ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dubbelnamn eller första/andranamn..?  (läst 986 gånger)

2007-04-02, 07:58
läst 986 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Frågan kanske inte gå att besvara eftersomatt det är svårt att veta utan att höra någon säga dessa personers namn.. Men vem vet, någon här kanske har svaret? =)
 
De flesta som jag har stött på iaf på 1800-talet har två namn typ Anders Petter, det jag undrar är om det fungerade som det gör i Norge även i dag att det då bli i dagligt tal Anders-Petter dvs ett dubbelnamn. Eller om det fungerade som i Sverige i nutid att andranamnet i princip aldrig används utan att det bara hänger med lite styvmoderligt..
 
Mvh Mårten Swärd

2007-04-02, 08:05
Svar #1

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tittade inte tillräckligt noga.. Det fanns redan en tråd som besvarade min fråga.

2007-04-02, 11:58
Svar #2

Eva Rönn

Det stämmer inte att det alltid är första egennamnet som används för tilltal, många gånger är det andra namnet. Det finns inte någon regel. Ännu mindre förr. Ibland användes båda, utan bindestreck (bindestreck är nog 1900-tal), ibland det ena. Kanske det första i barnaåren och sedan det andra i vuxenålder. det är och var fritt att välja, vad jag vet. Ibland används inget av namnen utan det blev en variant på ett av dopnamnen. T ex Elisabeth blev Lisa, Catharina blev Cajsa och Maria blev Maja. Johannes blev Johan eller ibland Jan m fl. Många gånger blev de döpta med den förenklade namnformen.  
Hälsningar Eva

2014-07-27, 10:02
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Namnstatistik nyfödda namngivna 2013:  
 
Fler nyfödda får dubbelnamn  
 
Jämfört med för tio år sedan (2003) var det 2013 mer än dubbelt så många nyfödda som fick ett dubbelnamn.
 
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Fler-nyfodda-far-dubbelnamn/
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna