycker att en gräns på 1000 bärare hade varit mer rimligt. Sannolikheten för släktskap med 1998 andra personer är rätt låg och därför tycker jag de namnen inte har en lika stark identitetsmarkör.
 
 Men generellt sett: en liberaliserad namnlag med ökad frihet för den enskilda och en förstärkning av transpersoners rätt till sitt eget namn. Nu hoppas jag bara att frågans vidare behandling inte ändrar för många av förslagen (utom de jag själv ställer mig skeptisk till). Att sitta i den här parlamentariska utredningen har varit riktigt roligt, och en chans att sätta sig in i en viktig och vardagsnära fråga som var mer komplex än jag kunnat ana.
 
Upplagt kl. 28th May 2013 av Felix König
 
Källa: http://felixkonig.blogspot.se/2013/05/namnlagskommittens-arbete-ar-avslutat.html
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-07-26, 14:11
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
För oss släktforskare hade det givetvis varit bäst och enklast om den gamla namnseden med äkta och livslångt burna patronymikon bevarats (som på Island), men redan 1901 ställde den första svenska namnlagen till det för oss i och med att mannens patronymikon då förvandlades till släktnamn även för hustru och barn. Det har vi lärt oss att hantera, och vi klarar nog kommande förändringar också.
 
Ett namn är en högst personlig sak och jag tycker att var och en som uppnått myndighetsålder ska ha rätt att - i princip - kalla sig vad som helst. Men jag har också förståelse för att en släkt med ett unikt namn - adligt eller inte, därvid ser jag inget skäl att göra skillnad - vill att rätten till namnet förbehålls medlemmar av släkten så att inte ingifta och sedan frånskilda/ änklingar/änkor tillåts att föra namnet vidare till en ny make/maka eller till barn i ett nytt äktenskap/förhållande.
 
Jag gissar att majoriteten av dem som ansöker om ett nytt släktnamn är unga människor. När man (som exempelvis jag) har levt några decennier med ett namn, har man identifierat sig med det och har ingen önskan om att byta namn/identitet.
 
Men igen: vad gäller släktforskningen tror jag inte att nya namnlagar innebär några oöverstigliga hinder. Vi lär, förr eller senare, få tillgång till de källor som krävs för att identifiera personer även om de bytt både för- och efternamn.
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2014-07-26 18:16)
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna