ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vincens Lunge  (läst 956 gånger)

2000-07-18, 01:05
läst 956 gånger

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Vet någon om det finns belägg för att Vincens Lunge (född ca 1486 i Danmark och död 1536-01-03 mördad i Trondheim) skulle ha ägt gård/gårdar i Jämtland och även satt barn till världen i Jämtland? Han fick Jämtland i förläning 1525 av kung Frederik av Danmark.
regniga hälsningar,
/Robban

2000-08-08, 21:02
Svar #1

Per Kinneryd

Hej Robert
Enligt flera teorier ska Vincens Lunge haft genealogiska kopplingar till Hov i Hackås och den kända Skankesläkten där. I ett brev 9/4 1530  (DN XIV:685) kallar han Örjan Karlsson Kiere Iören Karlsson Swogher och syndherligh godhe wen.
Efter vad jag minns anser Jämtlands och Härjedalens Diplomatariums utgivare kan detta mycket väl tolkas i den modernare betydelsen, d.v.s att Örjans hustru förmodligen var en närmare släkting till Vincens , möjligen en syster till Vincens  hustru eller en oäkta dotter.
Jag har inte tillgång till Diplomatariet och ber att få återkomma senare. Jag har för mig att resonemanget bygger på ett faktum att Vincens hustru hälsar till Örjans hustru och barn. Normalt brukar  den tidens begrepp Swogher tolkas betydligt vidare.
Kanske har någon annan Rötterläsare tillgång till Diplomatariet, annars ber jag som sagt att få återkomma.
vänliga hälsningar
Per Kinneryd

2000-08-14, 20:14
Svar #2

Per Kinneryd

Robert
I Personalhistorisk Tidsskrift 5:5 1908 (om Hamarbispen Karl Jenssons ät s.68) menar N.O. Kolsrud att swogher ska tolkas som en benävnelse, som intet har at bestille med slägtskabsforhold,men kun er udtryk for närt personligt venskab.
Olof Holm påpekar dock att Vincens hustru i ett brev den 13/12 1529 personligen hälsar till Örjan och dennes barn ,vilket möjligen (obs!) talar för en okänd släktskap.
Om inte det norska adelsprosjektet kan göra oss klokare på den punkten är det nog svårt att säga mer om Vincens genealogiska kopplingar till Jämtland.
hälsningar Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna