ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisa blir Lisa Christina  (läst 684 gånger)

2012-05-10, 11:58
läst 684 gånger

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Hej, min ana Lisa Kristina Persdotter uppges vara född den 4 dec 1804 i Näsby (F).
I Näsby C:2 (1735-1813) Bild 151 / sid 297  kan jag hitta en Lisa Pettersdotter född den 3 dec 1804.  
Hur stor är sannolikheten att det är samma person? Kan prästen glömt att skriva in Kristina i FB. Jag har följt henne tillbaka i tiden till ca 1822 men tappar henne sedan. Hon kallas vid bägge namnen ända tills den sista noteringen Flytt från Fagerhult, Kåremåla 1822 Attest No 40
Pigan Lisa Persotter i Kåremåla till Skirö Socken med Betyg om ärlig vandel och äktenskap ledighet.
Lisa Kristina Persdotter dyker upp i Skirö socken inflyttningslängd 2 dgr senare.

2012-05-10, 12:04
Svar #1

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Tove, det är mycket stor chans att det är rätt Lisa. Jag har själv exempel på personer som kallas både Pettersdotter resp Persdotter samt enbart ett förnamn. Ibland anger de dopdatum istället för födelsedatum och ibland blir det någon/några dagar fel. Eftersom du har utflyttning och inflyttning med två dagars mellanrum så skulle jag säga att det är rätt person. Det du kan göra för att göra den slutliga kontrollen är att se på dopvittnen till hennes barn så att någon syster eller bror dyker upp där! Lycka till!
 
Mvh/Mats från Örebro

2012-05-10, 13:45
Svar #2

Utloggad Tove Härnvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 12:15
    • Visa profil
Tack Mats, jag hittade systern Anna Greta Persdotter som dopvittne till deras 2:a barn, nu återstår bara att se om jag kan hitta henne och kolla födelsedata, hon var från Solberga och det stället finns visst inte i Karlstorp efter vad jag förstår. Ska se vilka församlingar som ligger i närheten och söka...
Mvh Tove

2012-05-10, 13:54
Svar #3

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Det finns en Solberga församling i närheten av Göteborg om det nu är den och inte en gård Solberga som ligger närmare?! Det är möjligt att systern flyttat dit senare i livet eller så är det tvärtom-att Anna Greta flyttat till Karlstorp från Solberga. Försök söka systern bakåt i tiden och lyckas du kommer du att hitta även Lisa Kristina och föräldragården. Spännande!
 
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=648719
 
Mvh/Mats

2012-05-10, 16:53
Svar #4

Utloggad Sören Axelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 15:26
    • Visa profil
Det finns flera Solberga i trakten. Norra Solberga och Södra Solberga ligger i Jönköpings län. Dessutom finns det en by som heter Solberga i Skede församling som är det närmaste Karlstorp som jag kan komma på.
 
Mvh Sören
Sören Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna