ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vanligt med byte av andranamn?  (läst 595 gånger)

2007-04-02, 08:11
läst 595 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag har stött på en släkting som verkar ha bytt andranamn. När han föddes står det Nils Gustaf, i husförhörslängden från den tiden han föddes står det också Nils Gustaf, i nästa husförhörslängd står det dock Nils Johan och Nils Johan heter han sedan resterande delen av sitt liv.
 
Visst kan jag har gjort ett misstag och kommit in på fel spår någonstans, det som talar för det är också ett någon justerat födelsedatum, i början 15/12 och sedan 5/12. Jag tror dock att jag är rätt för jag har kollat och kollat och kan inte se vart jag skulle kunna ha kommit fel.
 
 
Alltså, hur vanligt är namnbyte?
 
Mvh Mårten Swärd

2007-04-02, 08:54
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mårten!
 
Jag misstänker att det inte alls är vanligt, utan bara en miss från prästens sida. Sedan har denna miss fått följa med från husförhör till husförhör. Du verkar ju dessutom ha kollat att det är samme man, det rör sig om.
 
Jag hade en ana, som jag inte fann i födelseboken. Jag tror att jag letade i 6-7 socknar runt omkring utan resultat.
 
Sedan kom jag på felet. Det var en dräng Jonas Jonsson född 1826, som flyttat. Prästen strök över Jonas och skrev dit min anas namn Sakris ovanför. Sedan fick Sakris Jonsson vara född 1826 resten av livet, fast han i själva verket var född 1828. Han blev ju två år äldre på det här sättet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-04-02, 09:16
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Tackar! Jag hittade faktiskt nu på morgonen en notis där men hade strukit ut Gustaf och ersatt det med Johan ovanför.. =)

2007-04-02, 13:04
Svar #3

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det är inte ovanligt med fel i dopboken. Jag har flera pojkar som har dopnamnet Anna, men sedan i hfl. står det sedan rätt namn.
Vi vet sällan vad det verkliga namnet var på barnen. Det vi hittar är oftast bara prästens noteringar. Ibland görs vissa justeringar i hfl. eller till och med i orginaldopbok. Många gånger är det avskrifter från de olika böckerna som följer med undan för undan.  
För att säkert veta vad prsonen hette måste vi hitta en handling som personen själv har skrivit.
Ur kyrkliga handlingar kan man nästan bara hitta egna namnteckningar som fader till ett barn som tänker gifta sig i form av bilagor till vigsel- eller lysningsböcker (många gånger ofilmat).
Namnskicket ändras ibland i samband med att en ny kyrkoherde kommer till orten och t.ex. Andres blir Andreas, Johan - Johannes, Maria - Maja osv.
 
Hälsningar
Björn Engström

2007-04-02, 18:07
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Jag vet ju vilken person du skriver om här ovan, Nils Johan Hansson f 1835-12-15 Hällestad (E). Han flyttade ju till Stjärnorp (E) 1853 fr Hällestad och om man följer honom bakåt i tiden så finns han ju på Malmstorps ägor AI:29 s 447 med sina föräldrar:  
 
Fd torp Hans Nilsson f 1807-11-18 Stjärnorp
H. Anna Lisa Jonsdotter f 1811-01-03  
S. Nils Johan f 1835-12-05! Hällestad, flyttar till Stjärnorp 1853.
 
Vid födseln i Hällestad står det ju mkt riktigt Nils Gustaf 1835-12-15 från Bakarebo, men där ser man ju i hfl AI:21 Hällestad, Bakarebo att föräldrarna har samma namn och födelseuppgifter som ovanstående (GID 310.29.89600) s 4.  
 
Det korrekta födelsedatumet är alltså det som står i dopboken, 1835-12-15 och döpt d 20/12.  
 
Inte så kul för dig som nybörjare att råka ut för en ana med både fel namn och födelsedatum....Dock kan du här vara säker på att detta är rätt person.  
 
Bästa hälsningar
 
Britt-Marie

2007-04-02, 20:26
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan! Återigen stort tack för svaren!
 
BMW - Hur kunde du utifrån utflyttningslängden (310.49.14300) se att NJH flyttat från Malmstorps äg.?? Jag tydde utflyttningsorten till Gruvbacken efter c:a 6 timmars försök.. Problemet var bara att jag sedan inte hittade någon sådan gård.. =) Och så kan du direkt säga att det var från Malmtorp. Jag kan inte förstå hur det är möjligt..

2007-04-03, 18:15
Svar #6

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej Mårten!
 
Jag har mina knep....du lär dig så småningom! Gruvbacka stod det mycket riktigt i inflyttningslängden Stjärnorp. Eftersom jag har forskat en hel del i Hällestad känner jag till denna socken relativt väl. Denna plats gick jag dock bet på...När det gäller mindre platser, backstugor och liknande måste man veta till vilken gård dessa hör för att lättare kunna hitta dem. Jag söker i ortnamnsregistret SOFI som du hittar om du googlar på nätet. Jag har lagt in hela Östergötlands socknar under mina favoriter så att jag lätt kan hitta information där. I detta fall fanns Malmstorp som ett alternativ, Valstorp ett annat. Sedan är det bara att leta under någon av gårdarna och försöka hitta rätt.
 
Mvh
 
Britt-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna