ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisbet = Sisla?  (läst 356 gånger)

2005-12-27, 19:36
läst 356 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej kan man anta att Lisbet och Sisla är samma namn?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-27, 19:42
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Birgitta,
 
Lisbet kommer ofta av Elisabeth, Elizabet
 
Sisla - Sissela, Sidzela och Cecilia är samma namn.
I varje fall i Bohusläns kyrkoböcker.
 
Hälsn. Eivor

2005-12-28, 20:45
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Eivor
 
Tack för hjälpen. Det är lite konstigt för jag har bland mina anor en syster till min direkta ana som heter Lisbet som jag sett födelsenotisen för men inga uppgifter om vigsel eller om hon dog som barn. I en bok har jag sett att denna familj skall ha haft en dotter som när hon gifter sig står som Sisla enligt vigselnotisen som jag också sett, grejen är att jag inte kan hitta någon födelsenotis för henne. Enda möjligheten trodde jag då var att Lisbet kunde bli Sisla men så är det inte då.  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-28, 20:58
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Birgitta,
 
Jag skulle kunna tänka mig att man kan skriva eller läsa fel på Elizabet eller Sidzela, men Lisbet är väl en modernare form?
 
Hälsn. Eivor

2005-12-29, 21:28
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Eivor
 
Tack för svaret. Jag får kika lite mer så får jag se om jag kan hitta någon lösning på problemet.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna