ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Födelse- och dopbok eller husförhörslängd  (läst 811 gånger)

1999-05-18, 17:25
läst 811 gånger

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Hej.
 
Att man ska sträva efter att söka den källa som är närmast händelsen, är vad jag fått lära mig när man släktforskar, och vad gäller namn på personer,  oavsett om man sedan normaliserar namnet eller ej, borde väl då vara ganska givet. Det är födelse- och dopbok som gäller, om sådan finnes.
 
Nu har jag ett problem med ett namn.
 
I Tåsjö C:3/071901 anges som född 5 maj 1881 Erik Waldemar, döpt 18 maj, son till Erik Sandström och Gertrud Brita Harlin i Tåsjö Västra By, med hänvisning till hfl sid 227.
 
I Tåsjö hfl AI:8/62031 på sida 227 finns mycket riktigt Erik Sandström och Brita Harlin med, men där heter sonen som föddes 5 maj 1881 Anders Waldemar.... liksom de i hfl som därpå följer.
 
Erik/Anders kusin, min morfars bor, har också släktforskat, och han namnger också honom som Anders på alla ställen i sina samlingar, och kusinen borde väl veta?
 
Finns det någon regel som säger vad man ska göra i ett sådant här fall? Erik och Anders är ju namn ganska långt i från varandra, så det bör ju inte vara någon förvanskning till ett mera vardagligt tal?
 
Personligen kommer jag att kalla honom Anders Waldemar (präster är ju inte mer än människor de heller) men är ändå nyfiken på vad mera erfarna forskare anser.

1999-09-08, 12:58
Svar #1

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vad gäller personers namn så brukar jag gå efter regeln att hfl väger tyngre än fb. Jag skulle registrera personen som Anders. Däremot kan man förstås notera att han kallas Erik i fb.

1999-09-08, 15:22
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag håller med Johan. Det är mindre troligt att en person är noterad med fel namn i alla husförhörslängder/församlingsböcker genom hela livet, än att namnet blir felskrivet vid ett enstaka tillfälle (födelseboken).

1999-09-12, 17:28
Svar #3

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
En liten fråga som väl rör detta lite grann.
Jag har en ana som i födelsebok angavs vara född 1823-01-10, men i hennes hela levnadstid så angavs hon i Husförhörsl. vara född 1823-02-10. Vilken källa ska man sätta som prio nr 1!

1999-09-12, 17:40
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Christer, du ska välja födelseboken. Närmast källan. Det räcker med att det blev fel första gången datumet kom in i husförhörslängden, sedan följer det med hela livet.

1999-09-12, 17:41
Svar #5

C. Ö.

Tack Anders för det raska svaret. Jag tycker själv att man ska välja fb, men frågade ändå!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna