ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gårdsnamn i Dalarna  (läst 1344 gånger)

2008-11-01, 13:20
läst 1344 gånger

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Hur skall man få ordning på de olika gårdsnamnen som personerna har?
En man kan födas som Fix Lars men vid giftermålet kan han ibland ta sig särknamnet ex Hjerp Lars.
 
Vad är bäst att göra - låta honom ha gårdsnamnet som han fick vid födseln eller skall man byta till
namnet han ev tar senare?
 
Jag tycker att det blir så svårt att följa de olika släktleden.
Detta gäller ju även kvinnorna.
 
Några förslag?
 
Mvh
Inger

2014-08-29, 17:38
Svar #1

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Via olika sidogrenar har jag hamnat i Dalarna och fått lära mig en del om namnskicket.
Jag har samma fråga som Inger.
Vilket namn anger man i släktforskarprogrammet, födelsenamnet eller särknamnet.
En förklarande notis skadar nog inte, men vilket namn skriver ni med många anor i Dalarna in.
En man föds som Mats Anders Ersson. Han gifter sig med Hol Brita Olsdotter och flyttar till henne i Hjortnäs, Leksand. Där heter han sedan Hol Anders Ersson.
Vilket blir grundnamnet i släktforskarprogrammet?
 
Med vänlig hälsning Åke

2014-08-30, 10:06
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är sällan barnen använder sitt födelsegårdsnamn om de gifter sig till en ny gård och tar det som gårdsnamn. Det finns lite olika traditioner i olika socknar. T.ex. i Bjursås tar mannen ofta med sig gårdsnamnet till hustruns gård. Medan andra socknar nästan aldrig byter gårdsnamn även om gården säljs utanför släkten. Jag skriver alla med sitt dopnamn som förnamn. Efternamnet är alltid patronymikon och/eller efternamn och sist gårdsnamnet, som ibland övergår till efternamn huvudsakligen under 1900-talet. Detta system för att alltid hitta personen enkelt både som nyfödd och död i min stora databas. Om jag skriver om familjen får de förstås gårdsnamnet placerad före förnamnet.

2014-08-30, 17:47
Svar #3

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Tack Björn.
Jag noterar att gården man hamnar på som vuxen är det viktiga.
Eftersom det är en sidogren som jag inte kommer att följa bakåt i dagsläget kom jag på en smart lösning. (Som det nog kan råda delade meningar om).
Skriver in honom som, (Mats) Hol Anders Ersson.
/Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna