ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnskick  (läst 456 gånger)

2004-06-23, 20:57
läst 456 gånger

Utloggad Rolf Jacobsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 454
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 10:20
    • Visa profil
Vad skriver jag för namn?
Ex.Karl Johan Pettersson (kallas Persson i kyrkboken)son till Petter Johansson (kallas Jansson)son till Johan. Samma gäller  
Eriksson-Ersson. Ska jag följa vad som är skrivet i kyrkboken eller gå efter vad fadern heter. Synpunkter?
 
Mvh/Rolf

2004-06-23, 21:28
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Av namnformerna och namnfrekvensen är det 1800-talet det är fråga om. Då var man fortfarande helt på det klara med att t.ex. Per, Peder, Petter, Peter och Petrus var samma namn, liksom Jan, Johan och Johannes, - Nils, Niclas och Nicolaus och - Måns och Magnus. I vissa sammanhang kunde den ena namnformen skrivas, i andra sammanhang någon av de andra. Och skrev man in sig i läroverket för att studera, valde man ofta den latiniserade formen (även om detta företrädesvis gäller 1600- och 1700-talen).
 
På frågan du ställer, måste man ju (åtminstone enligt min åsikt, vill säga) välja det namn/den namnform som personen själv använde. Att fadern använde en annan namnform än den barnen sedan använde som patronymikon, är inte alls ovanligt. Men faderns namn är i detta sammanhang sekundärt, eftersom det ju (som följd av vad jag skrev i inledningen) inte fanns en namnform som vara rätt, och de andra var felaktiga, utan alla namnformer var så att säga inbegripna i ett och samma namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna