ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förkortningar  (läst 936 gånger)

2008-11-25, 12:32
läst 936 gånger

Utloggad Johan Skog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2016-04-01, 06:11
    • Visa profil
Hej!
 
Under forskning av en persons levnadstid från födsel till död så stöter man ofta på fall där förnamnen ändrar sig under resans/tidens gång.  T.ex. Jan blir Johan som blir Jan igen som blir Johannes osv.  
 
Men när jag nyligen satt och läste igenom ett ärende i en dombok där en Johan Andersson var tilltalad för ett brott, så skrevs hans namn som både Jan och Johan blandat i ett och samma protokoll.  
 
Någon som vet hur det funkade med dessa olika skrivningar av vissa namn?  Var Jan bara en förkortning för Johan som i sin tur egentligen var en förkortning för Johannes?  I sådana fall förstår jag varför de ofta skrev en förkortning (gick åt mindre bläck), men då borde de väl knappast i detta domboksprotokoll ha växlat mellan att skriva Jan och Johan?
 
Tacksam för ev. upplysningar i ärendet!  
 
Mvh
Johan

2008-12-16, 14:41
Svar #1

Utloggad Rune Wesström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar, har kolon någon speciell betydelse i namn av  typ P:Regen, eller bör der bara uppfattas som ett förkortningstecken i förnamnet?
 
Mvh
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna