ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Har ni varit med om detta? (Namnfråga)  (läst 660 gånger)

2011-09-29, 10:41
läst 660 gånger

Utloggad Camilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:17
    • Visa profil
Jag har en ana vars far i Födelse- och Dopboken heter Anders Ersson, vilket är logiskt eftersom min ana heter Andersson i efternamn (fördelsåret är 1812). Men när jag går till husförhörslängden så finns Anders Ersson inte. Jag hittar på angiven adress dopvittnena, jag hittar en kvinna med samma namn som mamman och jag hittar ett barn med samma förnamn som min ana, men mannen heter Eric Ersson. Kan det vara så prästen/klockaren eller vem det nu var som plitade ned husförhörslängderna helt enkelt har skirvit fel namn?
Att folk kan ha en uppsjö av födelsedatum på grund av att någon/några skrivit fel är jag säkert inte ensam om att ha upplevt, men detta med förnamn? När allt annat stämmer; kan Eric Ersson och Anders Ersson vara samma person?

2011-09-29, 21:45
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Camilla, har du tittat i den föregående och efterföljande hfl?

2011-09-29, 22:29
Svar #2

Utloggad Camilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:17
    • Visa profil
Vet inte om någon tänkt sig att svara, men jag vet nu att Anders Ersson dog strax efter sonens födelse och Eric är en annan man

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna