ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubbelt efternamn på man  (läst 847 gånger)

2013-08-25, 09:41
läst 847 gånger

Utloggad Camilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:17
    • Visa profil
Jag har hittat en anfader som heter Andersson Sundström i efternamn. Jag undrar hur vanligt det var med dubbelnamn på män på detta vis. Jag har tidigare stött på anfäder som varit soldater, men just Sundström känns ju inte som ett soldatnamn direkt. Om någon kan svara så är jag nyfiken på när namn som Sundström uppstod också, bland det breda befolkningslagret är det ju trots allt vanligast med son-namn (på männen). Personen i fråga är född 1806.
 
Tack på förhand

2013-08-25, 13:15
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Andersson Sundström är inget dubbelt efternamn - Andersson är ett patronymikon (fadersnamn) som man behöll livet ut även om man började använda ett familjenamn.  
 
Om svenskt namnskick i äldre tider - se här:
http://www.algonet.se/~hogman/namnskick_sv.htm
Hälsar vänligen
Maud

2013-08-25, 14:25
Svar #2

Utloggad Camilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:17
    • Visa profil
Tack för hjälpen! Då kan jag kanske förmoda att pappan, när jag hittar honom, kan heta Anders *partinymikon Sundström?
 
Mvh, Camilla

2013-08-25, 14:39
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil
Ja, fadern ska heta Anders - men om det var han eller sonen som började kalla sig Sundström får din fortsatta forskning visa.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna