ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finska och ingermanländska efternamn  (läst 3799 gånger)

2013-06-26, 18:09
läst 3799 gånger

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag funderar en del på mina ingermanländska släktingars efternamn.
 
Följande namn finns i min släkt:
Luukkonen (Luukkanen)
Kouru
Jänis
Jaakkimainen
Jämsä
Pekone (Pekonen?)
Tuhkanen
Karjalainen
Meldo (Melto, Meltto)
Kauppinen
Walkiainen
Pönni
Elvi
Kaskelain (Kaskelainen?)
Feirik
Capases (Capanen?/Kapanen?)
Jauho
Mullo
Wainikka (Vainikka)
Notkolainen
Repo
Mestiläinen
 
Mina finskakunskaper är ytterst begränsade, men jag vet att Jänis betyder hare eller kanin och att Jauho betyder mjöl. Google Översätt förlitar jag mig inte allt för mycket på, men stämmer det så betyder Kouru kanal...
Mina släktingar som heter Jänis, bodde i byn Jäniskylä, i Venjoki församling i Ingermanland. Om harbyn är uppkallad efter släkten Jänis eller om de tog namnet för att där fanns mycket harar eller kaniner, vet jag inte.
De som hette Kouru, levde i Lyysmäki i Venjoki. Det finns en by i samma församling, som heter just Kouru. Kanske kommer efternamnet därifrån eller så namngavs den byn efter släkten Kouru?
Jauho, vet jag inte vilken by de levde i. Den enda släkting jag hittat med det namnet, kom från Venjoki när hon gifte sig i Tuutari. Kanske syftar namnet (Mjöl) på en mjölnare en gång i tiden?
 
Jag är intresserad av att veta om namnen kan syfta på släkternas ursprung i Finland, en gång i tiden. Jag vet inte hur namnskicket i Finland och Ingermanland har sett ut. När började man med efternamn? Jag tänker att de som hette Karjalainen, kanske hette det för att de kom från Karelen? Mestiläinen skulle kunna komma från Mestilä i Venjoki, men vad kom först? Byn eller namnet?
 
Det namn jag funderar mest på, är trots allt Luukkonen, eller Luukkanen, som det verkar ha stavats i Ingermanland. I Venjoki finns en by som heter Luukkasi, men jag har inte hittat någon koppling dit. Mina Luukkonen levde i Rönölä. Vad kan namnet ha för ursprung? Betyder det något?
 
Många namn slutar på -ainen, -anen, -onen, inen. Innebär ändelserna något?
 
Feirik har jag tidigare fått en teori om dess ursprung, men det finns ju andra namn som för mig inte låter typiskt finska. Det kanske har att göra med att jag förknippar -nen-namnen väldigt starkt med Finland. Nåja, det är i alla fall Kouru, Jämsä, Meltto, Pönni, Elvi, Mullo, Vainikka, Repo som jag funderar över. Betyder namnen något? Syftar de på något? Kans de säga något om släkternas ursprung? Är de typiska ingermanländska efternamn eller förekommer de även i Finland? Det gäller väl egentlige alla namn jag frågar om...
 
Många frågor på en gång  Jag kanske inte kan hoppas på svar om specifikt de namnen som jag undrar över, men jag är så tacksam så om någon kunde ge information om seder och bruk kring finska och ingermanländska efternamn. Det hade ju varit roligt om man kunde få någon hint om var i Finland en del av anorna har sitt ursprung, genom efternamnen... I Ingermanland levde de i Venjoki och Tuutari.
 
Mvh Sara

2013-06-26, 21:34
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Jag tar de lätta frågorna först.
 
Luukkanen/Luukkonen kommer från det bibliska förnamnet Luukas eller dess variant Luukka.  
 
Vad gäller ändelsen -nen, man kan säga att de flesta namnen av typen X+nen har sitt ursprung i förnamnet X. Ändelsen -nen här betyder ungefärligen 'en medlem av släkten X' eller 'ättling till X'.  
 
Visste Du att Ingermanlands Revisionsprotokoll 1638-1639 för Nöteborgs län är en utmärkt källa för släktforskare i att den listar namnvis alla bönder i varje by och ger tiden för deras ankomst samt födelsesocknen i Finland? Protokollet kan läsas på Internet om man är medlem av SSHY (Släkthistoriska föreningen i Finland / Suomen sukuhistoriallinen yhdistys). Inträdesavgiften är ringa jämförd med fördelarna.  
 
Mvh Heikki

2013-06-26, 22:24
Svar #2

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Tack för informationen!
Jag har bara tittat som hastigast på revisionsprotokollen. Du har tipsat mig om det tidigare  Eftersom det står Nöteborgs Län, så har jag tänkt att det kanske inte rör Venjoki och Tuutari. Jag antar att det är det som jag hittar här: http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut_sve/jasenille/paikat.php?bid=14508 ? Jag ser nu att det står Duderhof (Tuutari) på ett par ställen där, så jag får ta mig en mer noggrann titt!
Vi kommer förmodligen att åka till Finland så småningom och då hade det varit roligt att om möjligt se de trakter som våra anor utvandrade till Ingermanland ifrån.
Mvh Sara

2013-06-26, 22:51
Svar #3

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Nu inser jag att det var lättare än jag trodde. Det stod ju tidigare klart och tydligt på en karta att det är i Ingris Pogost jag skall leta för att hitta Venjokis byar  Får ta en ordentligt titt en annan dag. Det kan nog finnas en del intressant att hitta där, när man väl lyckas tyda 1600-talskråkfötterna  
Här finns kartan, ifall fler undrar:

2014-12-20, 20:40
Svar #4

Utloggad Eva Olander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-12-17, 21:36
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om namnet Tuur kan härstamma från Ingermanland?
 
Jag har hittat Tuur Pär Pärsson, död i Orsa 1695, född i Nöteborg, Ingermanland.  
Orsa EI:1a (1672-1703) Bild 110 / sid 209 (AID: v131482.b110.s209, NAD: SE/ULA/12919)  (Nr 2)
 
och Tuur Karin Pärsdotter(som enligt Ekströms Västerås stifts herdaminne s 137-138 ska vara hans syster). Död i Orsa 1704.
Orsa FI:1b (1701-1759) Bild 7 / sid 5 (AID: v131491.b7.s5, NAD: SE/ULA/12919)  (Nr 32)
 
Tur fungerar som ett framförställt gårdsnamn. Det förs sedan vidare av Tur Karins barnbarn.
 
Kan man spåra dem i Ingermanland?
 
Tacksam för svar
(Tur)Eva Olander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna