ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vialm  (läst 571 gånger)

1999-03-11, 01:27
läst 571 gånger

Erik Holmlund

Namnet Vialm och patronymikonat Vialmsson förekommer ett tiotal gånger i 1543 års jordabok över Västerbotten. I socknarna Kalix, Luleå, Bygdeå och Umeå förekommer namnet. Är det månne en variant på Vilhelm/Villiam???
 
Jag kollade förresten i Johan Nordlanders renskrivna version av ovan nämnda jordabok.

1999-03-11, 21:23
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Vialm är säkerligen en variant av Vilhelm. Åtminstone drar Bengt Audén den slutsatsen i boken Bottniska personnamn. Frekvenser i skattelängder från mitten av 1500-talet (1980), där han (sid. 95) skriver att Vialm, Wilkin och Villa i jordeboken 1543 synes ha varit olika former av det tyska Vilhelm. Exempelvis skrivs Vialm Östensson, Ytterklinten, By  i jb 1543 skrivs Vilkinn Östensson i bågaskattelängden 1553. En sannolik son till denne kallas Erich Willeson 1567 och Erik Willamsson 1580.

1999-03-14, 18:48
Svar #2

Erik Holmlund

Det var som jag misstänkte alltså.
Men är även Vilkin en form av Vilhelm?
Ditt exempel verkar ju tyda på det och olika skrivare verkar ha använt namnen som synonymer. Men I byn Ström, Umeå socken finns i jb 1543 en Beren Vilkinson samtidigt som det I grannbyn Stöcke finns en Per Vialmson (i Stöcke finns även en Ollaff Villaeszon). Skrivaren har alltså gjort skillnad på namnen. Lite märkligt, tycker jag.  
 
Om man skall normera, skall man då normera alla varianter till Wilhelm eller William? Jag tycker det känns som ett stort steg att normera Vilkin till William.

2000-01-04, 10:31
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Namnet Vialm med varianter diskuteras under Frövid (i januari 2000).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna