ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zenobia  (läst 1223 gånger)

2000-03-31, 18:30
läst 1223 gånger

JoacimWendin

Jag har ett namn Zenobia i min släkt och har bara sett det en gång under hela forskningen.
Har någon mer än jag stött på namnet?
Har fått en liten ledtråd att det kan komma från en färg med samma namn, eftersom hennes fader var målare. Stämmer detta?
 
Joacim Wendin

2000-04-05, 20:37
Svar #1

Bengt Karlsson

Jag har en Zenobia i min släkt hon föddes i Femsjö (N) 1863.

2000-05-03, 17:37
Svar #2

Utloggad Michael Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2008-09-15, 20:43
    • Visa profil
Ett långskott-tror att det finns ett schakt i Malmberget eller Kiruna(LKAB-gruvorna)som heter Zenobia efter hustrun till en gruvfogde eller annan involverad person.
Sök i gruvhistoriken.
Färgtipset låter som cinnober, kan det stämma? Verkar långsökt, då Zenobia de facto är ett personnamn.

2000-05-03, 21:56
Svar #3

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Jag har en Zenobia i min släkt.Enligt hennes dotter är mammans  namn taget efter ett fartygsnamn. Fadern var delägare i fartyget.Hon påstår annars att Zenobia  det är namnet på en färg..

2000-05-12, 17:01
Svar #4

JoacimWendin

Tack för alla tips!
 
Skall undersöka saken vidare.

2000-05-12, 21:13
Svar #5

Jonas Kuschner

Lika bra att rycka in med lite sakkunskap här...  
 
Drottning Zenobia regerade mellan 266/67 och 272 i handelsstaden Palmyra (arameiskt namn Tadmor) i den syriska öknen, som under hennes regim upplevde en mycket kort militär storhetstid. Efter att hennes generaler bl.a. hade erövrat Alexandria, invaderade kejsar Aurelianus Syrien och intog 272 Palmyra. Zenobia flydde på en snabb dromedar ut i öknen men tillfångatogs och leddes i gyllene kedjor framför kejsarens vagn vid hans intåg i Rom. Efter ett uppror blev staden sedan jämnad med marken av romarna.
 
Zenobia är den romerska formen av ett även idag vanligt arabiskt namn Zeynab, som också bars av en av profeten Muhammeds döttrar. Palmyrenerna använde arameiska i sina inskriptioner men var åtminstone delvis av arabiskt ursprung vilket bl. a. egennamnen visar.  
 
(Philip K. Hitti, History of the Arabs, 10th ed., 1970, s. 75f)

2002-06-19, 21:22
Svar #6

mia

Hej!
Jag hittade två olika ursprung:
1) grekiskt namn som betyder hon som har sitt liv från guden Zeus
2) latiniserad form av arabiska namnet Zeinab/Zeynab/Zainab som betyder doftande växt eller snygg.
Hälsningar från Mia

2003-02-25, 12:57
Svar #7

zikrteta malkic

hej!
jag heter zikreta och vill veta mer om min namn varifrån den kommer och vad betyder den. tack för svar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna