ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Unisexnamn  (läst 4548 gånger)

2008-05-15, 09:05
läst 4548 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns ju vissa namn som bäres av båda könen.
 
Jag hittar namnet Vivian i Folkräkningen 1890, som förekommer både som mansnamn och kvinnonamn. Männen är födda på 1880-talet.
Ann-Mari Bäckman

2008-08-02, 11:31
Svar #1

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tove är väl ett typiskt historiskt mansnamn som även blivit kvinnonamn i modern tid?  
Dessa unisexnamn som finns är rätt intressanta och i tider då genusvetenskap blivit agenda på universitet så undrar man om det finns någon som gjort en studie om dessa namn och deras uppkomst?

2008-08-02, 12:39
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tony eller Tonnie är väl också ett sådant namn, som man inte alla gånger vet om det avser en man eller kvinna, likaså Jonny.
Ann-Mari Bäckman

2008-08-02, 12:51
Svar #3

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Conny och Connie är väl också ett namn som bärs av både kvinnor och män.
 
Lasse

2008-08-02, 13:09
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Jo, y-namnen verkar i Sverige från början ofta ha getts till kvinnor. Tittar man på www.birthday.se, upptäcker man exempelvis att den äldsta (nu levande) mannen med namnet Tony föddes 1921. Alla tidigare födda är kvinnor. Jonny fanns både som mans- och kvinnonamn, och verkar (minst) lika ofta ha givits till flickor som till pojkar i början av 1900-talet. Conny verkar också ha varit könsneutralt.
 
Mvh
Anders

2008-08-02, 14:56
Svar #5

Carl Szabad

Elisabet! Personnumren började delas ut hösten 1945 och i slutet av 1946 skulle alla ha fått sitt nummer. Varför det blivit fel tredjesiffra i några fall går kanske att reda ut med mycket arbete, men gissningsvis beror det på slarv, även om själva processen med tilldelning av nummer skulle skötas mycket seröst. Jag har själv talat med ett par av dem som arbetade med den processen och ännu är i livet, i samband med att de dubblerade personnumren upptäcktes inför version 3 av Sveriges dödbok.

2008-08-02, 16:58
Svar #6

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Carl! Bra då vet jag det, och många med mej som läser detta (utan att vara med i diskusionen). Tack för upplysningen.  
 
En fråga Carl. Inför nästa version (5 eller vad ni kommer att kalla den) kommer ni då att skriva en sk anmärkning att ex denna person har ett personnr som inte stämmer överens med dåtidens sätt att skilja mellan män och kvinnor?
Vad jag förstår så är ett nytt system pågång med personnr (kan vara felinformerad) där detta inte ska kunna särskiljas? Och där även födelsedatumet inte kommer att visas.  
Men det är väl under ett annat forum den diskussionen ska in i.
 
Har jag blivit rätt informerad där??

2008-08-02, 21:57
Svar #7

Carl Szabad

Elisabet! Någon särskild kommentar om att tredje siffran inte stämmer med reglerna tror jag inte behövs.
 
Det nya personnummersystem som diskuteras kommer, så vitt jag vet, inte att avvika vad gäller könet kontra jämn/udda tredjesiffra. De avvikelser som upptäckts gäller enbart personer som avlidit innan datoriseringen på 1960-talet.
 
Och det finns säkert bättre rubriker för den typen av diskussioner, där frågan redan diskuterats.

2008-08-03, 08:13
Svar #8

Kerstin Thölix

Kenny är också både ett mans och kvinnonamn.
 
Och själv har jag samma fyra sista siffror i mitt personnummer som min brorsdotter.
 
MVH Kerstin

2008-08-03, 08:27
Svar #9

Carl Szabad

Kerstin! Att personer som är födda mellan 1947 och 1991 har samma tre första slutsiffror i personnumnet är inte så unikt eftersom dessa under den perioden bestämdes av vilket län man var född i. Att även fjärdesiffran stämmer är ovanligare eftersom det bara är var tionde som det kan stämma in på. Den är en kontrollsiffra som styrs av de övriga nio siffrorna i personnumret.

2008-08-04, 08:12
Svar #10

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Elisabeth Arvidsson!
 
I dagsläget finns bara ett delbetänkande med ett förslag om att ändra dagens personnummer (slutbetänkandet ska senast vara inlämnat 2009-09-01). Det nya personnumret föreslås träda i kraft 2010-01-01.
 
Du kan läsa mer om (utredningen och) förslaget på http://www.regeringen.se/content/1/c6/10/60/74/14b60d4d.pdf
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-08-04, 13:03
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
http://www.scb.se/templates/standard____31245.asp kan man söka på för- och efternamn o se hur många som heter det man söker. Där förekommer många män med kvinnonamn och många kvinor med mansnamn.
 
Som exempel:
 
[ Sökord: Maria | Kön: Man ]  
Det finns 564 män som har förnamnet Maria. Av dessa har 7 namnet Maria som tilltalsnamn/förstanamn.
 
--------------
Det finns 4 kvinnor som har förnamnet Stefan.  
Det finns ingen kvinna som har Stefan som tilltalsnamn.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-07-27, 10:35
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Charlie var det vanligaste köns­neutrala namnet bland de namngivna 2013. Det var 70 flickor och 716 pojkar som fick detta namn.
 
Källa: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Fler-nyfodda-far-dubbelnamn/
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2014-07-27, 14:16
Svar #13

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Kim är väl det mest könsneutrala namnet jag känner till.

2014-07-27, 16:07
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Robin finns ju också. En del namn kan ju också vara gårdsnamn.

2015-10-18, 02:23
Svar #15

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Kaj är ju också använt av bägge könen. Det manliga Kaj kan komma från Kajus och det kvinnliga från Kajsa. Det manliga Kim kommer från Joakim och det kvinnliga från engelska Kimberly. Love är ett gammlt svenskt pojknamn (en form av Ludvig) men nu tycker föräldrar att det passar för flickor också trots att det redan finns ett flicknamn Lova.  
 
Men jag undrar om någon man verkligen haft Maria som tilltalsnamn. De jag kommer på är Carl Maria von Weber, som säkert kallades Carl, och Erich Maria Remarque, som säkert kallades Erich. Dessutom lade han själv till Maria som andranamn.
 
Sen finns ju det franska mansnamnet Jean-Marie, t ex Jean-Marie Le Pen.
 
Vad som är manligt el kvinnligt kan vara olika i olika språk och ändras med tiden. Både Vivian och Evelyn var mansnamn förr men ses idag som kvinnonamn. Det fanns en fransk manlig fotbollsspelare som heter Lilian Thuram. Janne ses som ett mansnamn i Sverige men är ett kvinnonamn i Norge och Danmark (av Johanne).
 
När jag släktforskat i kyrkoböckerna har jag inte sett några unisex namn. Här kan man tack och lov se på barnens namn om de är flickor el pojkar.

2015-10-18, 19:17
Svar #16

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Skådespelaren John Wayne föddes som Marion Morrison.
Wikipedia: Han var urtypen för en särskild kärv individualistisk manlighet och har blivit en bestående amerikansk ikon.
Då passade kanske John bättre än Marion som förnamn.

2015-10-19, 13:48
Svar #17

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:06
    • Visa profil
När det gäller Maria (fra. Marie) som mansnamn, är det i områden med katolsk befolkning en gammal sed, att ge söner namnet Maria som binamn, baserat på jungfru Marias centrala betydelse som Herrens moder. Det kan alltså aldrig bli fråga om ett tilltalsnamn för män.
 
John Wayne fick namnen Marion Robert Morrison i dopet, men senare bytte föräldrarna ut Robert mot Mitchell, varvid den blivande skådespelaren fick exakt samma namn som sin farfar (1845-1915). Namnet John Wayne bestämde ledningen på filmbolaget Fox att han skulle använda i sin första film, The Big Trail (1930) - han var inte ens inblandad i diskussionen om namnet.

2015-10-19, 19:02
Svar #18

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
John Wayne kallades privat för Duke Morrison (jag tror namnet kom av en hund som han hade som tonåring).
 
Sedan så har vi namnet Holmfrid som på vikingatiden var ett kvinnonamn, men som när det återupplivades under romantiken kom att användas som ett mansnamn.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2015-10-19 19:06)

2015-11-04, 09:05
Svar #19

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Jag kom också på att tänka på Vanja, vilket är ett kvinnonamn hos oss, men ett mansnamn i Ryssland, ett dimunitiv för Ivan (Ivan kommer av Johannes).
 
I Tyskland så har vi Gerd som i Gerd von Rundstedt, dvs ett mansnamn. I Sverige så är Gerd ett kvinnonamn.

2015-11-04, 16:47
Svar #20

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Gerd är knappast något exempel på unisexnamn (könsneutralt namn) eftersom mans- och kvinnonamnet har endast stavningen gemensam men skilda ursprung och uttal.  
 
Det tyska mansnamnet Gerd (uttalat med hårt G och t i slutet; Gärt) är detsamma som mansnamnet Gert i Sverige men här uttalat Järt. Namnet är en medeltida kortform av det forntyska Gerhard (sammansatt av orden ger = spjut och hart = hård).
 
Kvinnonamnet Gerd/Gärd, nutida svenskt uttal Järd, är ett nordiskt namn bildat av ordet gård (som betyder skydd, hägn).
Hälsar vänligen
Maud

2015-11-09, 02:32
Svar #21

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Nej, jag tror inte heller att Maria använts som tilltalsnamn för män. Däremot dubbelnamn som Jean-Marie.
 
Vanja lät väl kvinnligt (som Sonja, ryskt smeknamn för Sofia) för svenskarna. Men pjäsen Onkel Vanja borde ju gett en fingervisning.(Nuförtiden heter den Morbror Vanja i enlighet med policyn inget får låta exotiskt el gammaldags). Namn som slutar på A brukar anses kvinnliga, trots Gösta, Ola, Andrea (italienskt mansnamn) och Nikita (ryskt mansnamn).
 
Jag tror inte det fanns några könsneutrala namn från början. Antingen så härstammar de från helt olika namn el så har de crossed over.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna