ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamn (stängd)  (läst 1329 gånger)

2001-03-27, 18:53
läst 1329 gånger

Jan-Åke Holmbring

Jag har vid ett par tillfällen vid avskrivning och inmatning av kyrkoarkivalier i Björkö sn stött på konstruktionen Lena Nils Jacobsdotter och Catharina Nils Jacobsdotter. Det gäller två systrar där fadern heter Nils Jacobsson. Förekommer både i vigsel och i dopboken. Hur vanlig är en sådan konstruktion? Jag har aldrig sett den tidigare.
Mvh  
Jan-Åke

2001-03-28, 20:15
Svar #1

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Jan-Åke!
Jag har i Blekinge (tror det var Bräkne-Hoby) stött på en liknande konstruktion, fast gällande hustrur, alltså t.ex. hustru Anna Nils Pers, betydande att Anna var gift med en Nils Persson.
Hälsn Christina Blanck

2001-04-06, 19:40
Svar #2

karin pfeiffer

jag undrar lite om släkten pfeiffer i sverige . när kom släkten hit ?

2001-04-25, 00:14
Svar #3

Utloggad Mikael Hellman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2017-12-05, 21:51
    • Visa profil
Ersson, Eriksson, Ersdotter, Eriksdotter. Har dessa namn samma betydelse? Jag har stött båda typerna och där fadern har förnamnet Erik. Vad bör jag uttnyttja för regel för att få det standardiserat och för att vara konsekvent när jag för in personerna i min släktdatabas?
 
Vänligen,
Mikael Hellman

2001-04-25, 20:50
Svar #4

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Om efternamnet är ett patronymikon/metronymikon, alltså fadersnamn (då fadern bär det förnamn som står i barnens efternamn), bör man normera och skriva Eriksson, resp. Eriksdotter, beroende på att fadern faktiskt inte hette Er, utan Erik. Detta gäller naturligtvis inte för efternamn som förvandlats till släktnamn, fr.a. i slutet på 1800-talet och i början av förra seklet. I dessa fall ska man stava ordagrant som släkten skriver sig.
Jag tror att denna fråga redan har diskuterats ett antal gånger i detta forum.

2001-06-27, 00:38
Svar #5

Monica Edvardsson

Hej!
Jag undrar om någon har hört talas om efternamnet Neuhoff.  
MVH Monica

2001-06-27, 13:09
Svar #6

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Monica!
 
Det finns troligen ingen Neuhoff i vare sig Sverige, Norge eller Danmark idag. Jag kollade på  
http://www.algonet.se/~samblixt/namn.htm
 
Det finns inte heller i varken PLF's eller KGF's databas, inte heller i Sveriges dödbok 1950-99, Söderskivan eller Emigranten.
 
Däremot fick jag många träffar i sökprogrammet Google, både efternamn och firmanamn, som kanske kommer från personer.
 
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-06-27, 13:50
Svar #7

Monica Edvardsson

Hej Sam!
Jag misstänker att det är ett tyskt efternamn och att en man med det efternamnet skulle ha varit i Sverige/Skåne runt 1876 då en släkting till mig föddes som oäkta och fick det namnet.
Därför undrar jag om det kanske finns någon som har stött på en person med det efternamnet i någon kyrkobok.
MVH Monica

2001-06-28, 12:01
Svar #8

Inga Isaksson

Hej Karin!
Jag har forskat en del på släkten Pfeiffer i
Landskrona du kan kontakta mig om du tror att det är samma släkt.
Hälsningar Inga.

2001-08-28, 22:25
Svar #9

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Borgström, kan det vara bildat av att personen som tog sig namnet var borgare?
Personen jag tänker på var en krukmakare i Gumlösa, Skåne på 1700-talets andra hälft. Möjl hette även hans far så.
 
Eller ska man tro att namnet kommer från en ort som Helsingborg? Eller en ort med en borg?
 
Ändelser som -ström har väl ofta ingen direkt hänsyftning.

2001-09-17, 10:20
Svar #10

Vidar Steen-Hansen

Jeg er gift med Gun-Britt Dahlbo født i Vasa,Finland. Tror Dahlbo er et soldatnavn fra
en svensk soldat som kom til Finland før Russland
tok over. Kan navnet ha forbindelse med Dalbosjøen
i Vænern å gjøre?
Håper på et svar da vi har fått forespørsel fra Australia om dette navnet.

2001-10-29, 22:28
Svar #11

Piper-pieper

Hallo My name is Ilja Ressing and I am looking
for the roots of my Piper family in Sweden.
I know that there has been a Piper in the family that worked for the Swedisch Royal family and that he became Greve Piper.
One of the Piper family went to the Netherlands and that must be familiy of me. But... what was the date, where did this family came from and where did they go to in the Netherlands?
The middle of this story is lost over the years.
So if your name is Piper or Pieper (Dutch) than it would be lovely to mail me with your information about the family.
Thanks in Advance!!
 
Greetings from the Netherlands,
 
Ilja Ressing

2001-10-31, 23:45
Svar #12

Peter Karlsson (Peterk)

Hello Ilja!
I think it's better you post this query directly in the discussion that you can find here :
Anbytarforum: Släkter: Introducerad adel: Piper  
-That will increase your chances to get an answer I hope..
Regards /Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna