ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dopnamn  (läst 832 gånger)

2000-02-26, 16:32
läst 832 gånger

Utloggad Solveig Jolbäck

  • Solveig Jolbäck
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 14:25
    • Visa profil
    • www.lidkoping.org/sjolback
Jag har fått en utredning gjord av Stockholms stadsarkiv. I den står så här Gossebarnet föddes 1861-11-28 i Kungsholms församling, Stockholm och döptes där 1861-12-01. Föräldrarna var okända. Efternamnet är ett dopnamn, inte ett efternamn.
Gossen blev 1861-12-13 inlöst på Allmänna Barnhuset... Nu undrar jag vem kan ha beslutat vad gossen skulle döpas till? Är det barnbördshus, prästen eller barnhuset? Kan det finnas något i dopnamnet som kan härledas till ev föräldrar? Tack för svar på mina funderingar.
Solveig Jolbäck

2007-04-02, 21:43
Svar #1

Eva Rönn

Dopet är inte någon namngivning. Dopet innebär att barnet upptas i församlingen, med eller utan egennamn.
Är barnets namn bestämt, vilket ju är det vanligaste döps det i sitt namn. Annars kan det döpas i moderns  efternamn. Namnet kan bestämmas senare om så önskas.

2007-04-07, 20:25
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 852
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:33
    • Visa profil
Hej, Solveig! Att föräldrarna är okända, hindrar inte att de kan ha bestämt barnets namn. Det betyder att de inte ville ha sina egna namn inskrivna i kyrkboken.
Om det Eva skriver att dopet inte är någon namngivning: om kyrkan nu har det synsättet, så hade inte alla präster det i slutet av 1800-talet, när det började förekomma att barn inte döptes. Ibland står det barnet är inte döpt, men kallas av föräldrarna... I en kyrkbok såg jag förenklingen att sätta   kring namnen på odöpta. Och när äldre barn döps kan det stå döptes till sitt gamla namn.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2007-08-31, 19:13
Svar #3

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Dopet har egentligen inte med församlingen att göra. Du kan döpas i en dopgrav (i olika församlingar eller ute i det fria) men inte upptas i församlingen av andra orsaker (privata osv). Dopet innebär egentligen---Att döpas till Kristus---
Du kan alltså döpas i en församling i ex Skåne  (pga av ex att släktingar bor där) men fixa din församlingstillhörighet  i ex Stockholm för det är ex där du bor.
Praxis att dopet ingick i Svenska kyrkan med småbarn tillkom senare (historiskt) då man först döpte sjuka människor med begjutning vid deras sista önskan & antagligen fick de väl även nattvarden innan de dog....eftersom det gick att ersätta helkroppsdopet med begjutning så tyckte människor att då kunde man likaväl begjuta småbarn så man slapp fundera om personerna överhuvudtaget var döpta.
Sedan finns det ju alltid de som missuppfattar vad som egentligen sker vid ett dop oavsett yrke eller tidsepok (mycket sker ju praktiskt).
Dock är det ju brukligt att upptagas i den församling som man döps i men det är ingen regel.
mvh elisabet

2008-08-05, 18:33
Svar #4

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hur vanligt är det att två barn i en kull får samma förnamn? Båda lever till vuxen ålder. Jag har hittat flera sådana fall i Dalby (S) under 1700-talet. Blev till en början osäker om jag fick rätt resultat, men det stämmer.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna