ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var och när dog Johanna Elisabeth Cedermarck?  (läst 617 gånger)

2005-04-17, 13:05
läst 617 gånger

Karin Bergström

Min anmoder Johanna Elisabeth Cedermarck(skrivs på flera olika sätt) var bosatt i Näs socken med maken- kaptenen, sedemera majoren vid Jämtlands regemente Henrik Wilhelm Rickman.De fick flera barn tillsammans.Maken hittar jag i Revsunds socken AI:4 1793-1804 sid 133, men jag kan inte hitta när och var Johanna Elisabet dog.
 
Är det någon som vet mer om detta?

2012-11-06, 18:45
Svar #1

Utloggad Märit Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-11-22, 11:31
    • Visa profil
    • skanegard.blogspot.se
Det här svaret kommer efter många år. Du kanske redan har fått det på annat sätt?
 
Har också sysslat med den här familjen länge. De är verkligen inte dokumenterade speciellt väl, varken äktenskap eller död finns där man letar enligt uppgifterna på nätet.
 
Har i alla fall kommit fram till att Johanna Elisabeth Cedermark förmodligen dog på Kongsnäset i Näs 1782, eftersom det i kyrkoarkivet för Näs,  (kyrkans räkenskaper i Näs fs, år 1782 sid 116,) finns en summa testamenterat från Majorskan Richman 1782. Hon måste alltså vara avliden då och inte enligt andra uppgifter som cirkulerar på nätet.
Det står visserligen inte hennes förnamn, men det förefaller inte troligt att där finns någon annan Majorskan Richman i Näs.
 
Ersättningslängd för dödbok 1782:
Näs kyrkoarkiv, Ersättningslängd för dödbok., SE/ÖLA/11083/FF/1 (1692-1816), bildid: A0014928_00032

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna