ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utgå ifrån barnens namn  (läst 455 gånger)

2011-04-15, 09:11
läst 455 gånger

Helena Rohlin

Är det helt klart att farfar/farmor och morfar/mormor hette samma som första resp andra barnet?
För då borde farfar hetat Johan Erik alt Johan och farmor Agneta Sofia alt Agneta.
För morfar hette inte Samuel eller Bernhard som andre pojken hette och mormor heter inte Maria eller Gustava (dock heter mamman Gustava i andranamn)
Detta är alltså de barn som uppnådde vuxen ålder. Ev barn som dog tidigt, typ innan de hann föras in i hfl vet jag inget om.
Jag misstäkner att de finns fler barn för det finns ett stort glapp mellan 1793 och 1799 och så mellan 1807 och 1812 men då var pappan utomlands och bl.a satt i rysk fångenskap.
Men Johan Erik borde vara första barnet eftersom de gifter sig mellan 1790 och 1793.
Så då borde alltså farfar hetat Johan alt Johan Erik? Kan jag slå fast det??
Fast morfar hette Johan så då borde de haft ett barn innan denna Johan Erik som då måste dött ungt?

2011-04-15, 09:42
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Helena,
du hittar en utförlig diskussion om detta under rubriken Bunden namngivning. Trevlig läsning!

2011-04-15, 12:10
Svar #2

Helena Rohlin


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna