ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Blåns  (läst 1297 gånger)

1999-12-27, 19:29
läst 1297 gånger

Helen Ohlsson

Hej!
Jag hittade ett  in memoriam (begravingsdokument med alla som lämnat kransar etc)för en person som jag inte riktigt blir klok på hur jag är släkt med. Han hette Blåns Olof Olsson. Han jordfästes 31 dec 1955.
Min farmor och farfar står med som en av dem som lämnat kransar. Jag tror att detta kan vara min farfars mosters man. Det framgår inte var begravingen ägt rum. Jag tänkte att eftersom namnet Blåns är så ovanligt kanske det kan ges några ledtrådar. Är det någon annan som hört talas om detta namn?

1999-12-27, 23:27
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det hade varit bra om du angivit var Blåns Olof Olsson jordfästes? För mig låter det som om han bär ett av Dalarnas gårdsnamn, och då är det inte Blåns, som är förnamnet, utan Olof.

1999-12-28, 00:06
Svar #2

Carl Szabad

Elisabeths misstanke är säkert korrekt, eftersom det finns tre Blåns i Sveriges Dödbok, två födda i Rättvik och en i Amsberg, samtliga alltså i Dalarna.

1999-12-28, 15:21
Svar #3

Utloggad Jan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 13:24
    • Visa profil
Hej
Det finns en Bånssläkt i Grängesberg (W). Den siste som kallade sig för Blåns var Blåns Karl-Erik Jansson. Han dog i Spanska sjukan 1919. Torpet i Grängesberg som från början benämndes Skyttorpet fick namnet efter hans mors förste man. Han fick tillnamnet Blåns som även fördes in i husförhörslängden. Det sägs att han fick namnet av att han använde Blåkläder såväl vardag som helg.
Blåns Karl-Erik Jansson var min morfars morfar. Hans gravsten finns kvar på kyrkogården i Grängesberg. En av gravarna som har flyttats från den gamla kyrkogården.
Mig veterligt har ingen av Karl-Eriks syskon tagit med sig namnet Blåns.

1999-12-28, 18:17
Svar #4

Carl Szabad

De tre i Sveriges Dödbok som bär det namnet är: Blåns Anna Hansson (1898-1988), född och död i Rättvik, Blåns Bror Emil Hansson (1912-1982), född och död i Rättvik, samt Blåns Anna Alida Karlsson (1899-1978), född i Amsberg och död i Borlänge. Namnet har således burits långt efter 1919, men Dalarnas gårdsnamn har säkert funnits i många upplagor.

1999-12-29, 01:16
Svar #5

Helen Ohlsson

Tack för alla era funderingar. Nu bli pusslet lättare att lägga.  
Farfar växte upp i Bromma, hos moster Britta från Rättvik.
Britta står överst bland de som sörjande i in memoriam-häftet. Antar att Blåns Olof Olsson var hennes man, också han från hemtrakten tydligen.
Det står, märkligt nog inte i häftet var begravningen ägt rum. Antar att det var i Bromma.
 
Kanske han lagt bort namnet i storstan och hans hustru låtit det kommit till heders igen vid de sista hälsningarna?

2002-04-22, 22:50
Svar #6

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det var länge sedan diskussionen var i gång om Blåns. Men jag lägger mig i ändå.
Blåns är eller rättar sagt var ett gårdsnamn i Marnäs i Envikens socken (då Svärdsjö socken). Ursprunget till detta namn är soldat Blå eller Blån från 1600-talet. Soldatnamnet är sannolikt från äldre indelningsverket. Denna gård byter gårdsnamn till Nygårds under tidiga 1800-talet.

2004-01-19, 07:46
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är ovanstående Blåns att betrakta som ett förnamn? Annars kanske diskussionen bör flyttas till Släkt- eller gårdsnamn.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-19, 20:32
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Blåns är ett gårdsnamn. Men gårdsnamn är varken för- eller efternamn och kan i modern tolkning användas som ett första förnamn. Men det är inget förnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna