ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Registrering av kyrkoböcker... vilket är rätt?  (läst 1468 gånger)

2003-07-15, 09:58
läst 1468 gånger

Nina Ringbom

Hej!
Jag har börjat med att registrera Gamleby födelsebok för åren 1828-1860. (roligt tidsfördriv :-)
Nu undrar jag vilket som är rätt att skriva. Jag tar tex med födelseplatsen. Men förr i tiden så stavade man ju ibland inte platserna likadant. Tex för skrev man ju Klef, som idag heter Klev. Vilket är då rätt att skriva? Skall jag skriva vad platsen heter idag eller vad prästen för 170 år sedan skrev?
Ta en titt så ni förstår vad jag pratar om  
http://www.ninaz.com  
klicka på register i högernavigeringen.
Tacksam för tips och råd.
 
mvh Nina

2003-07-16, 00:46
Svar #1

Christian Andersson

Hej Nina.
 
Ska man lägga ned ett sådant arbete är det är det lika bra att vara noggrann och konskvent redan från början. Det är mest värdefullt för framtiden.
 
Mitt förslag är du till att börja med skriver av hela notsen bokstavstroget exakt som det står gärna med  radbrytningar enligt originalet, dock inte två radbytningar direkt efter varandra i notisen. Inga semikolon eller # i notiserna. Inga tabuleringer eller andra specialfunktioner  
 
Efter första notisen två radbrytningar och så nästa notis och så vidare.  
 
Denna registrering kan du göra i vilken texteditor som helst, huvudsaken är att du kan spara resultatet som ren text med radbrytningar.  
 
När du sen är färdig med en viss tidsperiod sparar du en kopia på ett säkert ställe.
 
Sedan är det nog bäst att jobba i Word.
 
Ersätt att dubbla radbrytningar med semikolon #
Ersätt alla radbrytningar med semikolon
Ersätt alla # med en enkel radbrytning.
 
För över  resultatet till ett registerprogram, empelvis Excel. Klistra in det som ren text.  Se till att inte Excel gör separering i kolumner för semikolon
 
Nu är det viktigt att du skapar en indexkolumn så att du efter en eventuell sortering kan återgå till den ursprungliga ordningen. Numrera raderna med steg om tio. Alltså 10, 20, 30 o.s.v. så har du möjlighet att stoppa in nya rader för till exempel tvillingar utan att behöva ändra den ursprungliga indexeringen. Excel har en funktion som gör att du kan fylla denna kolumn på ett enkelt sätt.
 
Sedan börjar du med att plocka ut de uppgifter du vill ha i nya kolumner  Antingen genom att skriva eller kopiera.  
 
Här tycker jag man kan välja om man vill vara bostavstrogen eller normera. Nu har du ju “originalavskriften” kvar och kan gå tillbaka till den vid behov. Man behöver ju inte ta ut alla uppgifter, man kan till exempel spara dopvittnen till ett senare tillfälle.
 
Väljer man att göra dessa utdrag bokstavstroget är det ganska enkelt att göra kopior av de nya kolumnerna och sedan göra normeringarna i de nya kopiorna.
 
Min åsikt att exempelvis namnet på födelseplatsen bör ha dagens stavning efter normering.  
De normerade datumen bör följa formatet yyyy-mm-dd så att de bli möjliga att sortera korrekt.
Försöka att få Excel att förstå att du vill att alla datum skal vara i textformat! Konstruktörerna av Excel verkar nämligen tro att det inte fanns några datum före 1900-01-01. Har du enbart datumangivelser före detta datum är det inga problem.  
 
När det sedan gäller vilka kolumner  som ska finnas och hur de ska se ut finns det säkert många synpunkter på. Jag tycker till exempel att men bör separera för och efternamn i skilda kolumner. Det är lättare att slå ihop kolumner än att separera.
 
Jag har funnit det användbart att växla mellan mellan Word och Excel när man jobbar med register. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun så man inte gör bort sig.
 
Detta är mina högst personliga synpunkter, det är naturligtvis upp till dig att göra precis som du vill.
 
Mvh Christian

2003-07-16, 11:48
Svar #2

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Christian! Jag blir lite nyfiken: Varför inte registrera direkt i Excel? Vad är fördelarna med börja i Word och sedan överföra till Excel? Mvh Christina

2003-07-16, 13:55
Svar #3

Nina Ringbom

Hej och tack för synpunkterna.
Jag registrerar allt i en databas, vilket gör att jag kan sortera, söka och en massa saker. Det gör det hela mer dynamiskt tycker jag ... eftersom jag samtidigt vill att det skall se bra ut på en hemsida. Jag kan sedan via asp-frågor ställa frågor till db och plocka upp och visa upp infon på många olika sätt.
Men frågan om hur man skall skriva ortnamnen...jag går på din linje där Christian och skriver vad orten heter idag.
Tack  
/Nina

2003-07-16, 14:43
Svar #4

Christian Andersson

Hej på  er.
 
Jag tror inte jag skrev att man skulle börja i Word. Jag skrev att man kunde börja i vilken taxteditor som helst.
 
Fördelarna är många. Programvaran fimms på alla datorer, jag tror inte ens det behöver vara en PC. Det är enkelt och det går snabbt att registrera. Dessutom ger resultatet en bra bild av hur originalboken ser ut. Och det är ett format som håller i överskådlig framtid.
 
Det är heller inga större problem att föra över uppgifterna till exempelvis Excel.
 
Visst kan man göra som Nina, registrera allt direkt i en databas. Jag tar för givet att du i så fall sparar hela notisen som en särskilt post i bokstavstrogen avskrift.  
 
Excel är ju enkel databashanterare där man kan sortera och söka. När man sen är nöjd med resultatet i Excel kan man ju i princip exportera valfria poster till vilken annan databashanterare som helst.
 
Jag tycker alltså att man ska bygga upp grunden i ett enkelt och generellt format. Det är alltför många register som blivit omoderna genom åren för att de skapats med någon speciell databashanterare.
 
Det är också ganska enkelt att skapa snygga HTML-sidor direkt ifrån Excel.  
 
Exempel:
http://www.genealogi.se/blekinge/fovido/frid/frvi1690.htm
 
Men som sagt, det är vad jag tycker. Var och en blir ju salig på sin tro.

2003-07-16, 15:43
Svar #5

Nina Ringbom

Hej
jag tycker man skall ha med sidnr, dvs vilken sida i kyrkoboken man hittade det. För det är ju så att man kanske själv vill se och då underlättar det ju om sidnr finns angivet.
mvh Nina

2003-07-16, 16:17
Svar #6

Christian Andersson

Hej Nina.
 
All information som rör notisen, t.ex. sidnummer, radnummer, ordningsnummer ingår självklart i den kompletta notisen du registrerar i steg ett. Jag tror inte jag har sagt något annat.
 
Sedan är det ju upp till dig vilka uppgifter du väljer att ta ut och föra över in i din databas ...........
 
Mvh Christian

2003-07-16, 16:38
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej! Jag vet inte om jag missförstår dig Nina, men du skriver väl av bokstavstroget (alltså med vilken stavning prästen än valde att använda) och gör sedan en normering i databasen till t.ex. det nutida ortsnamnet? Det är lite oklart om du menar att du ska skriva av direkt normerat.
 
Sedan undrar jag lite, är det samma Gamleby som PLF gjort avskrifter av enligt Rötters Register-Sök? Du kanske gör detta för ditt eget nöje, eller för att ge forskarkollegor alternativ åtkomst vad vet jag, men om inte så är det ju synd att göra något som redan finns.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-16, 17:07
Svar #8

Christian Andersson

Förtydligande:
 
Volymens beteckning bör naturligtvis också ingå, som en första del av den kompletta notisen.
 
Nu betyder ju inte detta att man måste sitta och knappa in volymens beteckning på varenda notis.
 
Om man konsekvent skriver in sidnumret på första raden
 
001
...
...
 
Så kan man helt enkelt gör göra en replace all i Word när man har knappat in hela volymen
 
^p^p
 
= dubbel radmatning ersätts med  
 
^p^pSillhövda C:1^pSid.  
 
så blir resulatet så här:
 
Sillhövda C:1
Sid. 001
...
...

2003-07-16, 17:38
Svar #9

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Eva!
Vad jag kan hitta om PLF så kostar det väl pengar? Eller har jag missat nått? :-)
Jag tycker det enbart är kul att hålla på med det här och vill ha lite register på min hemsida...
det kan väl aldrig vara fel?
 
/Nina

2003-07-16, 18:12
Svar #10

Christian Andersson

Jag håller med dig Nina ......
 
Är du klok nog att följa lite goda råd också så tror jag nog ditt register kommer att slå PLF:s med hästlängder.
 
Och rent principiellt så tycker jag likadant som du, att vi generöst kan dela med oss av våra register utan att det ska behöva kosta pengar.......
 
Mvh Christian

2003-07-16, 18:18
Svar #11

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Tack Christian :-)
jag tappade nästan sugen ett tag här...
 
Och så en dum fråga...jag vet inte heller vad en normering betyder? men jag har nu bestämmt mig att skriva precis så som prästen skrev, inkl ortsnamnet.
Så jag får börja ändra...
Skulle du kunna gå in på min hemsida och kolla att det ser något så när hyfsat ut i alla fall?
http://www.ninaz.com och klicka sedan på register i högerspalten.
 
mvh NIna

2003-07-16, 18:44
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Nina! Nej, att du gör ett register och har gratis är helt OK, jag bara menade om du gjorde det för att du trodde inget fanns - det var inte för att avskräcka dig. Var och en får ägna sin tid åt vad de vill, bara de gör ett kvalitetsarbete och inte lägger ut skräp .
 
Om du inte vet skillnaden på normering och bokstavstroget, så kan du läsa en hel del kring normering av personnamnen på Rötter. I artiklarna runt det så står en del tror jag.
 
Hälsningar,
Eva

2003-07-16, 18:48
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det ser mer än hyfsat ut, Nina! Mycket snyggt och praktiskt för den som läser ditt register. Med ASP (eller PHP) kan man göra så mycket mer än vad man kan med enkel html.
 
Normering betyder helt enkelt att inte skriva bokstavstroget utan i stället skriva namn med en normaliserad modern stavning. Valet är helt och hållet ditt, bägge varianterna är helt OK att använda, bara man talar om vilken metod man använder.
 
Lycka till med fortsättningen.

2003-07-16, 19:18
Svar #14

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/

2003-07-16, 20:36
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Detta med normering har diskuterats flera gånger tidigare i Anbytarforum - och aldrig lär det väl gå att nå enighet om vad som är rätt... J
 
Syftet med normeringen är ju att underlätta sökning; söker man efter t.ex. 'Kristina Persdotter', så ska man också få upp alla som i originaltexten skrevs 'Christina Pährsdotter' m.fl. onormala stavningar.
 
Men om man normerar namnen vid registreringen, så är ju frågan hur långt man ska driva detta. Ska man nöja sig med att normera stavningen, så att t.ex. 'Christina' blir 'Kristina'? Eller ska man också normera namnformen, så att t.ex. 'Stina' blir 'Kristina'?
 
Om man inte normerar också namnformen, så får man ju inte upp 'Kristina' vid sökningen om hon står som 'Stina' i den registrerade källan. Å andra sidan får man många tolkningsproblem om man normerar också namnformen. Ett exempel bara: Själv har jag en förfader som heter Håvål (i 1700-talets Båhuslän), ett namn som jag på flera ställen sett normerat till Halvard. Själv är jag emellertid övertygad om att Håvål är det samma som det än i dag i Norge vanliga Håvard, eftersom Halvord förekommer samtidigt i samma trakt som namn på andra personer, utan att jag har stött på någon blandning av Håvål och Halvord som namn på en och samma person. Jag har dock inte normerat namnet till Håvard; eftersom han överallt står som Håvål, så är det också så jag skriver.
 
Redan vid en normering av stavningen försvinner en del av charmen med att läsa gamla skrifter, då man inte längre ser hur man faktiskt skrev förr. Ger man sig dessutom på namnformen så vill i alla fall jag påstå att det är ren förvanskning. Det finns de som heter Stina i dag, så varför ska alla gamla tiders Stinor förvandlas till Kristinor?
 
Egentligen är det bakvänt att det är vid registreringen normeringen ska ske - det är naturligtvis vid sökningen! Se på DISBYT: Söker du efter 'Kristina Persdotter' där, så får du också upp 'Christina Pährsdotter' - utan att den sistnämnda har normerats vid registreringen.
 
Och vad är det egentligen som är normalt - inte ens i dag stavar ju alla sina namn på samma sätt. Och vem vet f.ö. hur framtida generationer kommer att normera vår gammaldags stavning...
 
Så fortsätt du som du har börjat, Nina! På din sida är det ju dessutom bara att klicka på rubriken för att t.ex. sortera barnen i bokstavsordning, eller fäderna om man utgår ifrån barnets patronymikon. Då är det ju inga svårigheter att snabbt söka på olika alternativa namnformer. Möjligen skulle du kunna dela upp föräldrarnas namn i en kolumn för förnamn och en för efternamn, så att man kan sortera efter deras efternamn också
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-07-16, 22:05
Svar #16

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej Jörgen!
Nu har jag ändrat så att man kan sortera på både för och efternamn på både mamman och pappan.
Tvillingarna har även fått varsin rad!!
 
Tack för förslagen :-)
mvh Nina

2003-07-17, 09:42
Svar #17

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Nina
 
 Jag var inne och tittade på registret på din hemsida. Snygg! Det finns en sak till, som man med fördel kan göra, och det är att skriva ut hela namn och orter! Om det står Joh. Pet. Johansson så skriv hellre Johan Peter Johansson. Om en ort står skrivet som L. Björka så skriver man Lilla Björka etc. (Orten finns nog inte med i din avskrift utan är bara ett exempel!) Med dessa förändringar så blir det lättare att hitta alla barn till ett föräldrapar. Givetvis skall man inte göra dessa omskrivningar om man gör en bokstavstrogen avskrift.
 
 En avskrift som jag gillar är annars den som Bertil W. Johansson i Tyresö har gjort över födelseboken Örkelljunga 1722-1749. I WinZip filen som man hämtar på hans hemsida http://home.swipnet.se/guldkorn/genealogi.htm så finns det dels en bokstavstrogen avskrift i ett word dokument och dels en Excelfil med normerad stavning!
 
 Man kunde ju tänka sig att man la till ett fält i Excel med hela originaltexten men då skulle Excelfilen snabbt bli ohanterligt stor. Ett annat förslag är att dubblera alla namnfälten så att man fick både normerad stavning och originaltext samtidigt.
 
 Som du ser så är lösningarna många. Du gav mig en ny ide i din avskrift, den nämligen att du lägger in symbolen för död när den finns med i födelseboken! Själv brukar jag skriva ordet död men det ser mycket proffsigare ut med symbolen! Tack för den iden!
 
 Som du förstår så gör jag också lite avskrifter som finns på min hemsida. Dessa är från en lite socken som heter Rya i Kristianstads län. För detta arbete har jag mottagit både ris och ros. Riset var helt befogat eftersom det hade insmygit sig några fel i en avskrift. Sånt är aldrig kul, men jag är ändå mycket tacksam när det påtalas så att jag kan ändra omgående i filerna. (Tack alla för eran hjälp!) Ros från tacksamma personer som ens filer har kunnat hjälpa är ju alltid trevligt eller hur! J
 
 Nu har jag en stor fördel av att mitt arbetet delvis är utfört sen innan! Det är nämligen så att jag har kopior av en handavskrift som är utförd av numera avlidna Henry Johansson på Bjärehalvön. Han skrev av de flest (Alla?!) kyrkböckerna på Bjärehalvön samt några från angränsande socknar under sin livstid. Det blev över 50000 handskrivna sidor som finns hos Bjäre Släktring. Så det är i första hand hans avskrifter som jag överför till excelfilen, men när jag ändå göra jobbet så lusläser jag i avfotograferade kopior av originalböckerna efter eventuella fel.
 
 I detta läget så kommer jag att göra rena normerade excelfiler utan originalstavning, men jag vill nog i framtiden komplettera med en bokstavstrogen avskrift. Bland annat så vill jag få med alla dopvittnen, helst sökbart.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Påhlsson
Rydsgård
 
PS. Visst är det ett roligt tidsfördriv att skapa dessa filer! Ibland har man dessutom tur och hittar nya kopplingar till anfäder som man har missat innan!!

2003-07-17, 11:23
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej alla! En annan sak som förtjänar att nämnas när det gäller att göra register till kyrkböcker är att dopvittnen ger ett klart mervärde om de registreras. Problemet är att det ökar arbetsinsatsen ganska mycket för den som registrerar, men å andra sidan ger möjlighet att fritextsöka i en databas på ett namn eller ort bland dopvittnena möjlighet att hitta uppgifter som annars vore mycket arbetskrävande att söka efter manuellt.
 
Därför är det olyckligt att Demografisk Databas Södra Sverige (DDSS) valt att inte göra dopvittnesfältet och Övrig text-fältet sökbart! När man har tagit beslutet att registrera notiserna komplett borde det ju också gå att söka i fälten. Här borde kanske en Ellis Island-Morse gå in och göra en insats...
 
Bara kort om förkortningar. Nina har valt att registrera bokstavstroget, och då tycker jag det är tveksamt att expandera t ex namn som Joh. till Johan. Det kan ju lika gärna stå för Johannes.

2003-07-17, 11:58
Svar #19

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej igen!
 
Ja om så är fallet, att Nina registrerar bokstavstroget, så skall hon, precis som jag skrev i första stycket, givetvis inte ändra några förkortningar!  
 
Jag tycker precis som Anders att det är synd att man inte gjort dessa fält på DDSS sökbara. Men jag har inte varit i kontakt med ansvariga så jag vet inte varför det inte går idag. Kanske de själv kan göra en lösning ala Stephen Morse!
 
Jag har påbörjat en avskrift av födelseboken C:1 1705-1781 Rya där alla person som finns inskrivna är sökbara. Som ni ser i den bifogade WinZip/Excel filen så innebär detta att filen blir omkring 8 gånger större!
Rya C:1 med vittnen
 (48 k)
Det finns säkert fler sätt att göra detta. Mitt sätt innebär tyvärr att alla födda får en ny rad för varje vittne. Men det innebär också att man med lätthet hittar alla ställen i födelseboken som en människa finns inskriven! Testa gärna i kollumnerna P Fnamn, P Enamn och P Ort med namnet Sven/Svän, Andersson och Ramnekiär/Ramnekärr/Ramnekärrsbygge!
 
Prästerna i Rya har nog haft en lite egenhet att aldrig stava ett namn på samma sätt! Därav behövs nog tyvärr normering för att underlätta sökningar. Jag vill dock påpeka att jag föredrar originalstavningen så långt det är möjligt!  
 
Med vänliga hälsningar
Magnus

2003-07-17, 22:38
Svar #20

Utloggad Wilhelm Ängermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • angermark.se
Hej Nina
Titta på Föreningens Släktdatas hemsida http://www.slaktdata.org/sv/regnew
De har lång erfarenhet av registrering av kyrkoböcker. Man använder ett program som är konstruerat för detta arbete som heter QA. /gratis) Det går utmärkt att konv. till Excel databas och till Works databas. Min hustru Henny och jag har arbetet med detta i många år och är mycket nöjda. Föreningen vill gärna ha registreringen för att lägga ut på sin Hemsida.
 
Henny och Wilhelm Ängermark

2003-07-18, 12:25
Svar #21

Utloggad Lennart Fag

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2016-02-13, 21:19
    • Visa profil
Hej!
Intressant diskussion du startade Nina, tack för det!
Själv använder jag databasprogrammet Access vid all registrering, det har ju många fördelar jämfört med ex.vis Excel som ju egentligen inte är ett databasprogram utan ett kalkylprogram. Det går också lätt att föra över accessfiler till olika format t.ex. Excel, rtf, txt m.fl.
Tyvärr är access onödigt dyrt och ingår inte i Microsoft Office:s billigare paket.
När det gäller normering av namn brukar jag från början skriva med den stavning som finns i originalet. Det är ju en viktig information som bör vara lätt tillgänglig. Det är också viktigt att ha skilda fält för för- och efternamn. Det är lätt att sätta ihop dem igen om man vill, men svårt att skilja dem åt i efterhand. När registreringen är klar sorterar jag namnfältet i bokstavsordning, skapar ett nytt namnfält och lägger bredvid det gamla och kan då i det nya fältet normera namnen. Det går då mycket snabbt eftersom man endast behöver skriva varje namn eller namnkombination en gång, de namn som är lika kopierar man bara ned från föregående post med en enkel tangentkombination. Sen kan man behålla båda fälten om man så vill, och då exempelvis göra frågor som söker i det normerade fältet men visar originalstavningen i sökresutatet.  
Likadant kan man ju göra med titel och ortnamn. De senare fordrar ju en betydande lokalkännedom för att överföra till nutida stavning. Utan kännedom är det inte så lätt att veta att t.ex. de småländska socknarna Bexheda, Källerö och Traheryd numera skrivs Bäckseda, Källeryd och Traryd.
När det gäller faddrar i födelse och dopböcker gör jag så att jag ger varje barn ett löpande nummer. Så gör jag en ny tabell med bara faddrarna där varje rad/post får ett löpnummer, nästa fält är barnets löpnummer i den första tabellen, så följer namn, titel och hemort för varje fadder. Varje barn, förälder och fadder skrivs alltså in bara en gång.Man kan lägga tabellerna bredvid varandra så att man har dem framför sig samtidigt. Så skapar jag en relation mellan tabellerna och kan då skapa ett formulär med underformulär där på varje barn ett obegränsat antal faddrar finns med. Alla fält är sökbara och kan kombineras hur som helst, jag kan i en fråga få som sökresultat t.ex. alla barn som har en fadder med namnet Johan Petersson. En sökning på faddrarnas hemort kombinerat med barnets födelsedatum ger en förteckning över en hel del personer som bott i en viss by med datum och är speciellt värdefull när husförhörslängder saknas.
Det här var några tips, det finns ju många olika metoder,  en del bättre, en del sämre. Huvudsaken är att den frivilliga registreringen fortsätter till släktforskningens fromma, och att de uppgifter som läggs ut på nätet eller i annat medium stämmer så bra som möjligt med originalen. Vad man gör när man hittar uppenbara fel i originalhandlingarna kan ju också diskuteras. Exempelvis födda 31/4 som jag hittat flera. Synpunkter på detta?
Önskar alla registrerare lycka till i det värdefulla arbetet!
MVH Lennart

2003-07-18, 13:12
Svar #22

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Lennart
 
Tack för ditt förslag till registrering av faddrar! Det låter som en mycket bra ide som jag skall titta vidare på.
 
Angående felskrivningar så ändrar jag dessa i de filer som jag bestämt mig för att normera, samt skriver in i fältet övrigt/anteckningar att jag har korrigerat samt den texten som står i originalet.  
När en präst skriver en datum som ditt exempel 31/4 så väljer jag att läsa detta datum som den sista april och skriver därför i den normerade avskriften den 30/4! Dock gör jag aldrig en ändring utan att skriva en egen kommentar.
När jag gör en bokstavstrogen avskrift så får givetvis den 31/4 stå kvar, men jag lägger till en parantes med den 30/4 eller motsvarande rättelse.
 
Någon som tycker att jag gör fel?
 
Med vänliga hälsningar
Magnus

2003-07-22, 05:36
Svar #23

Lars Nilsson

Frågan om hur man skall skriva i ett sådant här register beror naturligvis på vad man har för syfte med sitt register.
Jag håller på och registrerar uppgifter ur Södra Mellbys kyrkoböcker, vilka jag alla har på CD från Microscan. Mitt syfte är att kunna hitta familjesamband och nya släktingar genom detta. Därför är jag bara intresserad av normerade stavningar för såväl person- som ortsnamn. Vill jag se bokstavstrogen stavning så har jag en hänvisning direkt till filen på CDn där kyrkoboken finns.

2003-08-10, 19:40
Svar #24

Utloggad Nina Ringbom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 643
  • Senast inloggad: 2020-07-06, 16:36
    • Visa profil
    • slottsguiden.info/
Hej!
Är nu klar med Gamleby födelsbok och har nu börjat med dödsboken istället :-)
Jag måste ju säga att man lär sig välldigt mycket när man sitter och registrera så här. Bla blir man ju ganska duktig på att tyda gammal stil och alla boställen runt Gamleby känner jag numera till!! :-)
Nu har jag en fråga om dödsboken.. prästerna skrev ju alltid upp dödsåldern tex:  
23 år 4 månader och 15 dagar.. om man ser att prästen har räknat fel, skall man då skriva in det som han skrivit även om det är fel eller skall man rätta till det?  
Eller skriva som prästen skrev och kanske lägga till en kommentar?
Hur brukar ni andra göra?
 
Intressant det här med registrering, jag har totalt kommit av mig med att släktforska.. tycker det är lika intressant att registrera (jag kanske inte är riktigt klok, vem vet ;-)
 
Ta gärna en titt på hur jag har lagt upp dödsboken:
 www.ninaz.com
och ge gärna kommentarer, som jag fick förra gången.. (även positiva mottages tacksamt ;-)
 
Mvh Nina

2003-08-11, 10:52
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Principen när man gör ett register är att helt följa källan - även om man vet att en uppgift där är felaktig. Ett register ska vara objektivt, kan man säga, alltså enbart redovisa uppgifterna i källan, men sorterade och presenterade på ett annat sätt så att dessa blir mer lättillgängliga.  
 
Däremot finns förstås möjligheten att i registret ha ett anmärkningsfält, där den som gör registret kan göra olika kommentarer till hjälp för den som använder registret. Men kommentaruppgifterna måste vara tydligt skilda från uppgifterna i själva registret.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna