ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnfrekvens  (läst 875 gånger)

2009-10-27, 04:11
läst 875 gånger

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Hej!
 
Der er muligvis enkelte andre diskussioner her, hvor jeg kunne have hægtet mig på med min specielle interesse, men nu starter jeg altså forfra!  ;-)
 
Jeg er interesseret i tidligere navnefrekvenser i Sverige (der må nu gerne komme bidrag fra øvrige Norden!). Det er altså ikke moderne navnefrekvenser jeg tænker på men historiske. Skillelinjen for mig er hvor man begyndte at flytte væk fra hjemstavnen i større stil, til industri- og husholdningsarbejde i de større byer eller emigration.
Med en statistik fra tiden før fx 1800 kunne det være interessant at se hvor egnsbundne de forskellige navne og navneformer var. Typiske spørgsmål er: Hvor går skillelinjen mellem Göran og Jörgen og var der overhovedet nogen der hed Georg?, Hvor i Sverige har man brugt drengenavnet Stellan? etc.
 
Der sikkert skrevet noget om disse ting, fx i Sveriges medeltida personnamn (SMP), som jeg endnu ikke har nået at læse, men er der nogen der kan hjælpe med et godt råd?
 
Med venlig hilsen
 
John Larsson, Birkerød, Danmark; Email: jodalela@gmail.com

2009-10-27, 07:01
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
hej John, i Släktforskarförbundets namnlista kan du se en del sådant, eftersom den anger en del geografisk information. Den visar också vilka namn som är varianter av varandra och hur den normerade stavningen bör vara.
 
För några år sedan togs en ny tjänst in i Disbyt - nämligen Discount - Historiska namn. Citat från webbsidan Här kan du se hur vanligt ett för- eller efternamn varit i gångna tider. Du kan dels se hur vanligt namnet var under olika decennier mellan 1600 och 1900. Du kan också se hur vanligt namnet har varit i olika delar av Sverige. [...] Eftersom ungefär en tredjedel av Sveriges historiska befolkning finns i Disbyt, kan namnfrekvens för olika namn beräknas för olika tider och olika delar av Sverige. Utgångspunkten är att varje unik person räknas för det år som personen är född.  
De vanligaste namnen är normerade till nutida stavning. Urvalet är personer som finns med i Disbyt, vilket innebär att urvalet beror på vilka personer som släktforskare har registrerat.
 
Jag är faktiskt lite osäker om Discount endast är tillgänglig för medlemmar i Dis, eftersom den ligger bakom lösenord. En artikel med bilder finns här i Diskulogen nr 78, okt 2007, sista sidan (dvs sidan 40).
 
Hälsningar,
Eva

2009-10-27, 22:42
Svar #2

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Eftersom många forskare har samma anor är så vitt jag kunnat se Dis' databas behäftad med åtskilliga dubbletter, d.v.s. redundansen torde vara stor. Har man i Discount lyckats komma runt detta problem när man presenterar sin namnstatistik ? Sedan ställer jag mig frågan vad som avses med ungefär en tredjedel av Sveriges historiska befolkning finns i Disbyt. Vad bygger den slutsatsen på ?
 
Forskaren Ingwar Fredriksson presenterar i sin Svenskt dopnamnsskick vid 1500-talets slut (Vänersborg 1974) en genomgång av svenska/nordiska namn i Sverige och Finland. Här finns både statistik och kommentarer till varje namn.

2009-10-28, 10:18
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Verkar som DIScount ligger nere. När jag (inloggad) söker på ett förnamn oavsett vilket får jag endast en helt tom sida som svar.

2009-10-30, 11:59
Svar #4

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Hm, det lader til at skal finde mit DIS-login; det er jo præcis hvad jeg søger!
 
Eva, Släktforskarförbundets namnlista burde nok udsættes for lidt sund wikipedia-kritik. Der står fx at Karl er et nordisk navn!
 
Jeg vender tilbage, når det er lykkedes mig at komme ind på Discount!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna