ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zephani  (läst 404 gånger)

2001-01-25, 20:45
läst 404 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Min farfars morbror (f 1868, troligen i Stockholm) lär enligt uppgift ha hetat Carl Zephani Lindahl. Namnet torde syfta på en av de mindre kända profeterna, men jag har aldrig tidigare stött på en svensk som burit detta namn. Någon annan som stött på namnet, i så fall var och när?
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-01-26, 10:25
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Kaj!
 
Det förekommer endast en gång i PLF's databas, i Gamleby föds en Johan Peter Zephani, den 3 dec. 1852.
 
På Söderskivan eller Klaraskivan förekommer det inte alls, inte heller i Alla svenskars förnamn 1998, där finns dock en man, Zephaniah. I Sveriges Dödbok 1950-1999 finns det en kvinna med namnet Zephania, född 1894 i Gävle och en man Zepanius, född 1899 i Hörja, Kristianstads län.
 
Det finns inte heller någon idag med detta namn.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-01-28, 09:14
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Sam,
 
Tack för svaret. Jag undrar: är Zephani Johan Peters tredje förnamn, eller är det i detta fall ett efternamn? Om det är ett förnamn, vad var i så fall hans efternamn? Formen Zephaniah i Alla svenskars förnamn ligger för övrigt närmare den normaliserade formen Sefanja som bl a NE använder som upplagsord.
 
mvh
Kaj

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna