ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karusellnamnsdag  (läst 3735 gånger)

2004-11-29, 12:08
läst 3735 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Kommer ni ihåg Karusellnamnsdagarna som jag tror presenterades någon gång i Hylands Hörna? Jag kom och tänka på det då jag har min karusellnamnsdag idag den 29 november. Är det någon som har en komplett lista över dessa karusellnamn?

2005-06-20, 17:19
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag har ett svagt minne av dessa namn, men minns inga detaljer och kan inte påminna mig att jag har sett någon lista.
 
Sedan har ju dock en hel del andra namn åkt karusell mellan datumen, eftersom de senaste decenniernas täta och förvirrande namnsdagsbyten i almanackan förefaller ha gjorts utan någon som helst konsekvens och eftertanke, och vad man har kunnat urskilja som en tänkbar princip i ett års almanacka, har ofta förbytts i sin motsats i nästa års. Allt detta har skapat förvirring och olust, och många vet inte riktigt om de ska fira namnsdag på den gamla, den halvgamla eller den nya dagen. Många har sannolikt mer eller mindre slutat att fira sina namnsdager, och man kan nog sammanfattningsvis konstatera att namnkarusellen sannolikt har försvagat namnsdagens ställning i Sverige.
 
En av de grövsta snurrigheterna och övertrampen gäller ju namnet Viktor, som sedan namnsdagslängdens början 1901 hade haft namnsdag den 12 mars. Men när ändringsstolleriet väl hade börjat (var det på 1980-talet?), var det något ljushuvud som kom på att Viktor och Viktoria borde ha samma namnsdag, så man flyttade helt sonika Viktoria från dess gamla dag (jag har för mig att det var någon gång på hösten) till Viktordagen 12 mars. Men efter några år blåste det helt andra vindar (Nu har det vänt, som Göran Persson säkerligen hade uttryckt det... och den här gången faktiskt haft rätt...) Ett annat ljushuvud kom tydligen på att en kronprinsessa skulle ju minsann inte behöva dela namnsdag med någon annan; - hon skulle naturligtvis ha en egen. Den där tidigare så lysande idén med samlokalisering med Viktor, var det tydligen inte längre som kom ihåg... Sagt och gjort: Vik(c)toria skulle ha en egen namnsdag, inte tal om annat! Så då flyttade man väl tillbaka Viktoria till dess gamla plats...? ...eller flyttade man det till kronprinsessans födelsedag den 14 juli, som många ändå redan kallade Victoriadagen...? eller... Nej, Nej, glöm allt sådant! I stället kastade man ut Viktor från den plats namnet hade haft sedan 1901, och lät i stället nykomlingen Viktoria ta över hela dagen... Viktor förvisades i stället till Vincentdagen den 22 januari, som det rent språkligt (utgående från det latinska ordet för seger) har en perifer anknytning till. Själva namnen har dock inget gemensamt. Ja, så kan det gå... Vem bryr sig om alla gamla och unga herrar (det finns nämligen knappast några däremellan) vid namn Viktor, när man har en kronprinsessa, som måste gå före...
 
Och varför, egentligen? Filip måste ju t.ex. samsas med Filippa (det hade ju annars varit helt kongruent med Viktor-Viktoria). Karl delar ju dag med Karla och Gustaf får numera trängas med Gösta (i och för sig helt logiskt, eftersom det är samma namn). Ändå är det ju faktiskt kungen som är vår statschef... Madeleine har ju samma dag som sin mera försvenskade namne Magdalena, och Silvia har ju sedan en del år tillbaka namnsdagsgranne med sin släkting Sylvia, som hon numera har bytt plats med. Det var ju Sylvia, som var det ursprugliga namnet den 8 augusti.  
 
Varför måste just Victoria, som enda medlem av kungafamiljen ha en egen dag? Och detta varande så viktigt att man för den skull knuffar bort namnsdagens ursprungliga innehavare... Jag förstår bara inte tankegången. Men som jag redan har konstaterat: Konsekvens tycks aldrig ha varit namnsdagsredaktörernas starka sida...
 
Detta blev ju inte så mycket om karusellnamnsdag, men desto mera om namnsdagskarusell...

2005-06-20, 18:45
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Men Annika!
En sak slog mig plötsligt: Det måste ju ha varit i Karusellen (jag minns programmet!) och inte i Hylands Hörna som karusellnamnsdagarna presenterades. Varför skulle de annars ha kallats karusellnamnsdagar? I och för sig är ju denna förväxling förståelig, eftersom programmen hade samma programledare...
 
För övrigt, Annika, kan du ju numera (för närvarande...?) fira namnsdag den 21 april (tillsammans med Anneli som ju också betyder lilla Anna) och dessutom har du ju egentligen hela tiden kunnat fira namnsdag den 9 december.

2005-06-20, 23:50
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Karusellen var före min tid, men namnsdagskarusellen måste jag få tycka till lite om....  
 
Carl-Fredrik, jag håller med dig om att kringflyttandet av namnsdagar är störande, men jag tror nästan du har rört till det lite med hur dagarna flyttat omkring.  
 
En bra översikt finns i Namnlängdsboken, utgiven 2000 av Namnlängdskommitt?n (fanns på bokrean i vintras). Den innehåller både tabeller över namnsdagarnas kringflyttande och diverse intressanta artiklar om namn, namnlängder, och relaterade folktraditioner.
 
Ska man alltså tro Namnlängdsboken så har Viktor haft namnsdag den 22 (sic!) mars i namnlängderna 1901 och 1986 (i namnlängderna före 1901 har både 22/3, 19/4 och 27/10 förekommit), först 1993 hamnade han på den 12/3 och fick så 2001 flytta till 22/1.  
 
Viktoria har i äldre längder haft 25/2, 12/3 och 23/12, men har sedan 1901 legat fast på 12/3. Så att stackars Viktor har fått hoppa omkring är näppeligen hennes fel.
 
Vincent har för övrigt haft 22/1 som namnsdag hela tiden.  
 
Namnlängden 1901 var alltså inte den första; en enhetlig namnlängd har funnits sedan Vetenskapsakademien fick almanacksprivilegium 1749. Dessförinnan hade varje almanacksutgivare sin egen längd, men med vissa likheter eftersom många namn ärvts från de katolska helgondagarna (som i regel låg på helgonets dödsdag).
 
Allt detta enligt Namnlängdsboken.

2005-06-21, 01:25
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Precis vad Anna-Carin beskriver finns inte bara i Namnlängdsboken utan även i Svensk Kalender 1200-2100 publicerad här på Rötter.
 
Orsaken till namnet Victorias upphöjelse är nog inte att skylla på vår Viktoria utan på den Viktoria som var kronprinsessa vid den nya namnlängdens införande - 1901 rumsterade man säkert gärna om i kalendern för att hedra en kronprinsessa vilket man nog inte så självklart gör idag (se hur kungahusets medlemmar inte förmått ändra mer på namnlängden än att Silvia blivit tillagt Sylvia).
 
Annars håller jag gärna med om att alla omändringar i namnlängden nog snarast fått folk att tappa intresset helt. Hade varit bättre att behålla den gamla (1901 års) längd trots sina för tillfället omoderna namn och ge ut anvisningar om att Anneli, Anita osv kan fira ihop med Anna etc etc.
 
Ingela

2005-06-21, 10:15
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ingela,  
Du har rätt om den förra kronprinsessan Viktoria. Hon gifte sig med (blivande) Gustav V 1881, och enligt almanackan i MinSläkt dyker namnet upp på 12/3 år 1883 (vilket var första möjliga tillfället efter bröllopsåret, för 1882 sammanföll 12/3 med tredje söndagen i fastan, som var en namnlös dag).
 
Tänk om vi hade haft kvar 1899 års namnlängd fortfarande. I januari fanns inte bara de ännu användbara namnen August, Knut, Felix, Henrik, Fabian, Agneta, Karl och Gunilla, utan även Julianus, Nikanor, Hyginus, Arkadius, Marcellus, Antonius, Priska, Vincentius, Emerentia, Polykarpus, Krysostomus, Valerius och Vigilius. Inte konstigt att en riksdagsmotion 1899 framförde önskemålet att få namnlängden mer tidsenlig och svensk!  
 
Av Namnlängdsboken att döma verkar därför 1901 års revision av namnlängden ha varit ungefär lika radikal som de nyliga ändringarna. I och med den ströks över 150 helgonnamn, 28 namn ändrades, och 177 nya namn tillkom. Ändå var bara drygt en tredjedel av namnen kvinnonamn i den nya längden.
 
Huvuddragen i ändringarna var att latinska namn förkortades eller försvenskades, en del namn byttes mot mer moderna namn som hade fonetiska likheter, kändisnamn som Axel (Oxenstierna) flyttades eller lades till på personens födelse- eller dödsedag, och sen roade man sig med en del fyndiga associationer mellan gamla och nya namn, något som väckte kritik från kyrkligt håll:  
 
Intrycket av pietetslöshet förstärkes än ytterligare, när man ser, hurusom namnförändringar ofta skedde genom mer eller mindre lyckade vitsar. Så t.ex. då Lazarus förvandlades till Assar, Filemon till Filippa, Hilarius till Hilding, Tertullianus till Torsten, Amandus till Amanda, Bonifatius till Bo, St Eriks translation blev - Erika! Primus - Börje! Gabinus - Gabriella! Cyprianus - Enar! Narcissus - Viola o.s.v. Man häpnar, när man ser, med vilket lekande lustigt lättsinne århundradens gamla vördnadsvärda traditioner raserades, hur heliga minnen, som sekler vårdat med andakt, avfärdades med en dålig vits. (Gustaf Lindberg: Kyrkans heliga år. En historisk-principiell undersökning med särskild hänsyn till det svenska kyrkoåret. Stockholm 1937)
 
Redan 1944 önskades på nytt en modernisering och riksdagen ställde sig återigen positiv. Viktigare ärenden kom emellan, men frågan togs upp igen 1951, 1967, 1976 och 1985. 1986 började Esselte Almanacksförlag använda sin trenamnslängd, och 1993 reviderade de den till två namn per dag. 2001 års längd togs fram på initiativ av Svenska Akademien, i ett arbetsutskott med representanter för namnforskare, språkvårdare och almanacksförlag. Syftet bakom 1986 års namnlängd var dels att spegla det aktuella namnbruket, dels att möta jämställdhetskravet på lika många kvinnonamn som mansnamn. (min kursivering) Med sådana argument hade vi nog inte kunnat slippa ifrån en revidering av namnlängden, men nog hade det varit värdigare med en enda revision istället för tre inom loppet av 25 år.

2005-06-21, 14:20
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Va?? Är det möjligt? Har Viktoria sedan 1901 legat fast på 12/3? Jag har för mig att jag jämförde det hela när den nuvarande namnsdagsordningen kom (var det 2-3 år sedan?), och kom fram till det resultat jag ovan redovisade. Hade jag verkligen läst så fel? Märkligt! Kan jag ha för Viktors del ha blandat ihop 12/3 och 22/3? I så fall (det blir till att gå igenom gamla almanackor igen och jämföra...) får jag ju ta tillbaka den delen av resonemanget. Det andra, inklusive själva grundresonemanget står jag givetvis fortfarande för.  
 
Men tro nu inte för allt smör i Småland att jag vill gå tillbaka till Nikanor och Krysostomus. Nej, 1901 års namnlängd duger alldeles utmärkt som grund. Sedan hade man ju lätt kunnat komplettera den med frekventa eller på annat sätt viktiga namn (som i det senare fallet: Silvia). Eftersom denna komplettering skulle förutsätta två (eller tre?) namn per dag, skulle ju risken för platsbrist minimeras. Namn som redan fanns hade ju helst kunnat ligga kvar där de låg, för att inte åstadkomma för stor förvirring och osäkerhet. Dock med ett självklart undantag: Olika former av samma namn borde ju ligga på samma namnsdag, oavsett om detta lett till två, tre eller t.o.m. fyra namn samtidigt (där har faktiskt vissa av namnkommittéerna faktiskt haft vissa goda intentioner, fastän man inte varit helt konsekvent och heller inte nått ända fram [för att citera en känd f.d. statsminister]). Men för att orsaka så liten skada som möjligt, borde man då ha placerat nya former av ett namn på den dag som den äldsta (i almanackan, alltså) formen av namnet redan legat på. I övrigt kunde man plcerat in nya, tidigare ej representerade namn på lediga platser.
 
Några funderingar /en passant/ om detta, även om de (liksom allt allt annat som inte har med karusellnamnsdagar att göra), ligger lite utanför ämnet: Det är ju svårt att lära gamla hundar sitta, likaså att lära sig en ny namnsdag i stället för den gamla. Jag tycker synd om alla gamla idag. Inte nog med att de psalmer och psalmverser de under stor möda hade fått lära sig utantill i skolan inte är användbara längre. Psalmerna har inte ens samma nummer - jo, en psalm har faktiskt det, men det lär vara en ren slump! (eller olycksfall i arbete...) Till råga på eländet måste de dessutom försöka att lära sig helt nya namnsdagar. Det måste kännas konstigt för en 90-åring, som under hela sitt liv har firat sin namnsdag på sommaren, och kanske t.o.m av tradition brukat få en bukett av en viss blomtersort (jag talar nu naturligtis om färska, vilda blommor, plockade av givaren), att plötsligt fira namnsdagen i februari (OBS exemplet är fiktivt; jag vet inte ens om någon namnsdag är flyttad från sommaren till februari).

2005-06-21, 15:13
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Men Fruntimmersveckan ligger kvar på samma plats i juli (jag har mitt namn Margareta där och det glömmer inte min 87-åriga moder  )
 
Du ståtar ju som förste namn där - Fredrik .
 
Tuppen i hönsgården kan man säga ..
 
Trevlig Midsommar  [color=aa00aa]Eivor Margareta[/color]

2005-06-21, 23:01
Svar #8

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Carl-Fredrik,  
 
Jag kan ju inte gå i god för uppgifternas riktighet, men hoppeligen har Namnlängdskommitt?n haft ordning på uppgifterna. Jag rekommenderar Namnlängdsboken, det fanns mycket intressant om namn där och ganska överskådligt.
 
Naturligtvis var ditt grundresonemang det intressanta, och i det stora hela instämmer jag. Men när jag nu hade en namnsdagsöversikt till hands så bara måste jag ju kolla...  
 
Visst är det slöseri att ha flera former av samma namn på samma dag, jag håller med om ditt (och Ingelas) resonemang om Annika, Anneli och Anna. Jag har hört folk som säger t.ex. jag kan ju inte fira på Karl-dagen, för jag stavar ju med C, och då får jag lust att slå dem i huvudet med namnnormeringsreglerna!  Låter man bli att ha med så många varianter så skulle ju fler namn komma med i gengäld.
 
Beträffande namnsdagsflytt från sommaren till februari, så ligger jag nog ganska nära. Mitt andranamn Josefine (Josefina i namnlängden) fick flytta från 21/8 till 19/3. Vi skulle plockat blommor och bundit dig en krans, men ängen den var frusen och inga blommor fanns...

2005-11-14, 13:35
Svar #9

Utloggad Mats Wiberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.meadowranch.tk
I morgon 15 november har MATS karusellnamnsdag!!!  
Vilken fin lista vi har:  
15/11 Mats
29/11 Annika

2006-12-02, 14:39
Svar #10

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Och nu hittade jag på nätet följande tillägg:
 
6/11 Berit
15/11 Mats
18/11 Agneta
29/11 Annika

2006-12-02, 22:43
Svar #11

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
De här namnsdagarna hade jag skrivit in i en almanacka från 1970-talet. Jag tyckte det var trevligt att ha dem samlade för att kunna gratulera släkt och vänner på namnsdagen.
 
3/11 Sonja
4/11 Viveka
5/11 Harriet
6/11 Berit
7/11 Inez
8/11 Anita
9/11 Leif
10/11 Ulla
11/11 Rune
12/11 Stig
13/11 Jan
14/11 Margit
15/11 Mats
16/11 Gunnel
17/11 Inger
18/11 Agneta
19/11 Irene
20/11 Solveig
21/11 Yvonne
22/11 Peter
23/11 Gunilla
24/11 Kerstin
25/11 Siv
26/11 Göran
27/11 Gun
28/11 Lena
29/11 Annika
30/11 Krister
 
Hälsningar
 
Gudrun Åhrlin

2006-12-03, 20:27
Svar #12

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Tack snälla Gudrun!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna