ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efternamns vara eller inte...  (läst 1035 gånger)

2007-12-18, 22:55
läst 1035 gånger

Utloggad Carina Rodén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-05-17, 22:08
    • Visa profil
Jag är novisernas novis i detta med släktforskning. Allt började när jag skrev en efterlysning i HJ(Hemmets Journal)
 
Hanne hjälpte mig att få fram lite fakta om min morfar och dessa uppgifter skickade jag till ULA via webben. Nedanstående brev returnerade ULA kostnadsfritt.
 
Det är efternamnet jag hänger upp mig på...
Min mammas flicknamn var Rodén. Hennes far hette ju så. Men hennes farfar hade namnen Gustafsson Rådén.
 
Jag vill ju veta vad som hänt, varför detta dubbelnamn? Jag klistar även in Hannes svar. Någon som känner till något runt min gammelmorfar eller hans fru. Vad hände med brodern. I dödbok finns han inte med. Min mor tror att han dog när han var pojk. Jag fick aldrig det svaret från ULA, min ekonomi är skral pga. sjukskrivning. Hur ska jag hitta längre tillbaks. Finns det på CD eller vart ska jag vända mig?
 
 
SLÄKTUTREDNING}
I Vintrosa församlings, Örebro län, födelse- och dopbok C:7, FDB 28/1902, finns
 
Antecknad Sven Gustaf, född den 26 september 1902, son till Karl Gustaf Rådén, född den 25 juli 1869
 
och hans hustru Ida Karolina Persdotter, född den 24 april 1865.
 
 
 
I församlingsbok A II a.2, uppslag 75, fastighet Nyble nr 2, 3och 5, Nybygget, finns  
 
antecknad Karl Gustaf Gustafsson Rådén, född den 25 juli 1869 i Fredsbergs församling,
 
Skaraborgs län och hans hustru Ida Karolina Persdotter, född den 24 april 1865 i Vintrosa
 
församling. De ingick äktenskap den 1 november 1894.
 
 
Följande barn finns antecknade:
 
Sven Gustaf, född den 26 september 1902 och
 
Karl Arvid, född den 6 Januari 1904, båda födda i Vintrosa församling
 
Familjen överfördes från gamla boken, uppslag 85, år 1900 och överfördes till ny bok, samma
 
fastighet, år 1906.
 
De ovan lämnade uppgifterna, ur två uppslag, är kostnadsfria. För forskning utöver detta,
 
utgår en avgift om 100 kronor per påkörjad kvart och inbetalningskort bilägges svaret.
 
Med vänlig hälsning
 
Eija Lindqvist
 
1:e byråsekreterare
 
Källa Sveriges Befolkning 1900 (cd-skiva)
 
Post 2427371
 
Gustafsson Rådén, Karl Gust
 
Skomakare
 
f. 1869 i Fredsberg (Skaraborgs län, Västergötland)
 
Gift man, far i familjen
 
Nyble
 
Vintrosa (Örebro län, Närke)
 
Födelseort i källan: Fredsberg Skarab. l.
 
Post 2427370
 
Pers:dr, Ida Karolina
 
f. 1865 i Vintrosa (Örebro län, Närke)
 
h.
 
Gift kvinna, mor i familjen
 
Nyble
 
Vintrosa (Örebro län, Närke)
 
Födelseort i källan: Wintrosa
 
 
Källa Sveriges Befolkning 1890 (cd-skiva)
 
Post 3592630
 
Gustafsson, Karl Gustaf
 
Skomakaredräng
 
f. 1869 i Fredsberg (Skaraborgs län, Västergötland)
 
Ogift man, ensam i familjen
 
Råberga.
 
Täby (Örebro län, Närke)
 
Födelseort i källan: Fredsberg, Skarab. Län
 
Jag är oerhört osäker på om detta är rätt Ida, då du fått uppgift om att hon skulle vara född i Vintrosa.  
 
Post 3608107
 
Persson, Ida Karolina
 
Piga
 
f. 1865 i Sköllersta (Örebro län, Närke)
 
Ogift kvinna, ensam i familjen
 
Öfre Skruke
 
Sköllersta (Örebro län, Närke)
 
Födelseort i källan: Sköllersta

2007-12-19, 00:03
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Dubbelnamnet beror på att han hette Gustafsson som patronymikon (fadersnamn) efter fadern som hette Gustaf, alltså Gustafs son. Sedermera tog han sig namnet Rådén, vilket var en enkel procedur på den tiden. Före 1901 kunde man ta vilket efternamn som helst, inga tillstånd för detta krävdes. Man gick helt enkelt till prästen och sa: Från och med idag heter jag Rådén. Sedan skrev prästen in det nya namnet i husförhörslängden. Klart! Ofta skrev prästen fortsättningsvis både psatronymikon och det nya namnet i kyrkböckerna. Därav dubbelnamnet Gustafsson Rådén. Så småningom brukade patronymikon glömmas bort och då blev namnet följaktligen Rådén. Stavning av namn varierade ofta beroende på vem som skrivit det, inga regler fanns (som idag). Detta som tänkbar förklaring till varför du stavar annorlunda än din farfar. Den här frågan, och närbesläktade dito, har diskuterats flera gånger tidigare i Anbytarforum. Om du googlar lite kan du säkert hitta både fler och utförligare svar. Lycka till!

2007-12-20, 20:34
Svar #2

Utloggad Carina Rodén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-05-17, 22:08
    • Visa profil
Funderade om Ida Karolina hade fört med sig detta i äktenskapet om hennes farföräldrar hade haft det namnet. Men jag har ju fastnat i min forskning då PUL inte kan ge ut mer uppgifter. Min förhoppning med inlägget var att få lite mer bakgrund till namnbytet, ifall det har figurerat tidigare i något släktled.
 
Hanne förklarade ungefär detsamma som du Tord, men nu är ni två och då anpassar jag mig till det. Mvh Carina
 
Tack för ditt svar.

2007-12-21, 13:26
Svar #3

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Hej Carina
1870 bor Ida Carolina med familj på Aronstorp, Nybble i Vintrosa socken, Örebro län.  
 
Så här såg familjen ut:
Torpare Per Aron Andersson född 23(?)/4 1833 i Viby
Hustru Sofia Albertina Persdotter född 15/12 1834 i Lerbäck
Dotter Alma Sofia född 15/3 1860 i Vintrosa
Dotter Ida Carolina född 24/4 1865 i Vintrosa
Dotter Anna Charlotta född 4/9 1862 i Vintrosa
Dotter Maria Elisabeth född 17/11 1867 i Vintrosa
 
Källa: Husförhörslängd Vintrosa 1866-1870 AI:22 sid 157 GenlineID 2114.5.7100
 
 
Karl Gustaf Gustafsson Råléns familj hittar jag i husförhörslängden för Fredsberg 1871-1885 AI:9 (GenlineID 788.21.58500)
 
Om jag tolkar det rätt så ser familjen ut så här:
Arbetskarl Gustaf Andersson Ring född 7/1 1828 i en församling som jag inte kan tyda
Hustru Johanna Sophia Dalgren född 1/2 1833
Dotter Chirstina född 31/12 1857
Son August Wilhelm född 8/1 1861 i Leksberg (tar senare efternamnet Lindberg)
Dotter Clara Lovisa född 24/6 1864 i Ullervad
Son Carl Gustaf född 25/7 1869 i Fredsberg
Dotter Emma född 27/6 1872 i Fredsberg
 
Carl Gustaf flyttar till Kumla i november 1884
 
Vad gäller namnbytet så håller jag helt med Tord ovan. Kan dessutom tillägga att det var väldigt vanligt att man tog ett nytt efternamn om man lärde sig till ett annat yrke än bondens och din Carl Gustaf var ju skomakare.
 
God Jul!

2007-12-22, 16:03
Svar #4

Utloggad Carina Rodén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2009-05-17, 22:08
    • Visa profil
Tack goa rara dig Neta. Jag blir rörd och glad för ovanstående uppgifter.
 
Ha en skön jul.  
 
Mvh Carina.

2008-07-06, 02:24
Svar #5

Utloggad Sven-Åke Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-09-14, 03:32
    • Visa profil
Beträffande namn så har jag i mina forskningar funnit en fjäder som för mig blivit en anka.
 
En man som flyttar på 1840-talet från ett län till ett annat får, som man kan tycka, en liten förändring i sitt efternamn: Westberg blir Westerberg.(en felskrivning i kyrkboken). Han får många ättlingar och fortfarande finns många nu levande ättlingar i den socken där mannen Westberg slog ner sina bopålar som efter denna fadäs heter Westerberg.
Dessutom hade han 5 syskon med namnet Westberg som också flyttade till samma län men till olika socknar. Dessa fick ju behålla sitt namn Westberg. Min mor och hennes syskon visste inte om att de på nära håll var släkt med människor som hette Westerberg. Jag tror jag är det förste som lagt märke till detta förhållande. Denna lilla fjäder kan under tidernas gång medfört många underliga konsekvenser.
Man kan ju naturligtvis anta att man, från början av namnförändringen, berättat om denna från släktled till släktled, men varför har man då inte sökt tillrättalägga detta?
 
En annan kuriositet i namnfrågan kan läggas till: Fadern i familjen Westberg hette Jan Philipsson ( ibland också med namnet Westberg.)
De fem syskonen som flyttade hade namnet Westberg. Tre barn blev kvar i hemsocknen och valde att heta Jansson och Jansdotter. Min släkting som tillhörde de flyttande hette Jansdotter-Westberg och det gjorde hennes tvillingsyster också (innan de gifte sig).
 
 
Familjen bodde sen den nybildats och barnen föddes på en gård som hette Vestergården! Det är ju ganska vanligt med namn efter gård. I detta fall kom efterträdarna på gården att också få samma namn men utan att vara släkt.
 
Någon som vill kommentera detta?
Vänligen
Sven-Åke Persson}}}}

2008-07-06, 09:47
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Före 1901 var detta inte lagreglerat och man kunde kalla sig prktiskt taget vad som helst, inga tillstånd erfordrades, ingen myndighet blandade sig i detta och beträffande stavning av namn stavade prästen som just han tyckte att namnet borde stavas. Alltså, din fjäder/anka är inte alls något ovanligt, snarare tvärtom. Dessa frågor har tidigare diskuterats både härovan och under andra rubriker i AF, så om du använder sökfunktionen finner du att det mesta nog redan är kommenterat.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av tord den 06 juli, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna