ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Byte av förnamn  (läst 1211 gånger)

2012-03-23, 15:26
läst 1211 gånger

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Jag har anledning att anta att förnamnet på en ana till mig (som levde
under första hälften av 1700-talet i Skaraborgs län) byttes ut (i detta fall från Margareta
till Katarina).
 
Företeelsen med namnbyte verkar inte ha varit ovanlig. På sid 143 i Gösta Lexts Studier i svensk kyrkobokföring kan man läsa att vid prästmötet i Skara 1745 klagades över det missbruk, att den gemene hopen utav vidskepelse ofta ombyter kristningsnamnet på barnen, då de äro något sjukliga, i den tanke att de med ett nytt namn bättre trivas skola.
 
I Ella Heckschers Släktforskning, sid 13 kan man läsa följande: Så finner man t. ex. i en födelsebok för 1724, att Erik Andersson och hans hustru Brita Andersdotter fingo ett barn, Karin. Nedanför har prästen tillagt; 'detta flicke-barn fick wid dopet gossenamn af Per, som sedan blef ändrat till Karin. Hwarefter hon blef död i september månad. Och war märkeligit att thetta barn wharken natt eller dag hade ro eller teg så länge thet ej hade rätt namn, som påstod i 4 dagar.' Så upplyst var alltså en studerad man i början på 1700-talet!
 
Vid min forskning har jag också vid ett tillfälle stött på ett fall där prästen gjort en notering om utbytt förnamn: År 1770-10-31 Annika kallas nu Katrina (Västerlanda fb C:3, s 49).
 
Nog måste fler släktforskare stött på detta problem? Vore intressant att få ta del av era erfarenheter och kunskaper samt hur ni hanterat att vidimera namnbytet.
 
(Meddelandet ändrat av lisken 2012-03-23 15:36)

2012-03-24, 17:03
Svar #1

Bengt-Arne Andersson

Hej Lisken.
Börjar med att ta fasta på ditt signaturnamn. Jag har en Lisken Månsdotter i mitt träd, när jag hittade födelsenoten på Månsas barn i Söråsen står det att hon blev kallad Elisabet.
Jag har uppfattat det som en modegrej, just då och där var Lisken populärt.
En av dopvittnena är Lisken i Orrebo.
Hon heter sedan Lisken hela livet i husförhör, vigsel- och dödsnotis så det är väl inget problem.
 
Det tycks ha varit ganska lätt att byta namn förr, så lätt att prästerna beklagade sig på mötet där  
Johan - Jan med varianter glider också omkring lite.
 
Lite problem har jag med Christina - Kierstin - Giestin - Cherstin o.s.v.
Då det tar sin början långt innan husförhören kommit igång blir det lite osäkert om man verkligen kopplat ihop rätt mänskor.
 
Men med en sannolikhet som gränsar till visshet .

2012-03-24, 18:02
Svar #2

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne!
 
Tack för ditt inlägg! Dock förhåller det sig så att Elisabet och Lisken är samma namn, här är det alltså inte fråga om något namnbyte. Så här skriver Håkan Skogsjö på http://aforum.genealogi.se/discus/messages/1063/7326.html?1089060570 Lisken är en lågtysk diminutivform till Elisabet och belagt i Sverige sedan mitten av 1600-talet. Det var ett vanligt allmogenamn på 1700-talet.  
 
Vänliga hälsningar
Irene
 
(Meddelandet ändrat av lisken 2012-03-24 18:03)

2012-03-24, 19:43
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Jag tror jag tittat på Lisken-tråden där förut, kollade en Kjerstin-tråd när jag ändå var igång.
Jo det handlar ju om namnvarianter men ger lite osäkerhet ibland.
 
Men riktiga namnbyten ?
MacFamilyTree som jag använder har en flik för Alternativa namn som t.ex. Namn vid födseln.
Där skulle jag kunna hantera det på ena eller andra hållet beroende på vilket namn jag vill ska synas som första namn.
Vad tror du om det ?

2012-03-24, 20:55
Svar #4

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:09
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne!
 
Jag använder den fliken. Jag har en svag aning om att jag sett ett misstänkt namnbyte, dvs ett som inte helt säkert var en namnvariant, men fliken ger väl ingen hjälp med att hitta ett sådant fall.
 
Hälsningar
Leif

2012-03-24, 23:16
Svar #5

Bengt-Arne Andersson

Mjae...
Så långt jag har kommet så får jag ta fram dom en i taget, jag måste veta namnet.
Jag kollade en kändis; sökte i Personer namnet Månsson och fick upp Anders Rask i träfflistan. (och även hans bror som också bytte namn)
Så på det viset funkar det.
Vill man kunna få en lista på alla namnbyten måste man väl markera det på något sätt.
Personhändelse, Annan händelse skulle kunna användas, eller Personhändelse, Smeknamn finns ju också men det kanske man vill ha till just det.

2012-03-25, 03:08
Svar #6

Utloggad Moderator Språk

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Diskussion om olika datorprograms funktioner för inmatning bör ske under respektive datorprogram (se Teknik). Här diskuteras namnfrågor.

2012-03-25, 18:30
Svar #7

Bengt-Arne Andersson

O.K.
Namnbyte är väl en personhändelse som man kan notera som en sådan.
Sedan kan man söka på det och förhoppningsvis sila fram just namnbyte.
En källa kopplad till händelsen vore väl inte fel heller

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna