ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vill finna min halvsyster, bor någonstans i Jämtland  (läst 536 gånger)

1999-05-16, 21:51
läst 536 gånger

Anneli Åkesson

Pappan heter Harry Olofsson och Mamman skall heta Piroska.Pappa är född 17 Juli 1940 och de skall ha fått en tös som ska vara tio år äldre än mig alltså ska hon vara född 1957 ungefär.Mer information vill ingen ge mig.Kan någon hjälpa mig tro.Vore väldigt tacksam.Hälsningar Anneli

1999-06-25, 11:42
Svar #1

Robert Eckeryd

Hej Anneli,

Ska inte vara något problem. Ring din lokala skattemyndighet och be att bli kopplad till personregistret (i första hand) eller folkbokföringen (ibland är dessa enheter ihopslagna), ange sedan namnet Harry Olofsson och att han är född 19400717. Då ska du få både de fyra sista siffrorna i hans personnummer samt hans nuvarande adress.

Sedan ringer du skattemyndigheten i det område där han bor och ber att få bli kopplad där folkbokföringen. Väl där anger du hans personnummer och frågar vilka barn han har. Då ska du och din syster finnas registrerade som hans barn, och du ska få din systers namn och personnummer, och därmed har du möjlighet att finna hennes adress på samma sätt som din pappas.

Och slutligen, dessa uppgifter är offentliga! Såvida man inte har skyddad identitet, men det är mycket ovanligt. Lycka till!

1999-07-06, 18:50
Svar #2

Utloggad Henrik Johansson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Om Harry erkände sig(eller genom tingsrätt...) var far till barnet så inskrevs hon som dotter till honom. Men om modern aldrig uppgav vem fadern var för kyrkan, så finns hon ej heller  uppgiven som dotter till din far i lokala skatts register.

Om lokala skatt ej kan hjälpa dig, så råder jag dig att försöka luska lite mer på moderns ursprung, eller att du åtminstone spånar tillbaka till din halvsysters födelsetid, dvs försöker finna var din far träffade modern, och därifrån möjligen kunna finna personer som kände till denna kvinna. Om någon känner till var hon bodde, så är givitvis gåtan löst ( då vänder du dig till bara till respektive pastorsexpedition), men så enkelt torde det ju inte vara, får då hade du nog redan kunnat spåra din syster. Men skriv till Eckeryd han lär vara en baddare på sådana efterforskningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna