ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Xenia  (läst 778 gånger)

2015-10-17, 23:12
läst 778 gånger

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Min mor nämnde för länge sedan om en faster, Senjafaster. Måste var finskt, tänkte jag (hon kom från Finland). Nu har jag upptäckt att det stavas Xenia. Det måste vara ryskt (Finland var ryskt storfurstendöme när hon föddes.) Verkligen ovanligt bland alla Annor, Sannor, Kajsor, Lisor och Major som ständigt återkommit i släktforskningen.
 
Hennes syskon hette Anders Viktor, Ida Maria, Johannes och William. Inget ryskt där inte. Undrar hur vanligt det öht var med ryska namn.

2015-10-17, 23:53
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Xenia är ett grekiskt namn, bildat av ordet xenos som betyder främling.
 
xenofobi = rädsla för/hat mot främlingar
Hälsar vänligen
Maud

2015-10-18, 00:33
Svar #2

Utloggad Maj-Len Ahlskog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2022-01-06, 14:14
    • Visa profil
Även om namnet är grekiskt tror jag inspirationen kom från Ryssland. Tror knappast mina släktingar i Österbotten träffade några ryssar. Jag kan bara gissa var de fick namnet ifrån. Kanske från storhertiginnan Xenia Alexandrovna, syster till tsaren Nikolaj II.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna