ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Warg, Anders, Undersåker, född 1681 gift med Eva Helena Svart  (läst 700 gånger)

2004-02-21, 19:14
läst 700 gånger

Tina Aldén

Hej!
Söker mina rötter, och dom verkar leda till Undersåker. Min morfars mor och morfars far släkt finns med i Hedesunda Släktbok så långt bak som till slutet av 1600-talet. På morfars mors sida tar det stopp vid Gustav Ludvig Warg, född 1725 i Ljusdal, alltså inflytad Hedesundabo. Har fått veta att hans far ska ha hetat Anders Warg och ev. ska han komma ifrån Undersåker. Han ska ha varit gift med Eva Helena Svart. Han ska även ha varit fänrik och varit med vid Slaget vid poltava, under Carl XII:s tid. Mer vet jag inte. Hoppas att någon har kännedom om detta, eller vet hur jag ska gå till väga för att söka fakta. Jag är nybörjare och har ej gått några kurser.
Mvh Tina

2004-02-22, 01:05
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kom ihåg att alltid nämna de uppgifter du redan känner till, alternativt skriva var frågan redan varit uppe.. Här under Hälsingland finns ju redan en hel del om detta..  
Kom också ihåg att inte fråga på under flera rubriker; nu har du frågat på nytt under såväl socknen som här under en efterlysning.. Man får inte fler svar för att man frågar under mängder av rubriker, risken är bara att det blir dubbla debatter, och att någon kanske svarar i onödan.
 
Vad som behöver göras i nästa steg är nog närmast att undersöka djupare i Ljusdals kyrkböcker; där finns ju den man du söker dokumenterad under 1720-talet (via enbart uppgifter från avskrifter av dopböcker i detta fall), det är där man måste börja med att få fram mer data om 'Anders Warg'.. För det första bör man ta del av originaltexten till den vigselnotis som kallar fadern 'Fredrik Warg' (för att se om det ev. inte skall vara Fänrik), för det andra försöka finna på honom i husförhörslängder (vet ej om det finns; det vet dom under Ljusdal) för att finna bättre uppgifter om honom.
Namnet på personen från Undersåker är bara en möjlighet; men innan man söker uppgifter om den mannen måste man ta reda på allt som går gällande de personer som man vet är rätt och riktiga..  
-Man kan inte börja 'bakifrån' - utan måste säkerställa ett led i taget på sin väg bakåt i tiden.
 
För övrigt är det alltid bra att kika här när man är ny på detta..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna