ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wetzera  (läst 727 gånger)

2000-05-15, 22:40
läst 727 gånger

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Min mor hette Wetzera  (Daisy Wetzera). Var kom detta namn ifrån.
Mvh Kerstin Persson Hyllinge.

2002-12-14, 11:15
Svar #1

Maj-Britt Nordström

Hej Kerstin!
 
Jag ser att Din mor hette WETZERA. Jag fann detta  
då jag sökte på internet med just detta namn som sökord. Och varför gjorde jag det. Jo, min mor hette FANNY Vetsera. Själv fick jag namnet Maj-Britt Wetzera. Detta Wetzera använder jag ibland som pseudonym när jag skriver i tidningar. Det enda jag vet om detta namn är att Mary (Maria) Vetsera(här som efternamn) i Österrike var älskarinna till arvsfursten Rudolf av Habsburg. Min mor påstod att hennes fars släkt härstammade från Tyskland dock utan någon anknytning till ovanstående personer. Detta har inte gått att verifiera ännu.  
 
Själv tror jag att många som fick barn i slutet av 1800-talet läste om Mary och Rudolfs tragiska död och därför gav sina ättlingar just namnet VETZERA el WETZERA el VETSERA el WETSERA

2002-12-14, 20:24
Svar #2

Malin Lyktberg

Hejsan!
Min farmors syster fick namnet Anna Ingrid *Vetsera.  
Hon var född: 1918-10-18 i Solna, AB.
Hon kallades bara Sera för enkelhetens skull kanske.Jag har en gammal almanacka från år 1877, finner iallafall inte namnet där, men en hel del andra namn som inte längre används(?)
Fann ett snarlikt; 3/9 Seraphia
 
(Här står även: Januari=Torsmånad, februari=Göje månad, mars=Vårmånad, april=Gräsmånad, maj=Blomstermånad, juni=Sommarmånad, juli=Hömånad, augusti=Skördemånad, september=Slagtmånad, november=Vintermånad och december=Julmånad)...lite onödigt vetande...
 
/Malin

2004-07-13, 16:10
Svar #3

Roger Lindqvist

Min mormor heter också Wetzera, iallafall som andranamn. Gunhild Wetzera Gull. Hur många har en mormor som heter Gullan Gull? ...hehe!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna