ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ovanliga förnamn vid spårning av levande släkt  (läst 521 gånger)

1999-11-09, 23:26
läst 521 gånger

Utloggad John Tengberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 224
  • Senast inloggad: 2013-02-23, 17:14
    • Visa profil
Jag har förlorat spåret efter ett par medlemmar av en avlägsen släktgren med efternamnet Tengberg. Men en hette bl a Rudolf och en annan bl a Alexis, vilket väl inte är helt vanligt. Medelst en körning av dödboken på efternamnet hittade jag yngre (avlidna) personer med dessa både förnamn på misstänkta orter i Västergötland. Givetvis koller jag nu upp deras födsel och föräldrar. Här kan kanske kan anknytas framifrån till gamla spår.
 
Men samtidigt slog det mig att förnamnen som släkttradition kanske vandrar ett steg till. I telefonkatalogen över Sverige finns ett hundrafemtiotal personer med detta efternamn (av vilka de allra flesta inte är släkt), men ingen ännu okänd som har ett misstänkt förnamn. Många torde dock ha två eller flera förnamn och nu undrar jag om man skulle kunna matcha alla dagens levande efter alla förnamn -dvs inte bara tilltalsnamnet- och på så sätt luska fram ännu fler misstänkta ? Inte för att skapa en komplett släktkatalog, men för att bryta in i nya spår. De som lever kanske kan kontaktas och vidkännas släktingar som jag i min tur kan belägga, etc.
 
Vet någon något om hur detta kan genomföras ?

2000-06-22, 20:45
Svar #1

Utloggad Sven Grönberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2012-07-31, 13:22
    • Visa profil
John T! På ditt lokala skattekontor finns en allmänhetens terminal där man gratis kan forska kring nu levande personer. Där kan man söka på t.ex. efternamn och de intressanta förnamnen och få fram personnummer, namn och adress samt uppgifter om hemförsamling och civilstånd, ur folkbokföringen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna