ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Normering av namn  (läst 1455 gånger)

2006-09-12, 20:58
läst 1455 gånger

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Jag börjar inse det opraktiska i att alltid namnge personer enligt födelseboken, vilket varit min princip. Exempel, när lille Per föds skriver prästen Pär, när han gifter sig är han antecknad som Pehr, och när han dör stavas han Per. Samma med många andra namn: Olof/Oluf, Kristina/Christina, Brita/Britta etc. Hur gör man bäst? Givetvis behåller jag stavning i citat från kyrkoböcker och andra källor.
 
Vore intressant att höra/läsa hur andra gör.
 
//Peppe

2006-09-12, 23:51
Svar #1

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Jag behåller det namn som dopboken ger, kallas de något annat under sin livstid (Hfl) så skriver jag det som XX efter dopnamnet.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-09-13, 00:21
Svar #2

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Per!
 
I början gjorde jag som du och använde födelseboken som mall, men jag fick så mycket problem med att söka i mitt eget släktforskarprogram. Jag kunde ju inte komma ihåg hur jag hade stavat namnen!
Sen ändrade jag alla namn till normerad stavning och har fortsatt med det. Men det är inte helt enkelt. Mitt eget namn har så många varianter, att jag  har svårt att avgöra när det är Ingegärd, Ingrid eller Inger.  
Jag har också problem med namnet Gumme. När en person nämns Gumme i alla källor och barnen alltid kallas Gummesson/Gummesdotter, så känns det inte bra att skriva Gudmund. Hur gör ni andra som har Gummar i släkten?
Ett annat problem är mina skånska anor. Jag bestämde mig för att använda de danska namnen för alla som var födda före 1658. Men var det inte så att efter 1658 tvingades man att använda de svenska namnformerna? Då borde jag kanske använda danska namn bara för dem som dör före 1658. (Det blir inte så många) Hur gör ni skåningar?
 
Ingegärd

2006-09-13, 05:17
Svar #3

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Hej Ingegärd. När det gäller Gudmund (Gumme) så brukar jag för det mesta använda just Gumme av nämnda skäl. Att alla barnen kallas Gummes- son/dotter. Men där händer det ibland att det även finns dem som kallas Gudmunds- son/dotter.
När det f.ö gäller dem skånska bitarna beror det på vilket namn prästen (jag litar på prästen i det läget) föredrar att använda på dem. Men även på dem Skånska/Danska namnen använder jag normering av namn. Trued kan ju stavas på flera sätt t.ex.
MVH Per (p.s Det är inte alltid jag kör Normering av namn. Försöker jag skriva av mål i Domboken el. notisen ur kyrkböckerna försöker jag att skriva som det står. Då kan man även se om det finns något man kan ha läst fel som har viss betydelse)

2006-09-13, 10:08
Svar #4

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Tack för synpunkter.  
 
Hur vet jag hur namn skall normeras? Finns det listor att tillgå?
 
//Peppe

2006-09-13, 10:40
Svar #5

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Peppe,
 
Här på Rötter finns en  namnlista, där du kan se hur du kan normera namnen.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2006-09-13, 12:07
Svar #6

Utloggad Bertil Landegren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-01-28, 12:12
    • Visa profil
Här kommer min variant på lösning av problemet. Använder det i Disgen med bra sökresulat.  Lite mycket text men det fungerar för mig.
 
Använder de varianter som jag hitter i olika källor. Ex vid efternamn  Eriksdotter Eriksson Erickson =Daimler d v s född Eriksdotter sedan Eriksson i USA Erickson och gift Daimler. Använder = för att markera giftasnamnet.  
Utvecklar under notiser hänvisning til källan.
Samma vid förnamn född Maja därefter Maria vid ex konfirmation och Mary vid gifte i USA. Använder * för tilltalsnamnet och   för kallelsenamnet (ursäkta ordvalet) Född Margareta men kallas för Greta.
 
Hälsningar Bertil L

2006-09-13, 13:32
Svar #7

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Yvonne, tack så mycket för den länken. Skäms över att jag inte hittat dit själv. Har ju ändå varit här några år nu.....
 
//Peppe

2006-09-13, 15:52
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller bohuslänningar så normerar jag, med enstaka undantag, namnen på svenska hela vägen bakåt, men försöker att ange att jag gjort så. Detta för att slippa gränsdragningsproblem.

2006-09-14, 08:38
Svar #9

Patrik Larsson

Hejsan!
Jag har en enkel fråga om detta med normerande av namn.
 
När jag fyllt i mina släktingar i databasen har jag normerat stavning och namn för att göra det enklare. Annars kommer det vara svårt att leta ut dem.
Frågan är hur långt in i min tid man kan normera namnen och skall man göra det till nutid?
Det är ju enkelt att normera, Mickel till Mikael, Hindric till Henrik, Maja till Maria. Problemet blir ju i nutid när man söker i andra källor och databaser. Tidigare kan man ju alltid skylla på lokala stavningar och namn. Men en som är född 1920 är det ju ganska väsentligt om jag söker en Henriksson eller Hindriksson för de arkiv som finns.  
Samma sak blir det ju om jag frågar en släkting om Maria Margareta. Om jag då frågar en levande släkting kommer jag nog att få en gapande mun tills hon utbrister -jasså faster Maja Greta.
 
Skall man alltid ändra till normerande?

2006-09-14, 09:40
Svar #10

Marianne Solli

I mitt slektsprogram (Brothers Keeper)er det nok å slå inn de to-tre første bokstavene med ? etter, så kommer alle navn opp, som begynner på disse bokstavene. Dette gjelder både for- og etternavn. Har derfor ikke drevet på og normert navn til like stavemåter. Siden det finnes mange med samme navn i min database, synes jeg faktisk at det blir en fordel at ikke alle (nesten) like navn staves helt likt.

Hilsen Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna