ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förnamn - skillnad i olika socknar  (läst 406 gånger)

2005-12-08, 10:24
läst 406 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min släkt kommer bl a från Anundsjö, Själevad, Högsjö, Ångermanland och socknarna däromkring. Jag har även anor från Bygdeå, Västerbotten och socknarna däromkring. Dessutom finns anor i Gafsele, Åsele socken, Lappland.
 
Vad som slagit mig är att namngivningen i Gafsele skiljer väsentligt från de andra socknarna i fantasifullhet.
 
I Gafsele kan barnen, i början och mitten av 1800-talet, ha sådana namn som Anna Carolina, Amalia Magdalena, Erika Agatha, Eva Christina, Mathilda Margaretha, Christoffer Fredrik och Erik Samuel.
 
I Själevad vid samma tid döps barnen t ex till Anna, Cajsa Stina, Märta Gretha, Johan Olof, Jonas, Abraham och Nils Eric, alltså de vanligaste namnen. Dessa vanliga namn med Per, Eric, Johan, Jonas, Anna o s v förekommer också i de andra socknarna.
 
Borde man inte ha varit mer isolerad från influenser av nya moderna namn i Åsele, som ligger i mitt tycke mer isolerat, än socknarna kring kusten? Varifrån fick man ide?r om nya namn i Åsele? Var det männen som reste långa vägar med sina varor från Lappmarken söderut som kom hem med dessa annorlunda namn?
 
Är det någon som märkt liknande saker i sin forskning eller har några ide?r om varför det blev så?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-08, 12:08
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min tanke är att det beror på att prästen skrev namnen olika, det var inte alltid så att han lyssnade på vilken variant församlingsborna själva använde, utan han gjorde tidvis namnen lite finare... Så vad sockenborna hade för influenser spelar inte alltid så stor roll...

2005-12-08, 13:15
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Javisst, låter det naturligtvis finare att skriva Margaretha Christina istället för Märta Stina eller Laurentius istället för Lars eller Petrus istället för Per, men det är inte det som skiljer utan själva grundnamnen. Jag har inte sett att någon heter t ex Carolina, Amalia, Agatha, Fredrik i de andra socknarna. I slutet på 1800-talet kommer de nyare namnen, som inte har så mycket med bibeln att göra, i de andra socknarna, alltså 50 år senare.
 
Jag ser att jag måste undanta Burträsk, Västerbotten från detta. Där finns namn som Gustafa, Vilhelmina och Josephina t ex, mellan 1800-1850.
 
Jag måste fortfarande hävda att förnamnen i Anundsjö och Själevad, Ångermanland, i överlag är jättetrista i förhållande till Gafsele i Åsele, Lappland.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna