ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ursprungsland  (läst 1933 gånger)

2002-11-08, 23:27
läst 1933 gånger

Carin Widén

Kan man genom namn härröra från vilket land möjligtvis en person kommer? Har en anfader på 1660-talet som heter Cort Arendtsson. Arendt förekommer ju i Dalarna, men Cort låter tyskt.
Tacksam för all hjälp
Carin

2002-11-09, 12:22
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Otterbjörk anger Kor(d)t som en lågtysk form för Kurt och Arendt som en lågtysk form av Arnold.
Vänligen,
Olle Elm

2002-11-09, 13:47
Svar #2

Carin Widén

Olle!
Tack för hjälpen. Det styrker mig i min misstanke att de smeder som har dessa namn i Hällefors, har inkommit från Tyskland.  
Carin

2003-08-17, 15:42
Svar #3

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Jag har i andra sammanhang efterlyst min anfader Johan Philip Andreas Depier (1670-1749) men inte kommit någon vart. Han kom till Karlskrona omkring 1700 och jag utgår från att det var från en ort utanför det nuvarande Sverige.  
Jag hoppas på att någon språk-/namnkännare kan ge tips om ett land där namnkombinationen var tänkbar.
Mvh/SvenC

2003-08-17, 18:24
Svar #4

Lars Göran Larsson

Jean Philipe Andr? Depier
Frankrike, Belgien eller Luxembourg verkar troligt. Kanske någon som vill pröva lyckan i det stora svenska kriget ????
En tanke bara. Lycka till

2003-08-17, 19:10
Svar #5

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Tack Lars Göran
Dom länderna har jag fått tips om tidigare när det gäller efternamnet men jag tvivlar på att förnamnskombinationen stämmer där.
Mvh/SvenC

2003-08-17, 19:26
Svar #6

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Ett litet tillägg ang. Depier.
Han var landsfiskal i Karlskrona under många år!
Mvh/SvenC

2003-08-17, 20:38
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Du kanske skulle försöka ta reda på hur han fick sin tjänst som landsfiskal. Han borde ju ha sökt tjänsten och i samband därmed lämnat en meritlista.  
 
Nu vet inte jag exakt hur man söker en sådan tjänst, men det kanske någon annan här vet?

2003-08-18, 15:41
Svar #8

Lasse Nilsson

Alt. John Philip Andrew de Pier, kanske från England.
 
Om både för och efternamn är försvenskade så kan han väl kommit vart som helst ifrån... eller han kan ha haft en svensk mor som valde namnen.
 
En fråga: Varför utgår du från att han kom från en ort utanför Sverige ?
 
Mvh/Lasse

2003-08-18, 20:23
Svar #9

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Tack för alla synpunkter om Depier!
Anledningen till min tro på att de Pier/Depier kom från ”annat land” beror bl a på att.....
1. Jag inte hittar honom i Sverige.
2. Han tillhörde Tyska Kyrkan i Karlskrona
3. Flera dopvittnen vid de två barnens födsel kommer från de lite ”finare” kretsarna med ”icke svenska” namn.
4. Som landsfiskal måste han ha haft en utbildning. Jag har inte lyckats finna honom i några skolkataloger i Sverige. Men det finns ju därtill en oändlig massa skolor i Livland och Tyskland så den vägen ger jag upp.
Mvh/SvenC

2003-08-19, 09:49
Svar #10

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Sven!
Efter en sökning i Copernic så hittar jag dessa släktforskarsidor med namnet Depier:
 
http://users.belgacom.net/connart/moustier/index3.htm#Depier
http://www.cgsavoie.org/Machilly.html
 
Du kanske kan hitta mer ledtrådar där?
Lycka till!
Karin

2003-08-19, 19:09
Svar #11

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
Hej Karin!
Det finns tydligen information som jag inte har en aning om  -  tack för Ditt tips!
Det kändes bra att åtminstone namnet DEPIER fanns med  -  första gången jag ser det!
Tyvärr gick dom inte hem!
Mvh/SvenC

2003-08-19, 20:14
Svar #12

lena andersson

Det finns några hos Family Search också...

2003-08-19, 20:32
Svar #13

Eva Leksell

En efterlysning av ”Depier/dePier von Stein, Johan Philip Andreas” finns under Blekinge, med fylligare upplysningar. Även under Tyskland: Pommern - Mecklenburg finns uppgifter om honom.
 
Om jag förstår saken rätt finns han först omnämnd som Andreas von Stein i dopboken för Karlskrona tyska 1701 och 1702. I vigselboken 1705, liksom i dopboken 1706 och 1707, står det Andreas de Pier von Stein. Därefter är hans efternamn enbart De Pier eller Depier. Som någon skrev tidigare kan ”de Pier”  (de Pierre) och ”von Stein” betyda samma sak, nämligen ”av sten”. Vad man nu skulle kunna dra för slutsats av det.
 
Jag tänkte bara lägga till att de som var med i tyska församlingen mycket väl kunde vara svenskar. Alla Schlyter, von Schoting och de Rees till exempel som dyker upp ideligen i kyrkböckerna i början av 1700-talet tillhörde släkter som bott i Sverige i flera generationer.

2003-08-20, 23:09
Svar #14

Utloggad Sven Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 276
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 18:59
    • Visa profil
I Family Search har jag tittat.
Jag skall under hösten besöka Mormonerna i Västerhaninge och se om jag kan få lite handgriplig hjälp där. Dom sägs vara mycket hjälpsamma.  
Det är riktigt att Andreas hade tillnamnet von Stein under första äktenskapet och när han gifte om sig. Sedan hette han endast Depier fram till sin död.
Till problemen hör att jag inte hittat hans första hustru. Andreas begravdes i Augerum men någon kandidat till första hustrun hittar jag inte begravd där eller i Lösen eller Lyckeby.
Vet någon var man kan tänka sig Tyska Kyrkans avlidna blivit begravda. Man kanske hade flera alternativ än de nämnda kyrkogårdarna.
Den senare frågan ställde jag för ett par år sedan till personalen på Tyska Kyrkans expedition i Karlskrona, ingår numera i Stadsförsamlingen, men jag blev ganska besviken på den information jag fick där.
En misstanke är att första hustrun var en von Stein och att det namnet föll bort efter hennes död.  
Mvh/SvenC

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna