ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Viborg / Wiborg  (läst 902 gånger)

2005-12-17, 19:56
läst 902 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag har hittat en ana som hette Wiborg Andersdotter, det kan väl inte ha varit ett så vanligt förnamn? Vid en snabb sökning hittade jag bara Wiborg som efternamn eller som en plats.
 
Hon var född i Källingemöre, Köping på Öland 1687.

2005-12-17, 22:45
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kvinnonamnet Viborgh nämns av Mod?er, sid 23 och 25. Nämns även under Vi i Nordiskt runnamnslexikon.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-18, 22:07
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Tack så mycket för tipsen. Texten i Nordiskt runnamnslexikon fattade jag noll av så jag skall se om jag inte kan få ta i boken av Mod?er. Det verkar inte varit ett särskilt vanligt namn i alla fall.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-18, 22:51
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Birgitta,
Texten i Mod?er kan jag bidra med. Sid 23 ingår i ett stycke om Förleder, vilket liksom stycket på sid 25 om Efterleder, ingår i kapitlet: Kap. 3. De sammansatta namnen och variationen. Som jag uppfattar det handlar det här om namn från vikingatiden. På sid 23 uppräknas ett antal namn på vi och v?. Bland kvinnonamnen nämns Viborgh. På sid 25 uppräknas ett antal namn med efterleden -borgh bl a just Viborgh.
En bra bok om namn som är lättare att anskaffa är Roland Otterbjörk, Svenska förnamn. I den finns på sid 199 ff ett kapitel Vanliga namnleder som upptar ungefär samma sak.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-19, 21:59
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Olle
 
Tackar så mycket för hjälpen får leta efter Roland Otterbjörks bok istället.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-19, 22:12
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Birgitta,  
 
I Otterbjörk står det om Viborg runsv. namn, sammansatt av ord för helgedom och beskydd.  Namnet är också nämnt i kapitlet om Vanliga namnleder (men med samma information).

2005-12-20, 21:59
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Tack Anders
 
Lite konstigt val av namn av en båtsman på Öland vid denna tid.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-20, 23:03
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Birgitta,
Kanske kan det vara intressant för Dig att Otterbjörk förutom vad Anders ovan citerar också anger ett fynddatum för första förekomst (1895). Det tyder på att detta är ett av de runsvenska namnen som fick en renässans under den nationalromantiska tiden. Ditt fynd är möjligen ovanligt, och ännu så länge har ingen annan noterat namnet här.
Jag prövade att göra en specialsökning i Familysearch på bara förnamnet. I Sverige finns 0 träffar. I Norge finns ett antal träffar, med början 1659 och med fynd även under hela 1700-talet. I Danmark finns en träff år 1876. I Finland anges en VIBORG VARANSOFF f 1826, men här är det ett mansnamn ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-12-21, 11:36
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hej Olle
 
Ja det låter ju spännande att det inte finns någon notering av namnet i Sverige förrän 1895. Jag tror inte att jag läst fel men skall se om jag inte kan lägga in en bild ikväll så att ni får se hur det ser ut i notisen.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-21, 12:28
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag utelämnade avsiktligt uppgiften om 1895, eftersom det där årtalet som Otterbjörk anger på alla förnamn som första förekomst i stort sett alltid är helt uppåt väggarna galet. Jag har själv oftast äldre exempel i min databas...
 
Ditt exempel Birgitta visade att det var fel även här. Det kunde vara intressant att höra med SOFI och Sveriges Medeltida Personnamn (SMP) vilka belägg de har av namnet. Det verkar troligt att ditt fynd från 1687 inte är isolerat utan att namnet förekommit på Öland även tidigare, kanske kontinuerligt från vikingatid. Slutet av 1600-talet var inte en tid då man bland vanligt folk plockade upp gamla nordiska namn av nationalromantiska skäl, det hörde 1800-talet till.
 
Olle, hittar du SMP på nätet? Min gamla länk funkar inte, och jag hittar det inte på SOFIs nya hemsida.

2005-12-21, 14:08
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här är en bild från Köpings födelsebok 1687:
 

GID 95.21.64800

2005-12-21, 20:17
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Det var precis den bild jag tänkte lägga ut. Lägger då istället ut en bild på hennes vigselnotis från 1712, Köping C:1 s. 266. Vid en snabb koll på kyrkskivan av K-A Björklund fanns det tre med namnet Wiborg som vigdes på Öland, dessa kom från Köping, Räpplinge och Högsrum alltså inte någon från södra Öland. Jag är ju ingen expert så för mig var namnet Wiborg en helt ny bekantskap, jag har en hel del av de äldsta korten för socknar i Småland men har inte sett namnet där i alla fall. Frågan är om det endast förekom på Öland eller även på andra platser i Sverige?
 

 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-21, 20:48
Svar #12

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Birgitta,
Intressant att Du själv redan funnet fler belägg.
 
Anders, Du skriver: Jag utelämnade avsiktligt uppgiften om 1895, eftersom det där årtalet som Otterbjörk anger på alla förnamn som första förekomst i stort sett alltid är helt uppåt väggarna galet. Jag har själv oftast äldre exempel i min databas....
Här menar jag att det vore bra att vi, då vi kan, alltid kommenterar Otterbjörks fynduppgift, och jämför det med egna i akttagelser. Den här avdelningen i Anbytarforum, kan i framtiden bli en skatt för namnforskare, som väl knappast själva kommer att ha möjlighet att gå igenom de mängder av material som vi alla tillsammans dagligen går igenom och rapporterar från.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna