ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wilke  (läst 404 gånger)

2001-04-27, 21:59
läst 404 gånger

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
I Arnäs, Ångermanland, levde i slutet av 1600-talet en bonde vid namn Wilke Jonsson. Vet någon något om namnet Wilke? Det måste ha varit ett ytterst ovanligt namn, för i databasen Kråken med 90000 personer från nordligaste Ångermanland finns ingen annan Wilke. Är Wilke besläktat med något mer känt namn?

2001-04-28, 14:57
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Det fanns några stycken i Hälsingland, åtminstone under 1500-talets första hälft.  
Någon av förfäderna till Olof Palme hette Wilken Freese, om jag minns rätt. (Jag har för mig att det t.o.m. var far och son som hette likadant.) Dessa ska ha bott i Ystad. Personligen tycker jag att det lutar åt Tyskland eller Holland som ursprung.  
 
MVH
Mikael

2002-06-19, 21:00
Svar #2

mia

Hej!
Namnet Wilke är en frisisk form av forntyska namn som börjar på Wil-/Will- (vilja).
 
Hälsningar Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna