ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fadern i FB matchar ej HFL  (läst 672 gånger)

2007-07-18, 13:37
läst 672 gånger

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Hej, jag har stött på en liten underlighet.
Johan Olof Brolin föddes 1828-09-25 i Bankaryd (GID 1067.13.24400).
I födelseboken står det:
Föräldrar: Fact.Smed. Mäst. Göran Brolin och hustru Helena Johansdotter; Lilla Svinhaga.
Faddrar: Mäst. Enoch Brolin och hustru Maria Larsdotter Granshult lillegård, Mäst. Jöns Brolin och hustru Anna M. Löfgren i Husquarna.
 
Problemet är bara att om man tittar i HFL för motsvarande plats och period (GID 1067.3.16500) så heter hans far Lars Georg Brolin, inte Göran Brolin. Och jag tvivlar på att Helena Johansdotter hade mer än en make. Även i alla efterföljande husförhörslängder heter fadern i familjen Lars Georg.
 
Bara på ett annat ställe har jag sett namnet Göran Brolin angivet som far, och det var efter att Lars Georg dog och Johan Olof flyttat hemifrån. På en flyttattest stod det att hans far heter Göran Brolin.
 
Lite ytterligare bakgrundsinformation är att de två faddrarna, Jöns och Enoch, är bröder med Lars Georg.
Jöns, Enoch och Lars Georg har även haft två bröder med namnet Göran, men båda dessa Göran dog vid bara någon månads ålder.
De tre brödernas farfar heter Göran Brolin, men han dog innan Johan Olof föddes.
Alla manliga medlemmar i släkten är mästersmeder vid Husqvarna, så att fadern anges som mäster i födeleboken ger inte mycket hjälp heller.
 
Det enda som jag tycker kan stämma är att Lars Georg är fadern, men varför har då prästerna skrivit Göran i födelseboken och i den senare flyttattesten, men inte i husförhörslängderna?

2007-07-18, 15:00
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Inte så underligt som det kan tyckas. Den här typen av felskrivningar, eller vad man vill kalla det, var vanliga. Att en person ibland hette Johan, ibland Johannes var inte alls ovanligt. Johan och Johannes är ju egentligen samma namn. Så även Göran och Georg. Prästen skrev som han tyckte (för tillfället). Att fadern hette Göran i sonens födelsebok och återigen fick heta Göran i sonens flyttatest beror sannolikt på att prästen vid utfärdande av attesten tittade i födelseboken. För att vara säker på vad fadern egentligen döpts till bör du titta i faderns (Göran/Georg) födelsebok. Ta även en titt i hans dödbok.

2007-07-18, 19:48
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Timmy,
 
Tord har helt rätt, men här är lite mer info på samma tema:
 
Jag rekommenderar att du tittar på Håkan Skogsjös artikel Så stavar du namnen. Släktforskarförbundets namnlista. 2:a upplagan sid 25ff i Släktforskarnas årsbok '99. Där finns en diskussion om namnformer och stavningsvarianter. Tord skriver För att vara säker på vad fadern egentligen döpts till bör du titta i faderns (Göran/Georg) födelsebok. Håkan menar dock att för att se vad han kallades bör man utgå från husförhörslängden. Hur allmängiltigt Håkans argument är vet jag dock inte eftersom Göran (namnet i barnets i födelsenotis) för mig mer klingar som ett tilltalsnamn än Lars Georg som verkar vara ngt man är döpt till.
 
Se också Bengt af Klintbergs bok Namnen i almanackan, Norstedts ordbok, 2001, sid 157 om Georg och Göran som har namnsdag 23 april. Göran är helt enkelt en yngre form av Örjan som i sin tur är en ombildning av Georg.
//Michael Lundholm

2007-07-18, 23:24
Svar #3

Utloggad Timmy Brolin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2011-11-09, 18:56
    • Visa profil
Tackar för tipsen.
 
Det finns även en fem år yngre syster, men där står det i FB att fadern heter Lars Georg.
Jag håller med Michael att man nog snarare kallades för Göran än Lars Georg i dagligt tal, men det kanske å andra sidan bara är vad vi tycker nu 200år senare.
 
I faderns födelsebok så står det Lars Georg.

2010-04-02, 10:25
Svar #4

Sten Magnusson

SE/VALA/00024 Bankeryd C:3 (1821-1848)  Bild 58 / sid 107
Ovanstående uppgifter för Johan Olof stämmer för födelsebokens del.
 
SE/VALA/00024 Bankeryd AI:3 (1820-1830)  Bild 38 / sid 29
Även här stämmer namnen med ovanstående. D.v.s. Lars Georg istället för Göran, men som sagt där kan man ju kolla både födelse- och dödbok.
Se också sidan 158 i denna husförhörslängd.
 
SE/VALA/00024 Bankeryd AI:3 (1820-1830)  Bild 166 / sid 158
Granshult Lillegård
På denna sida förekommer en hel rad Brolinare.
Bl.a. En Göran Brolin f. 17(95?) och Lars Georg Brolin f. 1795 11/9.
 
SE/VALA/00024 Bankeryd C:2 (1790-1820)  Bild 26 / sid 43
Lars Georg Brolin anges här född 11/9-1795 i Kälaryd Föräldrar Olof Brolin och Cattarina Jonasdotter
 
Mvh/Sten Magnusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna