ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zacris  (läst 936 gånger)

2006-02-26, 22:05
läst 936 gånger

Jill Lindström

Hej !
Undrar bara var namnet Zacris kommer från? Är det Zackarias från bibeln eller Zackari det finska namnet? Är det någon som vet?
Hälsningar Jill Lindström

2006-02-27, 08:08
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Här kan Du läsa om namnet på Släktforskarförbundets namnlista. Den normala stavningen är alltså med S.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-02-27, 12:13
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Nej (ja, jag vet, jag bryter tillfälligt min DI-relaterade bojkott), stavningen med S är bara den normala stavningen i Släktforskarförbundets namnlista. Den normala stavningen i verkligheten och  i arkivhandlingarna (inklusive kyrkböckerna) är Zachris eller Zackris, någon gång Zakris. Stavningen med S förekommer, men är inte så vanlig. Rekommendationen i Släktforskarförbundets namnlista har nog i stället en hel del att göra med den nynamnpurism som präglar namnlistan, samt med den uttalade (men enligt min mening obefogade) motvilja mot bokstäver som C och Z som föreligger.
 
Men namnet Zachris, Zakris etc., som ju var ett relativt vanligt bondenamn i äldre tid, åtminstone i vissa trakter, kommer ju från det bibliska Zacharias (som ju också kan stavas på ett flertal sätt).
 
Med vänlig hälsning,
Carl-Fredrik Hanzon (som alltid stavat så, och kommer att fortsätta med detta)

2006-02-27, 20:40
Svar #3

Jill Lindström

Tackar Olle och Carl-Fredrik för upplysningarna.
Zacris låter i alla fall nästan nutida!
Hälsningar från Jill Lindström

2006-02-27, 22:56
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det kanske kan vara intressant att veta att det bibliska Zekaryah betyder Gud kommer ihåg eller bättre YAHWEH kommer ihåg; (Nu fick man väl inte skriva de fyra hebreiska bokstäverna Yod He Waw He (som senare representerades av de romerska bokstäverna Y H W H) ... men det är en annan historia - - om det nu är rätt)
 
Zekaryah alltså - och visst bör det väl vara ett Z i Zackris. Zackris Larsson, häradsskrivaren i Mjellerum, Kisa sn, n 1599, och alla Zackrisar som följer efter honom är ju bland mina barns anor, och det är tveksamt om jag sett något Sackris .. vad jag nu kan komma ihåg.
Tack C-F!
/Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-02-28, 17:11
Svar #5

Jill Lindström

Hej Olle!
Nästan allt är intressant att veta! Kan det ha varit så att det tidigare var vanligare att man hette zachris än Zackarias som är vanligare idag?
Hälsningar Jill

2006-02-28, 20:05
Svar #6

Kerstin Thölix

Jag har även jag en del Zachris och Zacharias bland mina anor och jag är nog av den uppfattningen att man oftast blev döpt till Zacharias men kallades för Zachris.
 
MVH Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna