ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnfantasi  (läst 475 gånger)

2001-07-02, 07:43
läst 475 gånger

Tomas Olofsson

Nils Nilsson får en son som döps till Nils, kallade dom honom för Lell-Nels eller hur skillde dom på far och son, hade det inte varit bättre att kalla honom för förslagsvis Anders, var namnförådet så litet eller?

2001-07-02, 11:12
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Naturligtvis hade det varit bättre att kalla honom Anders ;) men barnens namn valdes inte efter tycke och smak. Det började man med tidigast på 1800-talet. Barnens namn hämtades från äldre släktingars namn, och detta är en mycket djupt rotad tradition, och visst lever den kvar även idag. Att Nils Nilsson döper en son till Nils är därför en självklarhet, knappt ens ett fritt val. Barnet får sitt efter sin farfar som också hette Nils.

2002-07-26, 08:19
Svar #2

marlen

vad betyder ordet tony.jag skriver in i vårans sons bok jag vill vetta vad det betyder.

2002-07-26, 10:34
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Tony är ett smeknamn/en kortform av engelska Antony = Anton, som är en tysk kortform av latinska Antonius, som i sin tur har grekiskt ursprung med betydelsen den oskattbare, det vill säga den som är omätligt värdefull.
Hälsar vänligen
Maud

2003-08-17, 17:12
Svar #4

Leif Josefsson

I Slaktdatas fil VTUNH-F.XLS går det att läsa att en flicka född 1875-05-18 i Wargön fick namnet Ladia Jecamia.  
Prästen kommenterar under namnet: OBS! Galenskapen!.  
Vad betyder namnen? Är det bara nonsens/galenskap?

2003-08-26, 00:02
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Min mormors morfars mor hette Sedorika Amalia Hultman (1827-1901). Namnet Sedorika måste vara extremt ovanligt och användes såvitt jag vet enbart i den släkten. Har för mig att ett par av hennes syskonbarn också hette Sedorika. Söker man på namnet i någon sökmotor på Internet hittar man bara dessa personer. Inga personer utomlands och inga personer i andra släkter i Sverige verkar heta så.

2003-08-26, 12:08
Svar #6

Anna-Carin Betzén

Sedorika kanske kan vara bildat av namnet Cedrik, på samma sätt som Fredrik/Fredrika, Ulrik/Ulrika, mfl namn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna